W wyroku z dnia 1 marca 2006 r., sygn. akt UZP/ZO/0 - 544/06
Zespół Arbitrów postanowił:
"Jednocześnie Zespół Arbitrów nie podzielił stanowiska Zamawiającego , iż przepis art. 25 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi uprawnioną podstawę prawną do żądania od wykonawców dokumentu w postaci zaświadczenia właściwego dla wykonawcy urzędu gminy o niezaleganiu z płatnościami podatków lokalnych. Zamawiający może wyłącznie żądać dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 07.04.2004r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2004r. Nr 71, poz.645). W związku z powyższym Zamawiający nie może wywodzić negatywnych skutków wobec wykonawców, opierając się na nieuprawnionych żądaniach"
Jeżeli wartość zamówienia jesy poniżJednocześnie Zespół Arbitrów nie podzielił stanowiska Zamawiającego , iż przepis art. 25 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi uprawnioną podstawę prawną do żądania od wykonawców dokumentu w postaci zaświadczenia właściwego dla wykonawcy urzędu gminy o niezaleganiu z płatnościami podatków lokalnych. Zamawiający może wyłącznie żądać dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 07.04.2004r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2004r. Nr 71, poz.645). W związku z powyższym Zamawiający nie może wywodzić negatywnych skutków wobec wykonawców, opierając się na nieuprawnionych żądaniach".
Jeżeli wartosć zamówienia jest poniżej progów unijnych, złożyłbym odwołanie na podstawie art. 180 ust.2 pkt 2 ustawy Pzp lub sygnalizację o niezgodnej z przepisami czynności podjętej przez zamawiającego - art. 181 ust.1 ustawy Pzp.