Odp: zatrzymanie wadium gwarancji
do autora (ki) #1 dostanę burę zaraz ( a to wielka bakteria jest!) zatrzymaj wadium (jeżeli musisz) pierwszego dnia po terminie na złożenie odwołania
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony Poprzednia 1 2 3 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
do autora (ki) #1 dostanę burę zaraz ( a to wielka bakteria jest!) zatrzymaj wadium (jeżeli musisz) pierwszego dnia po terminie na złożenie odwołania
burę - kto by śmiał tak sympatyczniej myszy burę dawać?
Prawnie jest to oczywiście dopuszczalne, a reszta sprawą sumienia
oj zabierać, wykluczenie zabrani -wybór oferty dużo tak zabrałam i jest ok. Wykonawcy co są np. 5 czy 6 nie uzupełniają i też im zabieram.
pod warunkiem ,że fizycznie nic nie przesłali
a to jest wyrok dla niny
Bogate w tym zakresie orzecznictwo KIO, z którego w sposób nie budzący wątpliwości wynika, że zamawiający nie jest uprawniony do zatrzymania wadium, gdy wykonawca przedłoży w następstwie skierowanego do niego wezwania dokumenty zawierające błędy. Tytułem przykładu można tu wskazać:
? wyrok KIO z 31 marca 2010 r.. sygn. akt KIO/UZP 309/10: Zamawiający ma możliwość zatrzymania wadium tylko wówczas, gdy wykonawca na wezwanie zamawiającego w ogóle (uwzględniając obiektywne udowodnione przyczyny nie leżące po stronie wykonawcy) nie uzupełni dokumentu. Natomiast formalne uzupełnienie dokumentu, pomimo, ze taki dokument może - w ocenie zamawiającego - nie potwierdzać spełniania warunku udziału w postępowaniu, nie daje zamawiającemu prawnej możliwości zastosowania art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych;
? wyrok KIO z 14 lipca 2010 r.. sygn. akt KIO/UZP 1311/10: KIO/UZP 1312/10: KIO/UZP 1313/10: Zamawiający nie ma prawa zatrzymać wadium, jeżeli wykonawca uzupełnił dokumenty tudzież oświadczenia, a w ocenie Zamawiającego nie potwierdzają one spełniania warunków udziału w postępowaniu. Utratą wadium sankcjonowana jest wyłącznie bierność wykonawców w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 p.z.p.;
? wyrok KIO z 26 stycznia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1749 /09: Przepis art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter restrykcyjny, określa bowiem sankcją wobec wykonawcy w postaci zatrzymania wadium. Ten charakter omawianej normy prawnej nie pozwala na wykładnią rozszerzającą przesłanek zatrzymania wadium. Z uwagi na powyższe, stosując wykładnią językową, przesłankę zatrzymania wadium stanowi jedynie nie złożenie wymaganych dokumentów. Złożenie dokumentów, które nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu lub zawierają blady nie wyczerpuje zatem ustawowej przesłanki zatrzymania wadium wraz z odsetkami na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych;
? wyrok KIO z 21 maja 2009 r? sygn. akt KIO/UZP 590/09: Literalne brzmienie art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych wyłącza prawo zamawiającego do zatrzymania wadium w przypadku złożenia dokumentu wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy na wezwanie zamawiającego, pomimo iż może on nie potwierdzać spełniania warunku udziału w postępowaniu. Zgodnie z tym przepisem zamawiający ma prawo zatrzymać wadium jedynie w przypadku nie złożenia dokumentu na wezwanie zamawiającego;
wyrok KIO z 27 kwietnia 2009 r.. sygn. akt KIO/UZP 488/09: Nie można rozszerzająco uznać, że sankcja zatrzymania wadium dotyczy także sytuacji, w której wykonawca przedłożył dokument zawierający błąd. W przypadku złożenia błędnego dokumentu na wezwanie do uzupełnienia wykonawca (choć nieskutecznie) wykazuje wolę kontynuowania swego udziału w postępowaniu i zamiar zawarcia umowy i dlatego nie powinien być podwójnie karany z jednej strony wykluczeniem z postępowania, a z drugiej zatrzymaniem wadium. Dopiero zaniechanie złożenia dokumentów, oświadczeń, pełnomocnictw mimo wezwania wskazuje na wolę wycofania się z postępowania, już po upływie terminu składania ofert, a więc w sytuacji, kiedy zamawiający ma prawo oczekiwać, że dojdzie do zawarcia umowy o zamówienie publiczne. Takie zachowanie wykonawcy jest naganne i sprzeczne z celem postępowania o zamówienie publiczne i uzasadnia nałożenie dodatkowej sankcji zatrzymania wadium
pod warunkiem ,że fizycznie nic nie przesłali
oczywista oczywistość choć raz muszę się przyznać zabrałam jak dostarczył jeszcze raz to samo co było w ofercie.
u mnie dwóch nic nie przysłało, a trzeci w terminie przesłał faks, a oryginały po terminie. Według mnie wszyscy kwalifikują się do zabrania wadium. Wiem że niektórzy uznają jak przyjdzie faksem w terminie, a potem oryginały, ale to nie jest chyba właściwe, bo przecież można wykluczyć już tego samego dnia, a jak wykluczam to i zabieram wadium. Nie muszę przecież czekać nie wiadomo ile na wypadek gdyby przesłali oryginały.
Ale jest faks, nie można mówić że nie ma nic. Czy uznać faks czy nie, to jest sprawa dyskusyjna, a w takich okolicznościach wadium po prostu nie zatrzymuje się i to ostatnie wydaje się bezsprzeczne.
zgadzam się z Hubalem mimo ,że może niedozwolona forma korespondencji ale odzew wykonawcy był
Moim zdaniem z tym zatrzymaniem wadium to trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do każdego przypadku. Myślę, że nie ma siły, aby skutecznie zatrzymać wadium w tym sansie, że Wykonawca zawsze znajdzie przesłankę, że nie było to z jego winy, a orzecznictwo, poza oczywistym przypadkiem jakim jest uchylenie się od zawarcia umowy, stoi raczej po stronie wykonawców. Dlatego myślę, że tylko od uporu i determinacji wykonawcy zależy czy pozwoli sobie to wadium zabrać czy nie.
Sama jestem świeżo po rozprawie KIO i wczoraj na odczytaniu wyroku izba oddaliła odwołanie i orzekła, że miałam prawo wykluczyć wykonawcę, ale nie ma przesłanek do zatrzymania wadium chociaż w odpowiedzi na wezwanie o uzup. dok. z art. 26 ust. 3 nie złożyli mi fizycznie żadnego dokumentu.
W moim przypadku wykonawca nie wykaże, że nie dostarczył oryginałów nie z własnej winy. Termin do uzupełnienia był 10-dniowy, faks przysłał już na trzeci dzień, a list ma stępel dopiero za kolejne cztery dni - po prostu komuś nie chciało się iść na pocztę. A tak na marginesie, z tego co słyszałam to ponoć doktryna i orzecznictwo idzie teraz w kierunku nieuwzględniania faksów, forma w rozporządzeniu określona jest jasno i co tu kombinować? A skoro wykluczam go bo nie potwierdził spełnienia war. (bo nie złożył dok. z których by to wynikało) to jak mam nie zatrzymać wadium z tego samego powodu? To by znaczyło, że ta definicja składania dokumentów w rozporządzeniu - "dokumenty składa się w formie .....", nie dotyczy 46.4a gdzie się mówi "nie złożył ........"? Może mi to ktoś z zamawiających wyjaśnić?
carpediem30 zgłasza ciekawy przypadek, chyba nie widziałem podobnego, ale KIO pewno znalazła jakiś feler po stronie zamawiającego.
Wcześniej
... może niedozwolona forma korespondencji...
Jakaż znów niedozwolona??? Dobrze wiemy, że w ogóle faksowanie ustawa przewiduje, a że w niektórych przypadkach, nie bardzo można, to w zasadzie wynik interpretacji.
Tak czy owak tamtego wadium lepiej nie czepiać się.
...doktryna i orzecznictwo idzie teraz w kierunku nieuwzględniania faksów...
Ja rozumuję tak: skoro teraz idzie, to znaczy, że nie jest to takie oczywiste - można uznać czy nie i podobnie z samym dokumentem - uznać czy nie, jest tu problem oceny, zatem na wszelki wypadek lepiej wadium nie czepiać się.
a to jest wyrok dla niny
Bogate w tym zakresie orzecznictwo KIO, z którego w sposób nie budzący wątpliwości wynika, że zamawiający nie jest uprawniony do zatrzymania wadium, gdy wykonawca przedłoży w następstwie skierowanego do niego wezwania dokumenty zawierające błędy. Tytułem przykładu można tu wskazać:
? wyrok KIO z 31 marca 2010 r.. sygn. akt KIO/UZP 309/10: Zamawiający ma możliwość zatrzymania wadium tylko wówczas, gdy wykonawca na wezwanie zamawiającego w ogóle (uwzględniając obiektywne udowodnione przyczyny nie leżące po stronie wykonawcy) nie uzupełni dokumentu. Natomiast formalne uzupełnienie dokumentu, pomimo, ze taki dokument może - w ocenie zamawiającego - nie potwierdzać spełniania warunku udziału w postępowaniu, nie daje zamawiającemu prawnej możliwości zastosowania art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych;
? wyrok KIO z 14 lipca 2010 r.. sygn. akt KIO/UZP 1311/10: KIO/UZP 1312/10: KIO/UZP 1313/10: Zamawiający nie ma prawa zatrzymać wadium, jeżeli wykonawca uzupełnił dokumenty tudzież oświadczenia, a w ocenie Zamawiającego nie potwierdzają one spełniania warunków udziału w postępowaniu. Utratą wadium sankcjonowana jest wyłącznie bierność wykonawców w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 p.z.p.;
? wyrok KIO z 26 stycznia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1749 /09: Przepis art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter restrykcyjny, określa bowiem sankcją wobec wykonawcy w postaci zatrzymania wadium. Ten charakter omawianej normy prawnej nie pozwala na wykładnią rozszerzającą przesłanek zatrzymania wadium. Z uwagi na powyższe, stosując wykładnią językową, przesłankę zatrzymania wadium stanowi jedynie nie złożenie wymaganych dokumentów. Złożenie dokumentów, które nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu lub zawierają blady nie wyczerpuje zatem ustawowej przesłanki zatrzymania wadium wraz z odsetkami na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych;
? wyrok KIO z 21 maja 2009 r? sygn. akt KIO/UZP 590/09: Literalne brzmienie art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych wyłącza prawo zamawiającego do zatrzymania wadium w przypadku złożenia dokumentu wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy na wezwanie zamawiającego, pomimo iż może on nie potwierdzać spełniania warunku udziału w postępowaniu. Zgodnie z tym przepisem zamawiający ma prawo zatrzymać wadium jedynie w przypadku nie złożenia dokumentu na wezwanie zamawiającego;
wyrok KIO z 27 kwietnia 2009 r.. sygn. akt KIO/UZP 488/09: Nie można rozszerzająco uznać, że sankcja zatrzymania wadium dotyczy także sytuacji, w której wykonawca przedłożył dokument zawierający błąd. W przypadku złożenia błędnego dokumentu na wezwanie do uzupełnienia wykonawca (choć nieskutecznie) wykazuje wolę kontynuowania swego udziału w postępowaniu i zamiar zawarcia umowy i dlatego nie powinien być podwójnie karany z jednej strony wykluczeniem z postępowania, a z drugiej zatrzymaniem wadium. Dopiero zaniechanie złożenia dokumentów, oświadczeń, pełnomocnictw mimo wezwania wskazuje na wolę wycofania się z postępowania, już po upływie terminu składania ofert, a więc w sytuacji, kiedy zamawiający ma prawo oczekiwać, że dojdzie do zawarcia umowy o zamówienie publiczne. Takie zachowanie wykonawcy jest naganne i sprzeczne z celem postępowania o zamówienie publiczne i uzasadnia nałożenie dodatkowej sankcji zatrzymania wadium
Heh, gdzieś to siano już dzisiaj widziałem
Czyli gdyby ktoś pytał to:
1. Został wykluczony bo nie wykazał spełnienia war., bo nie złożył dokumentów we właściwej formie oryginału itd. wymaganej dla oferty zgodnie z rozporządzeniem.
2. Nie zabieram wadium bo jednak coś złożył, nie był bierny, choć nie dokońca mu to wyszło.
Trochę tu brak konsekwencji. Co o tym myślicie?
myszy1953 napisał/a:a to jest wyrok dla niny
Bogate w tym zakresie orzecznictwo KIO, z którego w sposób nie budzący wątpliwości wynika, że zamawiający nie jest uprawniony do zatrzymania wadium, gdy wykonawca przedłoży w następstwie skierowanego do niego wezwania dokumenty zawierające błędy. Tytułem przykładu można tu wskazać:
? wyrok KIO z 31 marca 2010 r.. sygn. akt KIO/UZP 309/10: Zamawiający ma możliwość zatrzymania wadium tylko wówczas, gdy wykonawca na wezwanie zamawiającego w ogóle (uwzględniając obiektywne udowodnione przyczyny nie leżące po stronie wykonawcy) nie uzupełni dokumentu. Natomiast formalne uzupełnienie dokumentu, pomimo, ze taki dokument może - w ocenie zamawiającego - nie potwierdzać spełniania warunku udziału w postępowaniu, nie daje zamawiającemu prawnej możliwości zastosowania art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych;
? wyrok KIO z 14 lipca 2010 r.. sygn. akt KIO/UZP 1311/10: KIO/UZP 1312/10: KIO/UZP 1313/10: Zamawiający nie ma prawa zatrzymać wadium, jeżeli wykonawca uzupełnił dokumenty tudzież oświadczenia, a w ocenie Zamawiającego nie potwierdzają one spełniania warunków udziału w postępowaniu. Utratą wadium sankcjonowana jest wyłącznie bierność wykonawców w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 p.z.p.;
? wyrok KIO z 26 stycznia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1749 /09: Przepis art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter restrykcyjny, określa bowiem sankcją wobec wykonawcy w postaci zatrzymania wadium. Ten charakter omawianej normy prawnej nie pozwala na wykładnią rozszerzającą przesłanek zatrzymania wadium. Z uwagi na powyższe, stosując wykładnią językową, przesłankę zatrzymania wadium stanowi jedynie nie złożenie wymaganych dokumentów. Złożenie dokumentów, które nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu lub zawierają blady nie wyczerpuje zatem ustawowej przesłanki zatrzymania wadium wraz z odsetkami na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych;
? wyrok KIO z 21 maja 2009 r? sygn. akt KIO/UZP 590/09: Literalne brzmienie art. 46 ust. 4a ustawy Prawo zamówień publicznych wyłącza prawo zamawiającego do zatrzymania wadium w przypadku złożenia dokumentu wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy na wezwanie zamawiającego, pomimo iż może on nie potwierdzać spełniania warunku udziału w postępowaniu. Zgodnie z tym przepisem zamawiający ma prawo zatrzymać wadium jedynie w przypadku nie złożenia dokumentu na wezwanie zamawiającego;
