Wyrok z dnia 19 kwietnia 2011 r., sygn. akt KIO 700/11:
"dokument referencji nie służy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego potwierdzeniu spełniania warunku udziału w postępowaniu, lecz jedynie należytego wykonania zamówienia. W wyroku z dnia 5 grudnia 2008 r. sygn. akt: KIO/UZP 1352/08 skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej stwierdził, że celem referencji jest wyłącznie potwierdzenie należytego wykonania usługi, zatem nie ma konieczności wskazywania w treści referencji zarówno wartości usługi, jak i terminu jej realizacji. Informacje dotyczące wartości usługi, terminu czy zakresu wynikają z samego oświadczenia wykonawcy złożonego w treści oferty. Wobec powyższego nie zasługuje na uznanie argument, iż brak szczegółowych danych w referencji co do potwierdzenia zakończenia usługi stanowi podstawę do uznania, iż wykonawca nie wykazał spełnienia warunku. Przyjmuje się, iż oświadczenie składane przez wykonawcę (w formie wykazu) może mieć szerszy zakres niż wynika to z treści załączonych referencji. Wszelkie dodatkowe informacje potwierdzające oświadczenie wykonawcy w wykazie usług są przez zamawiających mile widziane, jednakże nie są one obowiązkowe, a zadaniem referencji jest wyłącznie potwierdzenie należytego wykonania umowy. Dodatkowo, w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej podkreśla się, że dokument referencji nie musi zawierać w sobie ściśle określonych sformułowań, czy wyrażeń o pozytywnym zabarwieniu. Dokument potwierdzający wykonanie usługi jest niejako dopełnieniem informacji zawartych w wykazie i nie musi dokładnie odzwierciedlać wszystkich informacji zawartych tamże - o ile bowiem i zamawiający i wykonawca biorący udział w postępowaniu mają wpływ na szczegółowość i zakres danych podanych w wykazie, to dokument potwierdzający wykonanie prac ujętych w wykazie pochodzący od osoby trzeciej jest trudny do ukształtowania pod kątem konkretnego postępowania (skonkretyzowanych wymagań zamawiającego) (tak w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 września 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 1158/09). Izba podziela stanowisko zamawiającego, iż jedynie w sytuacji, w której zachodziłaby sprzeczność pomiędzy oświadczeniem wykonawcy a dokumentem referencji, co sugerowałoby, iż informacje zawarte w oświadczeniu nie są zgodne ze stanem faktycznym, zamawiający mógłby kwestionować referencje lub złożone oświadczenie. W okolicznościach niniejszej sprawy nie ma to miejsca. Odwołujący nie wykazał w żaden sposób, iż oświadczenie wykonawcy, że od 2006 r. do 31 marca 2010 r. świadczył usługi na rzecz Stoczni Gdańsk S.A. na podstawie umowy, która formalnie została zakończona w marcu 2010 r., a obecnie świadczy je na podstawie kolejnej umowy nie jest prawdziwe. W treści referencji wskazano co prawda, iż usługi świadczone są nadal od 30 listopada 2006 r., lecz jednocześnie w referencji potwierdza się, iż ?wymienione usługi zostały wykonane należycie?. Tym samym podstawowy cel referencji został w ocenie Izby spełniony. Zamawiający nie miał zatem podstaw do wykluczenia wykonawcy Netia S.A. z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp i odrzucenia jego oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Ponadto Izba zwraca uwagę na sposób sformułowania przez zamawiającego warunku udziału w postępowaniu. Niewątpliwie bowiem wymóg wykazania się w zakresie wiedzy i doświadczenia usługą polegającą na obsłudze centrali obsługującej min. 800 portów dotyczy usługi o charakterze ciągłym. Dla takich usług zgodnie z brzmieniem §1 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie dokumentów zamawiający w postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy Pzp (wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp) żąda nie tylko wykazu wykonanych, ale i wykonywanych usług. Izba podziela w tej mierze stanowisko wyrażone w wyroku z dnia 11 maja 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 542/09, przywoływanym przez zamawiającego, iż przepis rozporządzenia w sprawie dokumentów w tym zakresie ma charakter przepisu bezwzględnie obowiązującego i jego zmiana postanowieniami SIWZ jest nieskuteczna. Oznacza to zatem, iż na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu możliwe jest wykazywanie się usługami, które są w trakcie realizacji, zaś dokumenty załączane do takiego wykazu mogą potwierdzać zarówno, że usługi zostały wykonane, jak i to, że są wykonywane należycie. Sprzeczne z treścią rozporządzenia w sprawie dokumentów postanowienie SIWZ nie może zatem wpływać negatywnie na zakres dostępnych wykonawcy, a określonych wyraźnie właściwymi przepisami, możliwości potwierdzenia spełnienia postawionego warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczeni".