Podstawowym błędem popełnianym przez zamawiających jest błędne zakwalifikowanie zamówienia udzielanego w częściach albo zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie ciągłe jako zamówienia na dostawy i usługi powtarzające się okresowo.
Świadczenie ciągłe polega na określonym stałym zachowaniu się dłużnika przez czas trwania stosunku prawnego, którego podstawą jest to świadczenie. Świadczenie ciągłe ma to do siebie, że ze względu na rodzaj czynności nie może być wykonane jednorazowo. Przykładem może być tu ochrona budynku stanowiącego siedzibę zamawiającego, która będzie miała charakter świadczenia ciągłego, nawet gdyby umowa przewidywała interwencje pracowników ochrony jedynie na żądanie zamawiającego w razie zaistnienia określonej sytuacji. Faktyczna realizacja takiego zamówienia może wówczas następować kilka razy w tygodniu bądź w ogóle nie nastąpić. Każda interwencja natomiast nie jest usługą powtarzającą się okresowo, gdyż istotą takiego zamówienia jest ciągłe pozostawienie wykonawcy w gotowości do wykonania usługi ochrony.
Inne przykłady świadczenia ciągłego:
? dostawa energii elektrycznej,
? dostawa ciepła z sieci ciepłowniczej,
? dostawa wody z sieci wodociągowej,
? odprowadzanie ścieków,
? zimowe utrzymanie dróg,
? usługi telefonii stacjonarnej,
? usługi telefonii komórkowej,
? dostawa gazu z sieci gazowej,
? usługi hostingowe,
? umowa na licencje oprogramowania komputerowego.