Odp: zakres zamówienia uzupełniającego
Wobec tego proszę o podstawy prawne
PS. Pytanie pomocnicze: ile razy wykonuje się dokumentację projektową wg Pzp?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Szacowanie wartości, kwoty progowe i i tryby udzielania zamówień publicznych → zakres zamówienia uzupełniającego
Strony Poprzednia 1 2 3 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Wobec tego proszę o podstawy prawne
PS. Pytanie pomocnicze: ile razy wykonuje się dokumentację projektową wg Pzp?
3) Z tym nie zgodzę się. Wbrew powszechnemu przekonaniu KOSZTORYS INWESTORSKI JEST WAŻNY BEZTERMINOWO !!! (wskazany termin dotyczy ustalania wartości zamówienia).
Zgoda a nawet więcej dla inwestora prywatnego kosztorys może być ważny bezterminowo jednak w "półświatku ZP" obowiazuje tylko 6 m-cy a potem do odświeżenia.
Ustalenia wartości robót budowlanych możesz dokonać nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, niezależnie od wcześniejszych szacunków, wiążąca jest wartość zamówienia określona przez Ciebie w tym 6-miesięcznym okresie.
Wartość szacunkową musisz zmodyfikować, jeżeli nastąpiła zmiana okoliczności mająca wpływ na dokonane ustalenie. Jeżeli np. zrezygnowałeś z części zamówienia, powinieneś oszacować tylko tę część, na którą udzielisz zamówienia. Podobnie, jeżeli wzrosły ceny towarów albo zmieniły się inne wskaźniki ekonomiczne wpływające na dokonany przez Ciebie szacunek ? musisz zweryfikować wcześniejsze ustalenia.
Wiec nie mów że ceny z 2004r. są takie same jak w 2011r.
Ustalenia wartości robót budowlanych możesz dokonać nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, niezależnie od wcześniejszych szacunków, wiążąca jest wartość zamówienia określona przez Ciebie w tym 6-miesięcznym okresie.
Wartość szacunkową musisz zmodyfikować, jeżeli nastąpiła zmiana okoliczności mająca wpływ na dokonane ustalenie. Jeżeli np. zrezygnowałeś z części zamówienia, powinieneś oszacować tylko tę część, na którą udzielisz zamówienia. Podobnie, jeżeli wzrosły ceny towarów albo zmieniły się inne wskaźniki ekonomiczne wpływające na dokonany przez Ciebie szacunek ? musisz zweryfikować wcześniejsze ustalenia.
Wiec nie mów że ceny z 2004r. są takie same jak w 2011r.
No może wszyscy się z tym nie zgadzają ale to co Marcel napisał jest prawdą. Trzeba zweryfikować nie projekt a kosztorys inwestorski i uaktualnić ceny.
Planując zamówienia uzupełniające nie trzeba mieć projektu lub kosztorysu, to tylko plany na przyszłość, jak dojdzie do realizacji tych planów wówczas do zrobienia odpowiednie dok. w tym zakresie.
Ja 95 % mam tylko plany na przyszłość.
dokumentacja projektowa - rysunki nie zmieniają się ale część kosztowa na pewno wypada inwestycj z planu czekasz rok i wtedy musisz aktualizować ceny
A na podstawie czego ustala się wartość zamówienia na roboty budowlane? Reguluje to przecież art. 33 ust. 1 Pzp.
Natomiast jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających w robotach budowlanych , to przy ustaleniu wartości zamówienia uwzglednia się wartość zamówień uzupełniających.
Jeżeli podstawą ustalenia wartości zamówienia podstawowego na roboty budowlane jest kosztorys inwestorski, to również kosztorys inwestorski jest podstawą do ustalenia wartości szacunkowej zamówień uzupełniających. A zamawiający ma ustalić wartość szacunkową zamówienia z NALEŻYTĄ STARANNOŚCIĄ - art.32 ust.1 ustawy Pzp . Bo przecież przy budowie drogi nie można wprost przeliczyć, że np. kolejne 200 m drogi budowane w ramach zamówienia uzupełniającego będzie kosztować tyle samo co 200 m drogi określone w kosztorysie inwestorskim dla zamówienia podstawowego. Bo np. trzeba będzie wybudować dodatkowe przepusty czy też więcej zjazdów z drogi na posesje położone przy drodze .
A do tego aby sporządzić kosztorys inwestorski niezbędna jest dokumentacja projektowa.
To co piszecie nie ma uzasadnienia w przepisach, ponadto jest mało racjonalne.
Próbuję dalej.
w "półświatku ZP" obowiazuje tylko 6 m-cy a potem do odświeżenia.
To obowiązywanie nie ma uzasadnienia w przepisach (!), to tylko zwykły pogląd, choć zakorzeniony że hej.
Ustalenia wartości robót budowlanych możesz dokonać nie wcześniej niż 6 miesięcy przed ...
Słusznie, to wynika z przepisów, tak róbmy jednak ?ustalenie wartości? to nie to samo co aktualizacja kosztorysu inwestorskiego czy podobne zabiegi.
1) No może wszyscy się z tym nie zgadzają ale to co Marcel napisał jest prawdą. 2) Trzeba zweryfikować nie projekt a kosztorys inwestorski i uaktualnić ceny.
1) Dobrze napisał, więc nie można nie zgodzić się.
2) NADGORLIWOŚĆ nie mająca uzasadnienia w przepisach, właśnie z takim podejściem polemizuję.
...czekasz rok i wtedy musisz aktualizować ceny
Nie wiem dlaczego akurat rok, ale z aktualizacją cen się zgodzę, tyle że aktualizacja cen dla potrzeb ustalenia wartości zamówienia nie musi oznaczać aktualizacji kosztorysu.
Moim zdaniem do tych celów wystarczy proste uwzględnienie wskaźnika zmiany cen, albo nawet przyjęcie z datą bieżącą starej ceny z odpowiednim wyjaśnieniem, że to wystarczy do celów jakim ma służyć.
wszystko się zgadza z tym ,że widzę tu aspekt finansowy tj. wydawania pieniędzy za projekt i kosztorys na wyrost bo do udzielenia tego zamówienia może w ogóle nie dojść i większość zam. dodaje do wartości zam. podstawowego jakiś jego procent
myszy1953 - na coś zamawiający się musi zdecydować.
zgadzam się zamawiający na pewno tylko decydenci zmienni są jak .............
myszy 1953 - I co do decydentów- tutaj pełna zgodność. Ja doświadczyłem tego - ok. 1800 m drogi powiatowej budowane było przez 5 lat. W tym samym czasie budowane były inne drogi powiatowe położone na terenie innych gmin. Decydenci uważali bowiem, że należy pamiętać o konieczności budowy dróg powiatowych na terenie wszystkich gmin położonych na terenie powiatu.
Efekt takich działań - zmarnowane pieniądze publiczne. Ta część drogi zbudowana w pierwszym roku, w piątym roku budowy pozostałej części, została zniszczona w trakcie ich budowy.
No ale radni mogli się wykazać przed swoimi wyborcami ze swojej gminy. To dzięki naszym wysiłkom powstał ten odcinek drogi.
1) A na podstawie czego ustala się wartość zamówienia na roboty budowlane? Reguluje to przecież art. 33 ust. 1 Pzp.
2) A zamawiający ma ustalić wartość szacunkową zamówienia z NALEŻYTĄ STARANNOŚCIĄ
3) nie można wprost przeliczyć, że np. kolejne 200 m drogi budowane w ramach zamówienia uzupełniającego będzie kosztować tyle samo co 200 m drogi określone w kosztorysie inwestorskim dla zamówienia podstawowego.
4) A do tego aby sporządzić kosztorys inwestorski niezbędna jest dokumentacja projektowa.
1) No to jakby odpowiedź na moje wcześniejsze pytanie.
Teraz proszę zauważyć, że w tym przepisie jest mowa o kosztorysie sporządzanym na ETAPIE DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ. To istotne. Jeśli dokumentację sporządza się jednokrotnie, to i kosztorys też. Jeśli przepisy Pzp. nie ograniczają czasu ważności dokumentacji, to zatem kosztorysu też. Z tego wynika, że
RAZ SPORZĄDZONY KOSZTORYS STAJE SIĘ PODSTAWĄ USTALANIA WARTOŚCI ZAMÓWIENIA, które to ustalania można wykonywać według potrzeb nieograniczoną ilość razy, co więcej: w dowolny sposób, bo przepisy nie precyzują sposobu. Ma być ?na podstawie? i basta, nawet niekoniecznie w takiej samej wysokości (!).
2) Należyta to nie znaczy ani pedantyczna, ani doskonała, lecz po prostu na miarę zwyczajnej zawodowej praktyki.
3) Oczywiście, wprost jest niebezpieczne, zawsze potrzebna analiza, ale w większości przypadków praktycznie można. Jeśli co i raz ktoś buduje np. drogi, to doskonale wie ile to kosztuje, na jakim poziomie są ceny jednostkowe i cenę kolejnego odcinka potrafi oszacować w parę minut, nawet w pamięci. Potem czasem dorabia się papier na wypadek kontroli, a w budżecie już bywa na wiele miesięcy wcześniej. Są w sprzedaży tanie gotowe broszury, z których łatwo można wyczytać ceny począwszy od 1 cegły do całego budynku. Zlecany na zewnątrz opasły kosztorys inwestorski wcale NIE JEST BARDZIEJ ŚCISŁY, dokładność jest TAKA SAMA.
4) w efekcie potrafię oszacować tamte 200m wcale nie oglądając projektu, a cena będzie tak samo prawdopodobna, jak w Waszym kosztorysie.
radny każe wykonać parking około 400 tys. a za pół roku wszystko idzie pod rozbiórkę bo wg planu zagosp. kolektory będą prowadzone i sieci do budynków wyk. przez TBS
Cyt. : "w efekcie potrafię oszacować tamte 200m wcale nie oglądając projektu, a cena będzie tak samo prawdopodobna, jak w Waszym kosztorysie" - jesteś boski podaj bliższe dane to będziemy korzystać z Twoich usług na tzw. pniu
Lepiej będzie poszukać tych broszurek (choćby w Internecie), zamówić, kupić i mieć na długie miesiące, wystarczy 1 trafiona, wtedy niejeden kosztorys będziecie moli zrobić sami, najprostsze to 1 linijka obliczeń plus troszkę obowiązkowych innych elementów. W głowie mam takie marki jak Orgbud, Sekocenbud (=Promocja), Bistyp, ale to pewno nie wszystkie.
Polecam też innym.
Do tego stronę GUS: http://www.stat.gov.pl - tam są m.in. wszelkie wskaźniki zmian cen.
wszystko to mamy !
ale dalej uważam,że zależy to przede wszystkim od ukształtowania terenu i uwarunkowań geotechnicznych i naprawdę zazdroszczę Ci tej umiejętności dokonywania wycen z broszur
ale dalej uważam,że zależy to przede wszystkim od ukształtowania terenu i uwarunkowań geotechnicznych
Tu nie apteka, przecież chodzi jedynie o (należyte) UZASADNIENIE wyboru trybu, czy jest powyżej czy poniżej progu, co zwykle jest praktycznie wiadome jeszcze przed kosztorysem - nieprawdaż?
No fajnie dla mnie jak na razie padają argumenty że MOŻNA ale nie Trzeba przygotować pełna dokumentację projektową również na uzupełniające. Dla przykładu coś dzis buduję i przewiduje uzupełniające. W dokumentacji projekt. przewidziałem wykonanie z materiału X. Za 3 lata wprowadaja na rynek nowy materiał Y o lepszych parametrach, więc X już nikt nie uzywa do RB, a ja jesli chcę skorzystać z uzupełniajacych to co mam zrobić: brnąc z przezytkiem czyli X, czy zrobić nowe papiery??? (np. wykonawcze), pamiętajcie też że warunki techniczne przyłączy sa wydawane na czas określony czyli za 3 lata może trzeba będzie nowe i zmienione uzyskać. Czyli dla mnie dalej jest to (tzn juz dzis pełna dokum projektowa na uzupeł.) nie do końca sensowne.
myszy1953 napisał/a:ale dalej uważam,że zależy to przede wszystkim od ukształtowania terenu i uwarunkowań geotechnicznych
Tu nie apteka, przecież chodzi jedynie o (należyte) UZASADNIENIE wyboru trybu, czy jest powyżej czy poniżej progu, co zwykle jest praktycznie wiadome jeszcze przed kosztorysem - nieprawdaż?
no to chyba nie tak do końca - patrz art.90
O czym tu dyskutujemy?
Z myszy1953 o kosztorysie inwestorskim - no to w art 90 nie ma takiego.
A w ogóle o zamówieniu uzupełniającym w robotach budowlanych.
No stawiam tezę: przy robotach budowlanych w zasadzie NIE MA ZAMÓWIEŃ UZUPEŁNIAJĄCYCH, co najwyżej w szczególnych przypadkach. To będzie najlepsze wyście.
W wiecie dlaczego nie ma? Bo roboty są z reguły INDYWIDUALNE, NIEPOWTARZALNE, zaś przepis wymaga TAKIEGO SAMEGO, za każdym razem można wątpić czy naprawdę to ten sam rodzaj i zawsze grozi cokolwiek innego - nieprawdaż?
O czym tu dyskutujemy?
Z myszami o kosztorysie inwestorskim - no to w art 90 nie ma takiego.A w ogóle o zamówieniu uzupełniającym w robotach budowlanych.
No stawiam tezę: przy robotach budowlanych w zasadzie NIE MA ZAMÓWIEŃ UZUPEŁNIAJĄCYCH, co najwyżej w szczególnych przypadkach. To będzie najlepsze wyście.
W wiecie dlaczego nie ma? Bo roboty są z reguły INDYWIDUALNE, NIEPOWTARZALNE, zaś przepis wymaga TAKIEGO SAMEGO, za każdym razem można wątpić czy naprawdę to ten sam rodzaj i zawsze grozi cokolwiek innego - nieprawdaż?
1. grzeczniej proszę bo ja tu nikogo nie obrażam
2. art.32 i 33.1. a to jest konieczne do analizy i ewntualnego podejrzenia czy oferta zawiera rażąco niską cenę + plus oferty inne złożone
Że tak powiem na chwilę się włączę
No stawiam tezę: przy robotach budowlanych w zasadzie NIE MA ZAMÓWIEŃ UZUPEŁNIAJĄCYCH,
Na jakiej podstawie? artykuł poprosimy najlepiej z pzp
uff robi się gorąco i parno (będzie burza!!), trzeba kończyć , mnie nie przekonano, robie nadal po swojemu a historia ( ewentualnie kontrola) mnie rozliczy .Pozdrawiam
Do myszy1953.
1. Bardzo przepraszam za niezdarność, nie chciałem w żaden sposób urazić, a niezależnie od tego myszy1953 to przecież bardzo sympatyczna osoba.
2. Te przepisy potwierdzają jedynie moje tezy. Co do analizy, to nie rozumiem co i po co, co do niskiej ceny, to znając z praktyki jakość przedmiarów i kosztorysów inwestorskich nie mają dla mnie znaczenia większego niż to co już napisałem (kosztorysy konkurencyjne - owszem).
Teraz do Niedzwiadka.
Art. 67 mówi o POWTÓRZENIU oraz o TAKIM SAMYM rodzaju. Wybaczcie, ale nie rozumiem, jak można tak łatwo i twardo mówić o powtórzeniu i o takim samym rodzaju, gdy w ogólnym przypadku robót musimy zadbać o odrębny projekt, odrębny pozwolenia, przedmiary itd., gdy mamy inne miejsce, warunki terenowe i gruntowe, inne kolizje, inne roboty ziemne itd. Rozumiem przy prostych powtarzalnych robotach, ale przy tak skomplikowane jak ulica, to mam wątpliwości, które daję wszystkim pod rozwagę.
To sytuacja jakoś podobna przykład do udostępniania zasobów - niby ustawa pozwala, lecz są sprzeczne wnioski.
Strony Poprzednia 1 2 3 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc