Temat: Kto jest Zamawiającym?
Zamówienie na tablice rejestracyjne dla Wydz. Kom.
Kto jest Zamawiającym- Starostwo czy Powiat, bo spotykam się z różnymi interpretacjami.
Pzdr
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Kto jest Zamawiającym?
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Zamówienie na tablice rejestracyjne dla Wydz. Kom.
Kto jest Zamawiającym- Starostwo czy Powiat, bo spotykam się z różnymi interpretacjami.
Pzdr
Dla mnie zawsze Powiat ...... reprezentowany przez Zarząd Powiatu .......
Dokładnie tak, POWIAT.
A zatem sprawa musi iść przez Zarząd Powiatu i podejmowanie decyzji następuje w drodze Uchwały zarządu.
Czy tak?
Wyrok KIO z dnia 6 sierpnia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 968/09 i KIO/UZP 976/09:
"Wystarczającą okolicznością do stwierdzenia, że Konsorcjum nie wniosło prawidłowego wadium, jest to, że na dokumencie gwarancji wystawionej na zlecenie Stanisława Olesiaka jako beneficjent został wskazany "Zarząd Województwa Śląskiego". Zarząd jest jedynie organem województwa (por. art. 15 ustawy o samorządzie województwa, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590). Organ ten nie może być utożsamiany z samym województwem, które ma osobowość prawną (art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa). W związku z tym jedynie Województwo Śląskie mogło być wskazane w dokumencie gwarancji jako jej beneficjent." - orzeczenie o sygnaturze akt: UZP/ZO/0-2599/06 z dnia 13.10.2006r.
Podobnie podnosi się w innym wyroku Zespołu Arbitrów z dnia 26 kwietnia 2005 r. (sygn. akt UZP/ZO/O-788/05), gdzie m.in. stwierdza się, że w sytuacji gdy środki przeznaczone na realizację zamówienia są ujęte w budżecie miasta, a nie w budżecie Zarządu Budynków Mieszkalnych, to wydatkującym te środki, a więc zamawiającym może być tylko miasto, a nie jego jednostka budżetowa. Powyższa teza potwierdza stanowisko Protestującego, zgodnie z którym Zamawiający jako gmina powinien być wskazany jao beneficjent gwarancji wadialnej. Beneficjentem tym nie może być sama jednostka organizacyjna gminy, gdyż nie ma ona możliwości samodzielnego dochodzenia roszczenia o zapłatę gwarancji, gdyby gwarant odnowił zapłaty"
Ustawa Pzp w art. 2 pkt 12 wprowadza definicję legalną zamawiającego, zgodnie z którą jest nim osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania ustawy.
Katalog ww. kategorii podmiotów został określony w art. 3 ust. 1 ustawy Pzp. W pkt 1 tego artykułu ustawa Pzp przesądza, że każda jednostka sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, przy udzielaniu zamówienia bezwzględnie zobowiązana jest stosować ustawę Pzp.
Zgodnie zaś z art. 9 ustawy o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego wchodzą w skład sektora finansów publicznych. Powiat jest jedną z kategorii jednostek samorządu terytorialnego, oprócz gminy i województwa.
Powiat, w celu realizacji swoich zadań, został wyposażony również w osobowość cywilnoprawną. Wynika to bezpośrednio z brzmienia art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym.
Powiat, jak każda osoba prawna, zgodnie z art. 38 Kc działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i opartym na niej statucie. Organami powiatu jest rada powiatu i zarząd.
Sposób reprezentacji powiatu w sprawach majątkowych, w skład których wchodzi m.in. zawieranie umów w sprawie zamówienia publicznego, określa art. 48 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie z tym przepisem, oświadczenie woli w tym zakresie składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd. Wymagana jest zatem reprezentacja łączna dwuosobowa. Pamiętaj, że organ powiatu (odpowiednia reprezentacja zarządu) nie jest podmiotem stosunków prawnych. Podmiotem tym jest, reprezentowany przez organ, powiat. Działanie odpowiedniej reprezentacji zarządu (lub odpowiednio umocowanych pełnomocników) należy traktować jako działanie powiatu.
Stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego (podmiotem praw i obowiązków wynikających z tej umowy) jest powiat.
np. Umowa z 01.01.2011 r. zawarta w ??.
pomiędzy powiatem Nowomiejskim, reprezentowanym przez:
1. Jana Nowaka - członka zarządu
2. Jana Kowalskiego - członka zarządu
a
dane wykonawcy
Starostwo natomiast nie jest organem powiatu (nie posiada żadnych uprawnień władczych, nie może też wydawać decyzji czy postanowień), jak również nie posiada osobowości prawnej. Starostwo powiatowe jest aparatem pomocniczym (urzędem) organów powiatu.
Jest to zespół środków materialnych i technicznych (budynki, sprzęt techniczny) oraz osobowych (urzędnicy) przekazanych do pomocy organom powiatu w celu realizacji ich zadań i kompetencji.
czy z powyższych rozwiązań wynika, że starostwo nie może być zamawiającym?
w większości ogłoszeń w BZP jako zamawiający jest podawane starostwo. błędna praktyka?
czy na starostwo nie mogą być wystawione faktury?
Zamawiającym będzie zawsze powiat, starostwo jest "tylko" urzędem, z fakturami jest tak, że skarbnik powiatu powinien już dawno tą kwestie rozstrzygnąć, bo płatnikiem też powinien być powiat, a nie starostwo, urząd w moim mieście, będącym też powiatem dokonał stosownej zmiany już w zeszłym roku
u nas dla zamówień dotyczących samego starostwa do tej pory zamawiającym w ogłoszeniu było wpisywane starostwo, a umowa zawierana już była między powiatem a wykonawcą.
do tej pory żadna kontrola nie zwróciła uwagi na to.
do zamówień dotyczących nie tylko starostwa typu: ubezpieczanie, kredyt, obsługa bankowa zamawiającym jest wtedy powiat.
z tego co czytam, to widać że takie rozbijanie na starostwo i powiat nie ma sensu.
A u nas np za wykonane prace remontowe przy budynku wystawiane są faktury raz na powiat raz na starostwo. ???
Służby finansowe chyba powinny wiedzieć co jest prawidłowe.
A co do przetargu na tablice rej. - to robię na powiat, z tym że komisję przetargową powołam w drodze zarządzenia starosty, a nie uchwały zarządu i tak pójdzie.
Jeszcze wątpliwości:
1. czy żądać przy ofercie wspólnej zezwoleń na produkcję tablic dla wszystkich konsorcjantów?
2. czy przy mogę wyłączyć powoływanie się na zasoby podmiotu trzeciego w zakresie wiedzy i doświadczenia?
3. nie dopuszczam podwykonawców ze względu na specyfikę zamówienia . Czy mogę?
http://www.noweprzetargi.pl/forum/viewtopic.php?id=3976
http://www.noweprzetargi.pl/forum/viewtopic.php?id=3976
Dzięki Miras - ciekawy wątek, ale nie odpowiada bezpośrednio na moje pytania z poprzedniego posta.
Wszytsko zalezy od zakwalifikowania wydatkow w "budzecie": starostwa, czy powiatu. Widzę, że u Was taki podział (nie jestem jego zwolennikiem) funkcjonuje, popatrz zatem na paragrafy.
Jeszcze wątpliwości:
1. czy żądać przy ofercie wspólnej zezwoleń na produkcję tablic dla wszystkich konsorcjantów?2. czy przy mogę wyłączyć powoływanie się na zasoby podmiotu trzeciego w zakresie wiedzy i doświadczenia?
3. nie dopuszczam podwykonawców ze względu na specyfikę zamówienia . Czy mogę?
Proszę o jakieś sugestie co do powyższych pytań.
1 - wystarczy od jednego
2 - nie możesz
3 - nie w tym zamówieniu, to jest proste zamówienie, wyłączenie podwykonawców jest bardzo ryzykowne bo trzeba mieć mocne podstawy
zgadzam się z małą uwagą na temat podstawy - nie ma nakazu ani zakazu podwykonawstwa
Jak przeglądam SIWZ-y z innych urzędów, to dowolność podejścia do tematu jest porażająca.
Ad. 1 Albo żądają zezwoleń od wszystkich wyk. albo tylko od jedneg.
Ad. 2 Dopuszczają podmioty trzecie w zakresie np korzystania z wiedzy i doświadczenia ???
(No ale taki podmiot trzeci musiałby produkować tablice żeby się legitymować dostawami tablic na np 200 000)
Ad. 3 Zawężenie możliwości podwykonawstwa do czynności innych niż produkcja tablic, bo danie wolnej ręki trochę mija się z celem (zezwolenia i certyfikaty dla wyk.).
A miało być tak prosto...
1 - wystarczy od jednego
A tu mam komentarz Pieroga z 2010 r.:
Do podmiotów wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne stosuje się te same przepisy co do pojedynczego wykonawcy. Odpowiednie ich stosowanie oznacza, że każdy uczestnik wspólnej oferty musi udokumentować, iż posiada uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności i nie podlega wykluczeniu z postępowania. Natomiast przy ocenie spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2-4, należy brać pod uwagę łączny potencjał techniczny i kadrowy wykonawców, ich łączną wiedzę i doświadczenie oraz łączną sytuację ekonomiczną i finansową. Tylko taki bowiem sens mogą mieć przepisy o wspólnym ubieganiu się o zamówienie. I tylko taki sens może mieć tworzenie wspólnych przedsięwzięć.
Justine właśnie o to chodzi, że z 22 żądamy tylko od jednego i dotyczy to całego art. 22 a nie tylko niektórych ustępów
wykonawcą jest konsorcjum i to ono jako całość ma się wykazać doświadczeniem albo posiadaniem stosownych uprawnień, a nie poszczególni jego członkowie, czyli wystarczy, że tylko jeden spełnia, reszta nie musi, po to właśnie są związywane konsorcja
Jeżeli ma jeden, to ma całe konsorcjum = wykonawcy ubiegający siewspólnie
Co innego dokumenty z 24 te musi dostarczyć każdy z osobna
Temat był już wielokrotnie wałkowany na forum
Wiem, ale ja poniższe sformułowanie rozumiem literalnie.
Może nazbyt literalnie...
Do podmiotów wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne stosuje się te same przepisy co do pojedynczego wykonawcy.
Odpowiednie ich stosowanie oznacza, że każdy uczestnik wspólnej oferty musi udokumentować, iż posiada uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności i nie podlega wykluczeniu z postępowania.
co tu nie rozumieć - jeden ma uprawnienia, drugi potencjał ludzki, i techniczny, trzeci doświadczenie i pieniądze i żaden z nich nie może podlegac wykluczeniu . AMEN
Dzięki myszy1953 - oświeciło mnie
Teraz to już kapuję
Czyli wiedza i doświadczenie podmiotów trzecich też może być dopuszczona bez żadnych ograniczeń?
"wyłączenie podwykonawców jest bardzo ryzykowne bo trzeba mieć mocne podstawy"
A nie mogę powiedzieć, że ze względu na specyfikę zamówienia wyłączam udział podwykonawców w zakresie dotyczącym tłoczenia numerów rej.
możesz napisać ,że zam. nie dopuszcza udziału podwykonawców
I tak napiszę.
Wtedy odpadnie mi problem z przekazaniem wiedzy i doświadczenia przez podmioty trzecie, bo podwykonawstwa nie będzie.
Dobrze myślę?
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc