W Wyroku z dnia 17 czerwca 2010 r. , sygn. akt KIO 1040/10 , Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła:
"Zgodnie z art.9 ust. 1 ustawy nowelizującej wytwórca odpadów prowadzący przed dniem wejścia w życie ustawy działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, może prowadzić tę działalność w dotychczasowym zakresie do dnia 31 grudnia 2010 r. i jest obowiązany do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami do dnia 31 grudnia 2010 r. Natomiast art. 9 ust. 2 stanowi, że wydane przed dniem wejścia w życie ustawy wytwórcy odpadów, o którym mowa w ust. 1, decyzje zatwierdzające program gospodarki odpadami niebezpiecznymi zachowują ważność na czas, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2010 r. albo do dnia uzyskania decyzji, o której mowa w ust. 1.
W konsekwencji w okresie od dnia wejście w życie znowelizowanych przepisów ustawy o odpadach do 31 grudnia 2010 r. możliwe jest prowadzenie działalności w zakresie objętym przedmiotem zamówienia na podstawie decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami, o której mowa w art. 9 ust. 1 lub na podstawie dotychczasowej decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi uzyskanej zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o odpadach.
Przywołany art. 31 ust. 1 ustawy o odpadach stanowi, że wytwórca odpadów, który odzyskuje, unieszkodliwia, zbiera lub transportuje odpady, jest zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie tej działalności, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów lub decyzję zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.
Do decyzji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej odnosi się z kolei art. 17 ust. 1a znowelizowanej ustawy o odpadach, który głosi, że wytwórca odpadów, który prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, a także przetwarzania odpadów zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych, jest obowiązany do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami.
Należy przyznać racje zamawiającemu, że złożona wraz z ofertą przez Hydrogeotechnika Sp. z o. o. decyzja Marszałka Województwa Świętokrzyskiego stanowi decyzję zatwierdzającą program gospodarki odpadami, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej oraz art. 17 ust. 1 a znowelizowanej ustawy o odpadach. Bezsporne jest, że jej zakres przedmiotowy decyzji obejmuje wszystkie rodzaje odpadów niebezpiecznych opisanych przez zamawiającego, jako znajdujące się w mogilnikach.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o odpadach prowadzenie zbierania odpadów oraz transportu odpadów wymaga uzyskania zezwolenia, z zastrzeżeniem art. 31 ust. 1, art. 32 ust. 1 oraz art. 33 ust. 1a i 4.9. Natomiast stosownie art. 28 ust. 9 ustawy o odpadach uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wytwórcy odpadów, który zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia lub transportuje wytworzone przez siebie odpady.
W przywołanym przepisie zawarta jest alternatywa rozłączna, zatem zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia następuje w razie ziszczenia się choćby jednej z wskazanych w nim przesłanek.
Definicja wytwórcy odpadów zawarta jest w art. 3 ust. 3 pkt 22) ustawy o odpadach. Pod pojęciem tym rozumie się każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej; Analiza przepisów prowadzi do ustalenia, że decyzja Marszałka Województwa Świętokrzyskiego umożliwia wykazanie zaistnienia przesłanki zwalniającej od uzyskania zezwolenia, gdyż Hydrogeotechnika Sp. z o. o. jest wykonawcą, który zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia. Decyzja Marszałka Województwa Świętokrzyskiego stanowi zatem dokument wymagany przez zamawiającego w siwz. Przy prezentowanej ocenie Izba pominęła podniesiony na rozprawie zarzut dotyczący braku prawomocności decyzji wydanej 13 kwietnia 2010 r. w dniu składania ofert - 20 kwietnia 2010 r.".