wyrok KIO z 27 kwietnia 2009 r.. sygn. akt KIO/UZP 488/09: Nie można rozszerzająco uznać, że sankcja zatrzymania wadium dotyczy także sytuacji, w której wykonawca przedłożył dokument zawierający błąd. W przypadku złożenia błędnego dokumentu na wezwanie do uzupełnienia wykonawca (choć nieskutecznie) wykazuje wolę kontynuowania swego udziału w postępowaniu i zamiar zawarcia umowy i dlatego nie powinien być podwójnie karany z jednej strony wykluczeniem z postępowania, a z drugiej zatrzymaniem wadium. Dopiero zaniechanie złożenia dokumentów, oświadczeń, pełnomocnictw mimo wezwania wskazuje na wolę wycofania się z postępowania, już po upływie terminu składania ofert, a więc w sytuacji, kiedy zamawiający ma prawo oczekiwać, że dojdzie do zawarcia umowy o zamówienie publiczne. Takie zachowanie wykonawcy jest naganne i sprzeczne z celem postępowania o zamówienie publiczne i uzasadnia nałożenie dodatkowej sankcji zatrzymania wadiumHeh, gdzieś to siano już dzisiaj widziałem
zgadza się to od karolk bo nina nie czyta innych postów
carpediem30 zgłasza ciekawy przypadek, chyba nie widziałem podobnego, ale KIO pewno znalazła jakiś feler po stronie zamawiającego.
Feler był taki, że Wyk. zwrócił się do Zam. o przedłużenie terminu na uzupełnienie dokumentu. Zam. się nie zgodził i w konsekwencji w tym pierwotnym terminie Wyk. nie złożył żadnego dokumentu, (później zresztą też nie) - tylko wniósł odwołanie. Izba orzekła, że czynności Zamawiającego wezwania do uzupełn. dokumentów i braku zgody na przedłużenie terminu były prawidłowe i konsekwencją będzie wykluczenie wykonawcy, ale nie można zabrać mu wadium bo jednak jakąś staranność wykazał przesłaniem tego wniosku o przedłużenie terminu na uzupełnienie dok.
hubal napisał/a:carpediem30 zgłasza ciekawy przypadek, chyba nie widziałem podobnego, ale KIO pewno znalazła jakiś feler po stronie zamawiającego.
Feler był taki, że Wyk. zwrócił się do Zam. o przedłużenie terminu na uzupełnienie dokumentu. Zam. się nie zgodził i w konsekwencji w tym pierwotnym terminie Wyk. nie złożył żadnego dokumentu, (później zresztą też nie) - tylko wniósł odwołanie. Izba orzekła, że czynności Zamawiającego wezwania do uzupełn. dokumentów i braku zgody na przedłużenie terminu były prawidłowe i konsekwencją będzie wykluczenie wykonawcy, ale nie można zabrać mu wadium bo jednak jakąś staranność wykazał przesłaniem tego wniosku o przedłużenie terminu na uzupełnienie dok.
Kurcze ciężkie czasy idą, zanosi się na to, iż wadium już nie będę zabierać Jaka to staranność zwrócenie się o termin przedłużenia terminu na uzupełnienie, po co już to wadium sama nie wiem.
Chyba rozumiem, tu nie chodzi o tę staranność, a w ogóle to nie jest tak źle.
Przecież ten wykonawca nie był w stanie dostarczyć z przyczyn niezależnych od niego, dlatego wnioskował o zmianę terminu, nie wchodzi tu w rachubę jego zła wola, to wszystko teraz pasuje i jest zrozumiałe.
Mamy przestrogę innego rodzaju: prośby wykonawców traktować bardziej przychylnie, teraz rozumiemy po co i dlaczego.
Przecież ten wykonawca nie był w stanie dostarczyć z przyczyn niezależnych od niego, dlatego wnioskował o zmianę terminu, nie wchodzi tu w rachubę jego zła wola, to wszystko teraz pasuje i jest zrozumiałe.
Moim, może nieobiektywnym, zdaniem przyczyny były jak najbardziej zależne od niego
Złożył ofertę nie spełniając warunku udziału w postępowaniu w kwestii doświadczenia i kiedy zamawiający mu to udowodnił (wcześniej przeprowadzając postępowanie wyjaśniające z art. 26 ust. 4 co w sumie trwało ok. 2 tyg. od otwarcia ofert) i wezwał go do uzupełnienia dok. w trybie 26 ust. 3 dając termin 7 dni - ten ocknął się, że jest najtańszy i grozi mu utrata zamówienia i zakombinował, że skoro sam nie ma doświadczenia to uzyska czyjeś referencje czyli poleganie na zasobach z 26b i wniósł o przedłużenie terminu "ze względu na konieczność przetłumaczenia dokumentów zagranicznego podwykonawcy". Zamawiający się nie zgodził uważając, że będzie to zmiana oferty a nie uzupełnienie i KIO przyznała tu rację, jednak uznała, że nie ma postaw zatrzymać wadium.
Ja uważam, że jak najbardziej był w stanie dostarczyć na czas tyle tylko, że zabrał się za to zbyt późno
noj jak w takim wypadku nie zabierać?
A tak z innej beczki. Jakie są możliwe konsekwencje niezabrania wadium, gdy jakaś kontrola uprze się, że były przesłanki do zabrania?
naruszenie dyscyplinki
1) wniósł o przedłużenie terminu "ze względu na konieczność przetłumaczenia dokumentów zagranicznego podwykonawcy". ...
2) zabrał się za to zbyt późno
2) Na to wychodzi (tak trochę podejrzewałem)
1) No faktycznie przywalił W większości zgadzamy się, że wszystko powinno być gotowe w terminie SKŁADANIA ofert, a ktoś przypadkowo nie zdąży, to z pewnością tylko troszkę, no powiedzmy dzień czy dwa, bo sprawa oczywiście jest już w toku, a nie żeby po terminie nagle brać się do roboty. W takiej jak tu sytuacji ja też bym zabierał wadium bez większego wahania.
Podtrzymuję, że jakąś przestrogę teraz mamy, nie tyle w zakresie wadium, co przedłużania terminów.
naruszenie dyscyplinki
A bardziej konkretnie, bo nie znam tych wszystkich przepisów o dyscyplinie.
hubal napisał/a:Przecież ten wykonawca nie był w stanie dostarczyć z przyczyn niezależnych od niego, dlatego wnioskował o zmianę terminu, nie wchodzi tu w rachubę jego zła wola, to wszystko teraz pasuje i jest zrozumiałe.
Moim, może nieobiektywnym, zdaniem przyczyny były jak najbardziej zależne od niego
Złożył ofertę nie spełniając warunku udziału w postępowaniu w kwestii doświadczenia i kiedy zamawiający mu to udowodnił (wcześniej przeprowadzając postępowanie wyjaśniające z art. 26 ust. 4 co w sumie trwało ok. 2 tyg. od otwarcia ofert) i wezwał go do uzupełnienia dok. w trybie 26 ust. 3 dając termin 7 dni - ten ocknął się, że jest najtańszy i grozi mu utrata zamówienia i zakombinował, że skoro sam nie ma doświadczenia to uzyska czyjeś referencje czyli poleganie na zasobach z 26b i wniósł o przedłużenie terminu "ze względu na konieczność przetłumaczenia dokumentów zagranicznego podwykonawcy". Zamawiający się nie zgodził uważając, że będzie to zmiana oferty a nie uzupełnienie i KIO przyznała tu rację, jednak uznała, że nie ma postaw zatrzymać wadium.
Ja uważam, że jak najbardziej był w stanie dostarczyć na czas tyle tylko, że zabrał się za to zbyt późno
1. żadna zmiana oferty by nie nastąpiła,
2. ponadto w jednym piśmie wzywasz o wyjaśnienie lub uzupełnienie oferty co nie doprowadza do wydłużania procedury o dwa tygodnie , a potem zam. nie zgadza się na przedłużenie bo mu czas ucieka
Strony Poprzednia 1 2 3 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc