1

Temat: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

może ktos z was będzie wiedział co zrobić:

wykonawca zlożył mi zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, dokument jest aktualny jednak jego treść troszke mnie przeraziła a ianowicie: "zaświadcza się że ujaniono zaleglosci podatkowe wnioskodawcy wg stanu na dzień ... wynosza ogółem kwote (podano wartość) - powyższe zaleglosci objęte sa postępowaniem resturykturyzacyjnym na podstawie ustawy o resturykturyzacji niektórych nalezności" . Czytam ta ustawę i w art. 10 ust. 1 jest zapis: nalezności o których mowa w art. 6 ... objęte restrukturyzacją podlegają umorzeniu , wychodzi na to że dla takich przedsiębiorców jest możliwośc w postaci restrukturyzacji ich zaległości nie wiem częsciowego umorzenia czy rozlozenia na raty płatnosci czy powinnam uznać ze wykonawca spełnia ten warunek??

2

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

TAK.

wynika z tego ze ten fakt jest uregulowany pomiedzy podmiotami wiec dokument jest zgodny z PZP.

3

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

nie wiem ale chyba z tej notati wynika ze posteppowanie restrukturyzacyjne nie zostalo zakończone wiec te nalezności jeszcze są

4

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

ale zapewne zawarto ugode z urzedem wiec sytuacja jest uregulowana

5

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

jesli masz watpliwosci wyjasnij...

6

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

w powyższej sprawie w zwiaku z tym ze miałam watpliwosci wystąpilam do wykonawcy. on odpowidział, ze wskazana zaległość nie jest wymagalna i nie toczy sie wobec niego żadne postepowanie egzekucyjne w administracji ani postepowanie o przestępstwa skarbowe dlatego nie podlega wykluczeniu w mysl art. 24 ustawy. w zapytaniu poprsiłam go o dokument stwierdzjący odroczenie, rozłożenie na raty, zawieszenie powstałych zaległości ale takiego nie przedstawił.  w tej sprawie wystapiłam tez do urzedu skarbowego który wydawał zaswiadczenie. Napisano, iż faktycznie firma posiada zaleglosci, które są objęte programem restrukturyzacyjneym, ale na dzień pisania pisma nie sa w stanie potwierdzić czy wykazane zaleglości będa zrestrukturyzowane. Dla mnie to potwierdzenie że firma podlega wykluczeniu, jednak wiem ze firma ta wygrywa przetargi - wiec może cos nie tak interpretuje? jak uważacie co zrobić w tej sytuacji

7

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

Wygląda na to, że sam urząd skarbowy nie wie, jakim wynikiem zakończy się to postępowanie....A skoro na dzień składania ofert nie jest to ustalone, wiec - moim zdaniem - można by go wykluczyć.

8

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

ustawa o restrukturyzacji naleznosci mówi, że organ restrukturyzacyjny wydaje decyzje o zakończeniu restrukturyzacji w której:
a) stwierdza umorzenie nalezności podlegajacych restrukturyzacji
b) umarza postepopwanie restrukturyzacyjne
wychodzi na to ze stosowana decyzja nie została wydana b wykonawca mi jej nie przedstawił a wiec chyba nie ma umorzonych zaległości czyli one ciagle istnieją a w mysla pzp takego wykonawce nalezy wykluczyć - chyba:(

9

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

Najwazniejsze jest ustalenie stanu faktycznego na dzien składania ofert.  Z tego co piszesz - nie można uznać, że wykonawca nie zalega itd. Na nim spoczywa cieżar dowodu, tym bardziej, ze zwróciłas się do neigo o wyjasnienia. Czy sa one dla Ciebie wystaczające? Nie wiem. Poza tym - jak sama napisałas powyżej - postępowanie takie może zostać umorzone, a to może oznaczać, że zaległości będą, prawda?

10

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

dokładnie wiec jest taka sytuacja ze wykonawca bierze rzeczywiscie udział w tym programie natomiast nawet sam naczelnik urzedu skarbowego nie wie jak to sie skończy ale na dzień dzisiejszy ze wszystkich dowodów jakie mam wynika ze zadnego zwolenienia, odroczenia, umorzenia wykonawca nie otrzymał

11

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

No to sobie sama odpowiedziałaś :-).
A jak by się wypowiedział w tej kwestii Marko?

12

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

Marko sie nie wypowiada Kornelio tongue wink bo za gorąco i nie myśli dzisiaj o czym dobrze skądinąd wiesz...

13

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

szkoda ze Marko dziś nie mysli nie Kornelia:)

14

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

Prosze mnie nie podpuszczać tongue Kornelia zrobiła to z premedytacją i trzeba bedzie pomyśleć nad sankcjami... wink
Obiecuje pomyśleć jutro rano wink

15

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

Re: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych... wynosza ogółem kwote (podano wartość) - powyższe zaleglosci objęte sa postępowaniem resturykturyzacyjnym .....
i dalej:
... firma posiada zaleglosci, które są objęte programem restrukturyzacyjnym, ale na dzień pisania pisma nie sa w stanie potwierdzić czy wykazane zaleglości będa zrestrukturyzowane...

- innymi słowy płatności są jakby "zawieszone" ale nie zrestrukturyzowane (jeszcze).
Wedle mego zdania na dzień składania ofert wykonawca nie spełnia warunków udziału i można go wykluczyć.

16

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

wiecie co znalazłam interpretsacje tego problemu w archiwach UZP

39.) Możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne przedsiębiorców w stosunku do których wstrzymane zostało wykonanie należności publicznoprawnych.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287) ustanowiła instytucję wstrzymania z mocy prawa wykonania należności objętych wnioskiem restrukturyzacyjnym. Jak stanowi bowiem art. 14 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1, ulega wstrzymaniu wykonanie należności objętych wnioskiem, o którym mowa w art. 12 ust. 1, podlegających restrukturyzacji.
Na tym tle pojawia się pytanie, czy opisany wyżej skutek wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego w postaci wstrzymania z mocy prawa wykonania należności podlegających restrukturyzacji jest przesłanką, której wystąpienie uchylałoby ogólną zasadę, zgodnie z którą z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się dostawców lub wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków (art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych).
Przepis art. 19 ust.1 pkt 3 ustawy stanowi, iż z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się dostawców lub wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków, kiedy uzyskali oni przewidzianą prawą zgodę na zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonanie decyzji organu podatkowego.
Cyt. przepis sformułował ogólną zasadę prawną (lex generalis), iż z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się dostawców lub wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. Równocześnie, w tym samym przepisie, ustawodawca wskazał także w sposób enumeratywny, a więc wyczerpujący, dopuszczalne wyjątki od powyższej zasady (leges speciales), które już z tej przyczyny nie mogą być interpretowane w sposób rozszerzający (exceptiones non sunt extendendae). Wśród wyjątków tych nie wymienia się wstrzymania wykonalności należności podatkowej z mocy prawa. Mowa jest natomiast o "uzyskaniu przewidzianej prawem zgody [?] na wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego". Jest to nawiązanie do instytucji wstrzymania wykonania decyzji organu podatkowego z mocy postanowienia organu podatkowego wydanego na podstawie art. 224 § 2 Ordynacji podatkowej. Termin "uzyskanie [?] zgody" wskazuje bowiem na to, że wstrzymanie wykonania decyzji musi być następstwem działania organu, co wyklucza przypadki wstrzymania wykonalności należności z mocy prawa. W świetle zatem dyrektyw wykładni logiczno-językowej wstrzymanie z mocy prawa wykonania należności objętych wnioskiem restrukturyzacyjnym nie może być utożsamione ze zgodą na wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Z drugiej jednak strony, choć wykładnia logiczno-językowa jest podstawowym i stosowanym w pierwszej kolejności rodzajem wykładni, to jednak odstąpienie od płynących z niej wniosków i sięgnięcie do innych metod wykładni jest uprawnione wówczas, gdy interpretacja przepisów w płaszczyźnie logiczno-językowej prowadzi do nieracjonalnych wniosków. Z taką nieracjonalnością ustawodawcy mielibyśmy właśnie do czynienia ww. sytuacji. Wskutek konsekwentnego stosowania reguł wykładni logiczno-językowej podmioty, wobec których wykonanie należności podatkowych zostało wstrzymane z mocy prawa, znalazłyby się w sytuacji wyraźnie gorszej niż podmioty, w stosunku do których wykonanie należności zostało wstrzymane na skutek wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania decyzji organu podatkowego. Pierwsze podlegałyby wykluczeniu z postępowania o zamówienie publiczne, drugie natomiast nie. Żaden z argumentów nie przemawia za takim zróżnicowaniem, skoro w obu sytuacjach chodzi o wstrzymanie wykonalności należności podatkowej. Co więcej, w takiej sytuacji wydaje się uprawnione sięgnięcie do argumentacji a maiori ad minus. Inferencyjna reguła a maiori oznacza rozciągnięcie nakazu lub dozwolenia na sytuacje nie ujęte w przepisie, ponieważ jej podstawowy sens brzmi "jeśli nakazane jest więcej, to nakazane jest mniej" lub "jeśli dozwolone jest więcej, to dozwolone jest, mimo że w tekście nie jest to sformułowane, również mniej". Jeśli więc dozwolone jest niewykluczanie z postępowania podmiotów, w stosunku do których wykonanie zaległości zostało wstrzymane na podstawie postanowienia (dozwolone więcej), to tym bardziej dozwolone jest niewykluczanie podmiotów, w stosunku do których wykonanie zaległości jest wstrzymane z mocy prawa (dozwolone mniej).
W ocenie Urzędu w omawianym tu wypadku należałoby więc odstąpić od wniosków płynących z wykładni logiczno-językowej i stosując dyrektywy wykładni funkcjonalnej przyjąć, że wykluczeniu z udziału z postępowania o zamówienie publiczne nie podlegają zarówno podmioty, które uzyskały przewidzianą prawą zgodę na wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego (art. 224 § 2 Ordynacji podatkowej), jak i podmioty, w stosunku do których wstrzymanie należności podatkowych nastąpiło z mocy prawa (art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców). Taka interpretacja umożliwiłaby ubieganie się o zamówienie publiczne dostawcom lub wykonawcom zalegającym z uiszczeniem podatków, wobec których wszczęto postępowanie restrukturyzacyjne, jeśli zaległości zostały objęte wnioskiem o wszczęcie takiego postępowania. Wydaje się, że jest ona zgodna z zamiarem ustawodawcy.
Taki pogląd potwierdza także opinia Ministerstwa Finansów (znak: SP8 - 19/841 - 29/PR - 70/03/ED) z dnia 20 lutego 2003 r., która stanowi, iż wydanie decyzji o warunkach restrukturyzacji jest swoistą zgodą organu na wstrzymanie wykonania należności objętych restrukturyzacją, do czasu wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych. W związku z powyższym zawarcie przez urząd skarbowy w zaświadczeniu informacji o objęciu zaległości przedsiębiorcy restrukturyzacją może stanowić podstawę do ubiegania się przez przedsiębiorcę o udzielenie zamówienia publicznego.

17

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

W związku z powyższym zawarcie przez urząd skarbowy w zaświadczeniu informacji o objęciu zaległości przedsiębiorcy restrukturyzacją może stanowić podstawę do ubiegania się przez przedsiębiorcę o udzielenie zamówienia publicznego.

No i wszystko jasne :-))

18

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

I weź tu człowieku staraj się myśleć logicznie big_smile

19

Odp: restrukturyzcja zaleglosci podatkowych

:-))