1

Temat: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Postępowanie Przetargowe na roboty budowlane wynagrodzenie ryczałtowe. W części budowlanej na podstawie przedmiaru a w części instalacyjnej zaprojektuj i wybuduj na podstawie programu funkcjonalno - użytkowego. Wykonawcy mieli opracować uproszczony kosztorys ofertowy na podstawie dołączonego do SIWZ: projektu technicznego, przedmiaru robót, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót, programu funkcjonalno - użytkowego oraz wizji w terenie. Na stronie internetowej był umieszczony przedmiar robót do którego zostały wprowadzone zmiany. Przedmiar po wprowadzeniu zmian też został umieszczony na stronie internetowej oraz zmiany dotyczące instalacji do pfu. W ofertach nie zostało to uwzględnione, kosztorysy zostały opracowane na podstawie starego przedmiaru oraz bez dodatkowych robót instalacyjnych. Czy takie oferty należy odrzucić na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2- treść złożonej oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Proszę o pomoc.

2

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Jeżeli jest to ryczał, a wykonawca wymagał kosztorysu na etapie składania ofert, to jest zobowiązany go sprawdzić-niestety.

3

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

W porządku, kosztorysy są sprawdzone i wyszły błędy tak jak pisałam nie są zgodne z poprawionym  przedmiarem. Pytanie czy takie oferty odrzucić na podstawie art. 89 ust. pkt 2

4

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Marcel - może masz jakiś wyrok KIO lub ZA, które nie stanowi iż kosztorys ofertowy przy wynagrodzenkiu ryczałtowym,  jest wyłącznie dokumentem pomocniczym ? Ja niestety nie dysponuje takimi wyrokami a chętnie je poznam.

5

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Ja w swoim laptopie mam między innymi takie wyroki KIO:
Wyrok z dnia 24 listopada 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 1439/09 Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła:
?Na podstawie dokumentacji postępowania, a także biorąc pod uwagę wyjaśnienia i stanowiska stron zaprezentowane w proteście, oddaleniu protestu oraz podczas roz?prawy, a ponadto biorąc pod uwagę dowody złożone przez odwołującego w postaci:
1)    spis elementów pominiętych w kosztorysie na okoliczność, że wartość pominiętych elementów z kosztorysu jest nikła w porównaniu z wartością całego zamówienia i poziomem zysku;
2)    przykład kosztorysu wskazujący na sposób budowania ceny z zakładanym poziomem zysku minimum 10%, na okoliczność braku ryzyka wykonania przedmiotu zamówienia przez Odwołującego bez odpowiedniego zysku;
3)    wykaz cen, jakie zostały złożone w ofertach na okoliczność wykazania, że oferta odwołującego opiewa na najniższą cenę oraz nie odbiega swoim poziomem od pozostałych ofert (oprócz oferty zdecydowanie najdroższej),
skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności skład orzekający Izby ustalił, że odwołujący posiada interes prawny w złożeniu środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp.
W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 91 ust. 1 Pzp - przez uznanie, że oferta odwołującego nie odpowiada treści specyfikacji (zamawiający stwierdził, że kosztorys protestującego nie obejmuje swym zakresem całego przedmiotu zamówienia opisanego w specyfikacji i przedmiarze robót) i odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego - zasługuje na akceptację w zakresach wskazanych poniżej.
Skład orzekający Izby stwierdził, że w części XII ust. 1 specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający zawarł postanowienie o wynagrodzeniu ryczałtowym za wykonanie przedmiotu zamówienia. Dalej, w części XII ust. 3 specyfikacji zamawiający postanowił, cyt.: ?W przypadku pominięcia w kosztorysie ofertowym pewnych robót, czynności lub materiałów wynikających z technologii wykonania robót, zamawiający uzna, że cena ogólna przedstawiona przez wykonawcę obejmuje te roboty lub czynności i zostaną one wykonane w ramach podanej ceny przez wykonawcę.?.
Analiza przytoczonych postanowień specyfikacji dotycząca sposobu ustalonego między stronami rozliczenia umowy pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, że zastosowano rodzaj wynagrodzenia ryczałtowego. Charakter przewidzianego wynagrodzenia jest również bezsporny między stronami.
Wobec ustanowienia przez zamawiającego w specyfikacji ryczałtowego charakteru wynagrodzenia należy uznać, że załączone do oferty kosztorysy ofertowe mają jedynie charakter pomocniczy i służą do obliczenia ceny oferty.
Dodatkowo o ryczałtowym charakterze wynagrodzenia między stronami świadczy postanowienie § 7 ust. 1 wzoru umowy, stanowiącego załącznik nr 7 do specyfikacji, gdzie zamawiający postanowił, że cyt.: ?[?] wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy jest wynagrodzeniem ryczałtowym??, a w ust. 2 tego paragrafu wzoru umowy zamawiający ustanowił, że cyt.: ?Wynagrodzenie ryczałtowe [?] obejmuje wszystkie koszty związane z realizacją robót objętych dokumentacją projektową oraz specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót w tym ryzyko wykonawcy z tytułu oszacowania wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy, a także oddziaływania innych czynników mających lub mogących mieć wpływ na koszty?. Strony umawiają się zatem na z góry określone wynagrodzenie, za całość zamówienia, bez względu na rozmiar poniesionych nakładów, choćby w czasie zawarcia umowy nie można było przewiedzieć rozmiaru i kosztów prac (art. 632 Kc).
Biorąc pod uwagę ryczałtowy charakter zastosowanego wynagrodzenia, należy uznać że wykazane rozbieżności pomiędzy kosztorysem ofertowym wybranego wykonawcy a przedmiarem robót, przygotowanym przez zamawiającego nie mają znaczenia dla oceny prawidłowości sporządzenia i przygotowania oferty. Wykonawca bowiem przy tak ustalonym rodzaju wynagrodzenia, będzie miał obowiązek wykonać w trakcie realizacji zamówienia również pozycje, które faktycznie nie zostały ujęte w jego kosztorysie ofertowym, ale są ujęte w przedmiarze robót, projekcie technicznym, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, co wykonawca potwierdza w § 7 umowy (na etapie postępowania we wzorze umowy).
W rozpoznawanej sprawie, w sposób nie budzący żadnych wątpliwości wynagrodzenie zostało określone jako ryczałtowe w rozumieniu art. 632 § 1 Kc, zatem uznaje się, że prawidłowo podano cenę ryczałtową bez względu na sposób jej obliczenia. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac, co potwierdza orzecznictwo, m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 6 marca 2001 r. sygn. akt I ACa 1147/2000. W przypadku ryczałtowej formy wynagrodzenia zamawiający może zrezygnować z identyfikacji źródeł kosztów składających się na realizację poszczególnych robót budowlanych i ograniczyć się do żądania od wykonawcy przedstawienia w formularzu oferty łącznej ceny za wykonanie wszystkich robót określonych dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz postanowieniami projektu umowy. W takim znaczeniu wykonawca będzie zobowiązany wykonać całość prac za stałą cenę, podaną w ofercie.
Zatem brak było uzasadnionych podstaw do odrzucenia oferty odwołującego jako nie odpowiadającej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ze względu na podniesiony zarzut nie zawarcia w kosztorysie ofertowym wszystkich elementów, które znajdują się w przedmiarze, gdyż kosztorys ma charakter pomocniczy przy ryczałtowym określeniu ceny?.

Takie samo stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza  w Wyroku z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 527/08:
?Istotne znaczenie w rozpoznawanej sprawie ma rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 6 marca 2001 r. sygn. akt I ACa 1147/00. Z sentencji wyroku pkt 2 wynika, że ?Jeżeli za wykonane dzieło strony ustaliły wynagrodzenie ryczałtowe, dołączenie przez wykonawcę do umowy kosztorysu nie ma znaczenia, a dokument ów uznać należy za uzasadniający merytorycznie oferowaną przez przyjmującego zamówienie (wykonawcę) kwotę wynagrodzenia ryczałtowego?.
Stanowisko wynikające z wyroku znalazło odzwierciedlenie w orzecznictwie Zespołów Arbitrów. Zamawiający w rozstrzygnięciu protestu (pismo z dnia 26.05.2008r. ZP.3410/11/08) powołał się na wyrok ZA z dnia 18 kwietnia 2006r. sygn. akt UZP/ZO/0-1052/06, z którego wynika, że w przypadku kiedy zamawiający przewidywał wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie przedmiotu umowy, kosztorysy dołączone do oferty mają znaczenie pomocnicze, a pominięcie w nich niektórych pozycji nie może skutkować odrzuceniem oferty.
W przedmiotowym postępowaniu charakter wynagrodzenia ryczałtowego, przyjętego w wybranej ofercie, wynika z jednoznacznego określenia zawartego m.in. w pkt 17 siwz oraz w § 5 ust. 1 i 2 wzoru umowy. Zamawiający podkreślił w ust. 2 § 5 wzoru umowy, że wynagrodzenie jest niezmienne przez cały okres wykonania zamówienia (?) i obejmuje również wszelkie prace dodatkowe, których strony nawet nie mogły przewidzieć. Zatem, zdaniem KIO, należy przyjąć, że wobec określenia w siwz:
1/ w pkt 15 ?Informacje dotyczące warunków składania ofert?, że oferta powinna obejmować całość zamówienia,
2/ w pkt 17 ?Opis sposobu obliczania ceny?, że cenę oferty należy podać w formie ryczałtu, kosztorys ofertowy służy tylko i wyłącznie na wypadek sytuacji przerwania realizacji zamówienia w celu obliczenia wynagrodzenia należnego wykonawcy z tytułu wykonania części przedmiotu zamówienia, że kosztorys ofertowy nie będzie stanowił określenia zakresu zamówienia do wykonania przez wykonawcę oraz określenia w § 5 ust. 1 i 2 wzoru umowy, że:
3/ za wykonanie przedmiotu umowy wykonawca otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe, które jest niezmienne przez cały okres wykonania zamówienia i obejmuje również wszelkie prace dodatkowe, których strony nie przewidziały,
Zamawiający nie miał żadnych podstaw do odrzucenia oferty wybranej, złożonej przez wykonawcę - Wiśniewski Karol Przedsiębiorstwo Budowlane INVEST BUD, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, jako oferty, której treść nie odpowiada treści siwz, z tego powodu, że w kosztorysie ofertowym, dołączonym do oferty, nie zawarto w opisie robót, tych robót, które wskazał Zamawiający w pismach z dnia 16 i 18.04.2008r., a których brak zakwestionował Odwołujący w proteście?.

Natomiast w Wyroku z dnia 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 363/08, Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła:
?Analiza treści SIWZ, w tym w szczególności zapisów wzoru umowy wskazuje na to, że Zamawiający dokona rozliczenia przedmiotowej inwestycji na podstawie zaoferowanej ceny za wykonanie całości prac objętych przedmiotem zamówienia (cena ryczałtowa), w oparciu o ustalony harmonogram rzeczowo-finansowy. W żadnym z postanowień SIWZ, w tym wzorze umowy, nie mówi się o tym, że przyjęcie robót budowlanych i ich rozliczenie (zapłata wynagrodzenia) będzie następować w oparciu o kosztorys ofertowy. Nie jest to więc nawet pośrednie - niejednokrotnie wybierane przez zamawiających realizujących inwestycje budowlane - wynagrodzenie kosztorysowo - ryczałtowe. Zamawiający we wzorze umowy wprost wskazał, że rozliczenie inwestycji będzie następowało na podstawie wykonania poszczególnych etapów robót określonych w harmonogramie rzeczowo-finansowym, a więc na podstawie wynagrodzenia określonego w ofercie, z tym zastrzeżeniem, że za pierwszy etap Zamawiający wypłaci wykonawcy wynagrodzenie o wartości 700 tys. zł, natomiast za drugi etap wynagrodzenie w praktyce będzie stanowiło różnice pomiędzy ceną ofertową, a wpłaconym wynagrodzeniem za pierwszy etap.
Określając w ten sposób zasady ustalania i wypłacania wynagrodzenia za realizację przedmiotu zamówienia Zamawiający faktycznie ciężar odpowiedzialności za prawidłowe wykonanie inwestycji, tj. zgodnie z dokumentacja projektową, przełożył na wykonawców. Dał on temu wyraz we wskazywanych odpowiedziach na pytania do SIWZ z dnia 10 marca 2008 r., gdzie wskazał, iż jeśli wystąpią braki w samych przedmiarach, a projekt będzie wymagał wykonania jakiegoś elementu lub jego części to ów element należy wziąć pod uwagę przy wycenie ceny ofertowej i za wykonanie tych dodatkowych elementów wykonawca będzie odpowiedzialny w granicach wynagrodzenia ofertowego i nie będzie mu przysługiwało z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie.
Biorąc powyższe pod uwagę skład orzekający Izby uznał, że Zamawiający przy cenie ofertowej ustalonej w postępowaniu jako cena ryczałtowa oraz przy braku zapisów SIWZ o dokonywaniu rozliczeń wykonanych robót przy uwzględnieniu kosztorysu ofertowego, a także zważywszy na niejasne i nieprecyzyjne wyjaśnienia treści SIWZ w zakresie zapisów dotyczących poszczególnych pozycji obmiaru, uznał, że brak było podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego. Tym samy Zamawiający dopuścił się naruszenia w postępowaniu przepisów art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz art. 7 ustawy, art. 82 ust. 3 ustawy i art. 91 ust. 1 ustawy?.

W kolejnym Wyroku Krajowa Izba Odwoławcza (sygn. akt KIO/UZP 949/09) zauważyła, co następuje:
?Ustawa Kodeks cywilny wynagrodzenie ryczałtowe w art. 632 § 1 określa następująco - jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia. Chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiarów lub kosztów prac. W związku z powyższym, skoro określono, że cena oferty zawiera koszty niezbędnie do zrealizowania zamówienia w całości zgodnie z dokumentacją, jak i koszty dodatkowe, niezbędne do prowadzenia robót i ich odbioru, które zamawiający wymienił w SIWZ,   jak  wyżej   -   przesądza   to   o   ryczałtowym   wynagrodzeniu.   Nie   pozostaje   w sprzeczności z charakterem ryczałtowym rozliczenia, jeżeli zamawiający żąda jednocześnie przedłożenia kosztorysu ofertowego. Wówczas kosztorys taki ma charakter pomocniczy i uzasadnia jedynie wysokość ceny podanej w ofercie?.

6

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Mam smile

W sytuacji, gdy cena oferty jest cena ryczałtową, kosztorys, który należy załączyć do oferty, co do zasady nie jest treścią oferty - bowiem nie wynika z niego zakres świadczenia wykonawcy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 marca 2010 r.).
"Krajowa Izba Odwoławcza przyznała rację zamawiającemu. Brak załączenia do oferty kosztorysu dla ogrodzenia był uchybieniem wyłącznie co do formy, a nie co do treści oferty. A zatem oferta nie podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Przy wynagrodzeniu ryczałtowym kosztorysy nie są niezbędne!

Izba podzieliła stanowisko odwołującego, że w umowie na roboty budowlane przy ustaleniu wynagrodzenia ryczałtowego, kosztorysy ofertowe pełnią jedynie charakter pomocniczy i informacyjny.
Zamawiający wyraźnie wskazał, że cena ofertowa powinna uwzględniać wszelkie niezbędne koszty do wykonania zamówienia, a ofertę należy opracować w oparciu o dokumentację techniczną i opis przedmiotu zamówienia.
O zakresie prac do wykonania decyduje tylko i wyłącznie dokumentacja techniczna. Tej zasady zamawiający w siwz w żaden sposób nie zmodyfikował, a przeciwnie wzmocnił ja, wskazując, że jeżeli w załączonym do oferty kosztorysie nie zostaną wycenione wszystkie pozycje przedmiarowe, to uzna, że uwzględniono ich wartość w pozostałych pozycjach kosztorysowych. Z tego punktu widzenia nie ma więc znaczenia, czy wykonawca składając ofertę załączył do niej kosztorysy odpowiadające przedmiarom co do każdej pozycji. Skoro wprost dopuszczał pominiecie kilku pozycji przedmiarowych, to nie ma podstaw, aby wyłączyć możliwość pominięcia akurat pozycji dotyczących ogrodzenia.
Wykonawca składając ofertę wyraźnie oświadczył, że za kwotę podaną w ofercie wykona całościowy - a więc zgodny z dokumentacja projektową - zakres zamówienia.
Brak jednego z kosztorysów ofertowych nie wpływał na ocenę, czy treść oferty odwołującego jest zgodna z treścią siwz.
Nie ma znaczenie bowiem sama okoliczność, czy do oferty załączono określony dokument wskazany w siwz. Należy każdorazowo badać, jaki wpływ ma ten brakujący dokument na treść oferty rozumianej jako zakres przyszłego świadczenia wykonawcy.
W sytuacji, gdy cena oferty jest cena ryczałtową, kosztorys, który należy załączyć do oferty, co do zasadnie nie jest treścią oferty - bowiem nie wynika z niego zakres świadczenia wykonawcy.
KIO nie stwierdziła podstaw do odrzucenia oferty i uwzględniła zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp."

I jeszcze to smile
Oferta oraz załączone do niej kosztorysy są dla zamawiającego pomocne w ustaleniu ceny ryczałtowej. Cena ryczałtowa jednak, mimo błędów w kosztorysie, nie może ulec zmianie. Ewentualne uchybienia w sporządzaniu kosztorysu nie mogą mieć wpływu na ważność oferty, ponieważ kosztorys ofertowy w tym przypadku ma charakter tylko informacyjny, a obowiązującą ceną oferty jest ryczałt obejmujący wykonanie wszystkich robót określonych w siwz (wyrok KIO z 15 stycznia 2008 r.; sygn. akt KIO/UZP 65/07).

7

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Powiem wam że takiego kosztorysu lepiej żądać przed podpisaniem umowy, a nie zawracać sobie głowy na etapie składania ofert.

8

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

No tak ale nasz Inspektor Nadzoru chciał żeby był jako jako podstawa do miesięcznego rozliczenia finansowego. Czyli wychodzi na to, że nawet nieścisłości w kosztorysie czy tez jego brak przy wynagrodzeniu ryczałtowym nie są podstawą do odrzucenia oferty jako niezgodnej z SIWZ

9 (edytowany przez Marcel 2011-01-19 20:20:39)

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Nie są, za dużo wyroków aby ofertę odrzucać.

10

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Oto większy fragment uzasadnienia wyroku, który przywołał Marcel:
"Analizując aktualny stan prawny sprawy Izba uznała za konieczne zdefiniowanie co rozumiane jest pod pojęciem wynagrodzenia ryczałtowego i wynagrodzenia kosztorysowego.
I tak - Wynagrodzenie ryczałtowe oznacza wynagrodzenie za całość dzieła lub usługi w jednej sumie pieniężnej lub wartości globalnej. Jego istotę stanowi określenie tego wynagrodzenia przysługującego wykonawcy z góry bez przeprowadzenia szczegółowej analizy kosztów wytwarzania zamawianego dzieła, czy usługi. Powyższe potwierdził Sąd Najwyższy np. w wyroku z dnia 8 maja 2003 roku (sygn. akt: II CKN 46/01), czy wyroku z dnia 22 listopada 2001 roku (sygn. akt: I PKN 690/00) lub z dnia 20 listopada 1998 r. (sygn. akt: II CKN 913/97).
Ryczałt polega więc na umówieniu z góry wysokości wynagrodzenia w kwocie absolutnej, przy wyraźnej lub dorozumianej zgodzie stron na to, że Wykonawca nie będzie się domagać zapłaty wynagrodzenia wyższego, ale również Zamawiający nie może żądać obniżenia ustalonego wcześniej przez strony ryczałtu. W konstrukcji wynagrodzenia ryczałtowego Zamawiający nie może więc nigdy żądać od Wykonawcy obniżenia umówionego ryczałtu, natomiast przyjmujący zamówienie Wykonawca, co do zasady ponosi ryzyko straty w sytuacji zmiany stosunków.
Art. 629 Kodeksu cywilnego stanowi, że wynagrodzenie kosztorysowe to wynagrodzenie ustalone na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów wytworzenia określonego dzieła.
Uwzględniając wskazany przepis wynagrodzenie kosztorysowe jest więc następstwem jego wyliczenia metodą kalkulacji (własnej wykonawcy lub np. opartej o publikowane informacje o cenach jednostkowych). Wynagrodzenie to charakteryzuje się przewidywaniem zmienności ilości pracy (a czasami również kosztu) w przyszłości i wprowadza zasadę ostatecznego rozliczenia po zakończeniu prac, czy po wytworzeniu dzieła.
Obliczenia należnego wynagrodzenia, w przypadku wynagrodzenia kosztorysowego, dokonuje się dopiero po wykonaniu dzieła na podstawie kosztorysu. Ustalenie w ten sposób wynagrodzenia jest więc o wiele bardziej elastyczne. W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego jeśli zachodzi konieczność zwiększenia wynagrodzenia odbywa się to z reguły na podstawie kosztorysu powykonawczego, uwzględniającego rzeczywiste ilości pracy i jej jakość, z uwzględnieniem uzgodnionych cen jednostkowych, wynikających z zastosowanych podstaw rozliczenia, którymi zazwyczaj są powszechnie dostępne cenniki, a także uzgodnionych przez strony klauzul waloryzacyjnych. Zazwyczaj wartość ostatecznego wynagrodzenia (kosztorysowego) określa się na podstawie szczegółowych uregulowań zawartych w umowie lub uzgodnień miedzy stronami
Zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia w korelacji z zapisami projektu umowy (§6) jasno wskazują, że Zamawiający żądał, w ?Formularzu Ofertowym" podania ceny ryczałtowej. Treść zapisów projektu umowy dotyczących wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu zamówienia brzmią następująco: ?Pkt 1. Strony ustalają, że obowiązującą ich formą wynagrodzenia będzie wynagrodzenie ryczałtowe ustalone na podstawie kosztorysu ofertowego. Pkt 2. Ustalone w tej formie wynagrodzenie brutto zgodnie ze złożoną ofertą wynosi:
Paragraf 8 ww. projektu umowy określa również sposób, w jaki dokonywane będzie rozliczenie za wykonane roboty wskazując, iż cyt: ?Rozliczenie za wykonane roboty odbywać się będzie przejściowymi fakturami VAT, wystawianymi dla Powiatu Pruszkowskiego na koniec każdego kwartału, za etapy wykonanych robót, zgodnie z załączonym harmonogramem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik Nr 3 do umowy". Wykonawca firma ?VECTRA" S.A. do swojej oferty (strony od 3 do 8) dołączyła ?Harmonogram rzeczowo-finansowy", który stanowił będzie podstawę rozliczenia za wykonane etapy robót. Są tam zawarte kwoty, których łączna wartość nie przekracza wartości zamówienia określonej w ?Formularzu Oferty". Tak opracowane dokumenty postępowania wskazują na ryczałtowy charakter rozliczenia wykonanej inwestycji.
Zdaniem składu orzekającego Izby przychylić się należy do stanowiska Zamawiającego, że oferta oraz załączone kosztorysy są dla Zamawiającego pomocne w ustaleniu ceny ryczałtowej, a ta mimo błędów zawartych w załączonym kosztorysie nie może ulec zmianie. Nadto wskazać należy, że zarzut podniesiony przez Odwołującego dotyczący zapisu w ?Formularzu Oferty" firmy ?VECTRA" S.A. iż: ?Wykonawca oświadcza, że oferuje wykonanie robót określonych w pkt II SIWZ (...) zgodnie z KOSZTORYSEM OFERTOWYM - (zał. Nr 1a)" jako niezgodny z zapisami siwz należy uznać za chybiony. Firma ?VECTRA" S.A. wyceniła wszystkie pozycje kosztorysu i przyznała, że wykona wszystkie roboty określone w pkt II SIWZ zgodnie z kosztorysem ofertowym. Ewentualne uchybienia w sporządzaniu kosztorysu nie mogą mieć wpływu na ważność oferty, ponieważ kosztorys ofertowy miał charakter tylko informacyjny, a obowiązującą ceną oferty jest wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące wykonanie wszystkich robót określonych w pkt II SIWZ".

11 (edytowany przez martynka 2011-01-19 20:32:03)

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Dziękuję za pomoc, jutro czeka mnie ciężki dzień siedem ofert i siedem z "błędami" i żadnej nie można odrzucić ze względu na wynagrodzenie ryczałtowe. No może jedna jest ok ale droższa.

12

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

A co Wy na to?

Błędy w kosztorysie ofertowym maja znaczenie nawet w przypadku, gdy zamawiający określi, że wynagrodzenie należne wykonawcy będzie ryczałtowe

(...) pomimo iż zamawiający istotnie określił, że cena za przedmiot zamówienia ma być ceną ryczałtową, to jednak w specyfikacji wyraźnie domagał się dołączenia do oferty kosztorysu ofertowego przygotowanego na podstawie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót oraz na podstawie przedmiaru robót. Dlatego złożenie oferty z pominięciem w kosztorysie ofertowym przez oferenta niektórych pozycji cenotwórczych uwzględnionych przez zamawiającego w przedmiarze robót albo wynikających z dokumentacji projektowej oraz uwzględnienie w tym kosztorysie pozycji nieujętych w projekcie i przedmiarze robót bez zgłoszenia do zamawiającego i uzyskania jego wyjaśnień w trybie art. 38 ustawy spowodowało, że treść oferty nie odpowiadała treści specyfikacji, a to uzasadnia odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wyrok SO w Poznaniu z 14.10.2005 r., sygn. akt II Ca 1355/05.

13

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Jak jest cena ryczałtowa to jeśli są błędy w kosztorysie to nie ma podstaw do odrzucenia. Liczy cię cena końcowa. Po co poprawiać, jeszcze nigdy nie poprawiałam błędów przy ryczałcie. martynka nie psuj sobie głowy ryczałt to ryczałt. Przeleć ofertę czy są wszystkie dokumenty i wybieraj smile

14

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

martynka napisał/a:

A co Wy na to?

Błędy w kosztorysie ofertowym maja znaczenie nawet w przypadku, gdy zamawiający określi, że wynagrodzenie należne wykonawcy będzie ryczałtowe

(...) pomimo iż zamawiający istotnie określił, że cena za przedmiot zamówienia ma być ceną ryczałtową, to jednak w specyfikacji wyraźnie domagał się dołączenia do oferty kosztorysu ofertowego przygotowanego na podstawie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót oraz na podstawie przedmiaru robót. Dlatego złożenie oferty z pominięciem w kosztorysie ofertowym przez oferenta niektórych pozycji cenotwórczych uwzględnionych przez zamawiającego w przedmiarze robót albo wynikających z dokumentacji projektowej oraz uwzględnienie w tym kosztorysie pozycji nieujętych w projekcie i przedmiarze robót bez zgłoszenia do zamawiającego i uzyskania jego wyjaśnień w trybie art. 38 ustawy spowodowało, że treść oferty nie odpowiadała treści specyfikacji, a to uzasadnia odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wyrok SO w Poznaniu z 14.10.2005 r., sygn. akt II Ca 1355/05.

A to już archiwum X

15

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Dokładnie, to stary wyrok, teraz są nowe i mówią inaczej.

16

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

o matko jeżeli to był przetarg projektuj - buduj to o jakich przedmiarach , projektach i kosztorysach mowa? zamawiający sporządza program funkcjonalno-użytkowy, siwz i musi posiadać wycenę szacunkową  - a Wykonawca przedstawia cenę za wykonanie projektu + wybudowanie tego co zaprojektował

17

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

to był jakiś dziwnie wymieszany twór

18

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Nie do końca. Zależy co zamawiający napisał w SIWZ jeśli chodzi o znaczenie kosztorysu ofertowego. W jednym postępowań zamawiający określił, iż przy wynagrodzeniu ryczałtowym kosztorys ofertowy będzie załącznikiem do umowy. W tym przypadku, gdy sprawa trafiła do KIO, w uzasadnieniu wyroku z dnia 20 października 2010 r., sygn. akt KIO 2164/10, KIO postanowiła:
"Postanowieniem § 1 ust.2 projektu umowy zamawiający wskazał, iż ?Prace stanowiące przedmiot umowy wykonawca jest zobowiązany wykonać zgodnie z kosztorysem ofertowym robót, złożonym przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (?), stanowiącym załącznik do niniejszej umowy?.
Powołane postanowienia siwz prowadzą do wniosku, iż kosztorysowi ofertowemu -wbrew twierdzeniom odwołującego - zamawiający nie przyznał waloru li tylko informacyjnego czy pomocniczego. Przeciwnie, uczynił zeń istotny element oferty. W konsekwencji za chybioną uznać należy tezę postawiona przez odwołującego, iż treść kosztorysu ofertowego, zważywszy zobowiązanie odwołującego do wykonania całego zakresu robót wg dokumentacji projektowej w tym przedmiaru robót (wyjaśnienia odwołującego datowane na 30 sierpnia 2010 r.) oraz ustalenie wynagrodzenia ryczałtowego, pozostaje bez wpływu na ocenę zgodności oferty odwołującego z treścią siwz. Izba wyraża opinię, iż stanowisko odwołującego nie może zostać zaakceptowane, bowiem brzmienie oferty (kosztorysu ofertowego) wprost wskazuje na jej sprzeczność z treścią siwz i oświadczenie odwołującego w tej kwestii nie może prowadzić do konwalidacji błędów w treści kwestionowanego dokumentu. Kosztorys ofertowy stanowić będzie załącznik do umowy i zgodnie z nim wykonawca będzie zobowiązany zamówienie realizować. Tym czasem   kosztorys  zawarty  w  ofercie  odwołującego   nie  obejmuje  wszystkich   pozycji wymaganych przedmiarem, niektóre pozycje przewidziane są w mniejszej ilości niż zawarta w siwz, a przykładowo osłony termokurczliwe nie zostały w ogóle przewidziane.
W okolicznościach sporu irrelewantny dla jego rozstrzygnięcia pozostaje charakter wynagrodzenia (ryczałtowy - jak dowodził odwołujący czy kosztorysowy - jak chciałby zamawiający). Istotnie, wskazać należy, iż rodzaj wynagrodzenia implikuje sposób rozliczania realizacji umowy, jednakże Izba podziela pogląd wyrażony przez Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 13 marca 2006 r. (sygn. akt V Ca 2469/05), że nawet jeśli wynagrodzenie umowne zawiera elementy charakterystyczne dla rozliczenia ryczałtowego z wykonawcą, oferta powinna uwzględniać wszystkie wymienione w przedmiarze robót pozycje, jeżeli wymagał tego zamawiający. Także Sąd Okręgowy w Poznaniu w wyroku z dnia 14 października 2005 r. (sygn. akt II Ca 1355/05) zwrócił uwagę, że nawet jeśli zamawiający określił, że cena za przedmiot zamówienia jest ryczałtowa, to jednak skoro w siwz domagał się dołączenia do oferty kosztorysu ofertowego przygotowanego na podstawie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, jak również obmiaru robót, złożenie oferty z pominięciem w kosztorysie ofertowym przez oferenta niektórych pozycji cenotwórczych uwzględnionych przez zamawiającego w przedmiarze robót albo wynikających z dokumentacji projektowej oraz uwzględnienie w tym kosztorysie pozycji nieujętych w projekcie i przedmiarze robót spowodowało, że treść oferty nie odpowiada treści siwz , a to uzasadnia odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Izba zatem wyraża opinię, iż w rozpoznawanej sprawie zasadnicze znaczenie przypisać należy prawidłowemu, sporządzonemu zgodnie z siwz kosztorysowi ofertowemu opracowanemu zgodnie ze stanowiącymi element opisu przedmiotu zamówienia przedmiarami robót (art. 31 ust. 1 ustawy oraz § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego, Dz. U. z 2004 r. Nr 202, poz. 2072 ze zm.). Izba stoi w konsekwencji na stanowisku, iż treść oferty odwołującego nie odpowiada treści siwz, bowiem została sporządzona niegodnie z jej postanowieniami, co determinowało obowiązek jej odrzucenia, o ile stwierdzonych nieprawidłowości zamawiający nie był zobligowany poprawić przy zastosowaniu art. 87 ust.2 Pzp.
Do rozstrzygnięcia pozostaje tym samym, czy zamawiający zobowiązany był potraktować stwierdzone w kosztorysie ofertowym pominięcia oraz błędy jako omyłki, do których odnosi się art. 87 ust. 2 Pzp.
Izba przychyla się w tej kwestii do poglądu zamawiającego zawartego w odpowiedzi na odwołanie, iż kosztorys ofertowy zasadniczo różni się od przedmiaru robót załączonego do siwz. Z 93 pozycji zestawienia materiałów z przedmiaru robót w kosztorysie ofertowym brak 31 pozycji. W kosztorysie ofertowym zostało także wskazanych15 dodatkowych pozycji materiałów, jednak - jak podniósł zamawiający, a odwołujący tego nie zakwestionował -niektóre z materiałów mają charakter zastępczy w stosunku do pominiętych z przedmiaru np. pozycja 33 kosztorysu ofertowego w stosunku do pozycji 77 przedmiaru. Izba za niewiarygodne uznała wyjaśnienia odwołującego zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2010 r., iż przywołane w nim bardzo liczne nieścisłości i pominięcia były wynikiem zastosowania innego programu komputerowego do kosztorysowania, a błędne nazwy materiałów wynikały z niedopatrzenia. Trudno zdaniem izby uznać także za nieistotną - jak twierdzi odwołujący -pomyłką pominięcie 7 z 34 pozycji w zestawieniu sprzętu, a w zestawieniu robocizny w miejsce 16 pozycji przedmiaru podanie 4 zupełnie innych.
Podkreślenia wymaga, iż omyłkę charakteryzuje niezamierzone złożenie oświadczenia o innej, niż wynikająca z intencji wykonawcy, treści. Zatem omyłką w treści oferty będzie oświadczenie woli wykonawcy złożenie, wbrew jego zamiarowi, niezgodnie z wymaganiami sformułowanymi w siwz. Zamawiający, aby miał podstawy do stwierdzenia omyłki, co skutkuje obowiązkiem jej poprawienia, powinien mieć ku temu podstawy. Z okoliczności zatem powinno wynikać, iż doszło do omyłki w treści oferty, a nie do złożenia oświadczenia woli zgodnie z intencją wykonawcy, jednak sprzecznego z siwz. Niezbędne jest w tej kwestii każdorazowe badanie okoliczności danego stanu faktycznego. Na gruncie analizowanej sprawy odwołujący w toku postępowania nie udowodnił, iż stwierdzone pominięcia czy nieścisłości stanowiły omyłki, co następnie pozwoliłoby dokonać ich oceny pod względem przesłanek pozwalających na ich poprawienie wskazanych w art. 87 ust. 2 Pzp. Jak dowodził zamawiający rodzaj i skala błędów w kosztorysie ofertowym w stosunku do treści przedmiarów oraz ich charakterystyka wskazująca na inny niż zaprojektowany sposób realizacji zamówienia. Jak poniósł zamawiający w odpowiedzi na odwołanie koncepcja wykonania robót przez odwołującego wyłaniająca się z kosztorysu ofertowego oparta została o większą ilość robocizny, użycie innych materiałów gorszej jakości i przewiduje znaczące ograniczeniu użycia sprzętu specjalistycznego. Na konsekwencję w działaniu odwołującego wskazuje także dodanie szeregu pozycji materiałów, które nie były w przedmiarze wymienione jak np. spoiwo cynowo - ołowiowe LC 30 (pozycja 60 kosztorysu ofertowego), lub kit epoksydowy K-1 (pozycja 25 kosztorysu ofertowego). Jak stwierdził zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w wyjaśnieniach z dnia 30 sierpnia 2010 r. odwołujący określił je jako nadmiarowe, jednak w istocie są one zbędne przy technologii robót określonej przez zamawiającego, a potrzebne przy innej technologii. Odwołujący nie przedstawił żadnych argumentów, które pozwoliłyby Izbie na odmienną od zamawiającego ocenę   przedstawionej   w   odpowiedzi   na   odwołanie   analizy   kosztorysu   ofertowego odwołującego i wyciągniętych na podstawie jej treści wniosków.
Tym samym Izba rozpoznając zarzuty odwołania stwierdziła, iż zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę odwołującego z postępowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oceniając jej treść jako sprzeczną z treścią siwz".

19

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

jak można sporządzić kosztorys taki o jakim mowa w wyroku , jeżeli jeszcze nie wiem co zaprojektuję i co mnie spotka na budowie - nikt nie jest prorokiem więc uważam ,że sam Zamawiający popełnił błąd tak sporządzając siwz narzucając wykonawcy co ma zrobić wg przedmiaru - obiekt wykonuje się wg projektu a co zaprojektować

20

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Fakt nie znamy szczegółowych danych ze siwz ani wzoru umowy jeśli faktycznie są takie wymagania jak pisał Karol  to inna inszość. Ja odnosze się do ryczałtu gdzie kosztorys pełni rolę pomocnicza, poglądową lub jest potrzebny do rozliczenia inwestycji w przypadku odstąpienia od umowy którejś ze stron.

21

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Wychodzi na to że nie odrzucać oferty z ceną ryczałtową i że zamawiający jakby  trochę pobłądził.

Ale ja może pomogę w innym zakresie.

martynka napisał/a:

...  Inspektor Nadzoru chciał żeby był jako jako podstawa do miesięcznego rozliczenia finansowego.

To nie jest przekonujący argument. Ja mam inne sposoby, np. podzielić cenę na części, też ryczałtowe, choć niekoniecznie równe i uzgodnić najlepiej w formie harmonogramu finansowego.
Można też zaopatrzyć się w odpowiednie wydawnictwo, gdzie przykładowe obiekty są precyzyjnie wycenione i są podane udziały elementów, do których łatwo się odnieść.

22 (edytowany przez Marta 2013-06-03 12:04:55)

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

prosze o pilną pomoc
wynagrodzenie ryczałtowe RB, w formule zaprojektu j iwybuduj
w formularzu ofertowym jest taki zapis:

Oferujemy wykonanie zamówienia zgodnie z siwz i PFU za cene ryczaltowa brutto..., (zgodnie z poniższą tabelą ceny ryczałtowej):
i w tej tabeli sa błędy
musze je poprawiac i ew.odrzucac oferty jesli blad nie do poprawki?

nie wiem czy sie jasno wyraziłam, nie mamy dołączonego kosztorysu ofertowego czy przemdiaru poniewaz jwst to zaprojektuj i wybuduj , mamy w formularzu ofertowym coś takiego jak tabela ceny ryczałtowej i w niej sa błedy rachunkowe-czyli suma sie nie zgadza oraz błąd typu że było cos zmieniane w wyjaśnieniach do siwz i wykonawca tego nie uwzględnił

23

Odp: Przetarg na roboty budowlane - wynagrodzenie ryczałtowe- odrzucenie of

Co zrobić w sytuacji, kiedy cena oferty nie jest rażąco niska, lecz w kosztorysie nie pokoi nas  cena tynku, gdyż za podaną cenę nie kupi się tynku. Czy wysłać o wyjaśnienie, co zrobić?