Temat: polisa OC
Jak postąpić w sytuacji kiedy przedstawiona polisa OC w ofercie ma dowód opłacenia tylko pierwszej składki a minął już termin na opłacenie drugiej a wykonawca dowodu opłacenia drugiej składki nie przedstawił?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Jak postąpić w sytuacji kiedy przedstawiona polisa OC w ofercie ma dowód opłacenia tylko pierwszej składki a minął już termin na opłacenie drugiej a wykonawca dowodu opłacenia drugiej składki nie przedstawił?
wezwać do uzupełnienia
No ja nie był bym taki pewny czy wzywać do uzupełniania, wszak opłacona rata to polisa opłacona na co są również wyroki.
a co w przypadku styuacji podobnej, a mianowicie polisa dołączona do oferty ale brak dowodu opłaty składki?
Konstrukcja zapisu z rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów nie jest jednoznaczna i powoduje dowolności interpretacyjne. W mojej jednak ocenie ustawodawca wskazuje, że dokumentem, którego możesz żądać w celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, jest dokument polisy, potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, a nie dowód opłacenia składki ubezpieczeniowej. Celem samym w sobie jest bowiem posiadanie przez wykonawcę aktualnego ubezpieczenia OC.
jaką mam pewność że ta polisa jest aktualna w sytuacji, gdy z jej treści wynika, że termin płatności mija dnia...( i tu podana jest data) ..i jednoicześnie zapis że pobrano kwotę - 0 zł. czyli, że ubezpieczający nie dokonal od razu opłaty a miał wyznaczony termin pózniejszy na jej dokonanie. Jeśli nie dołączył do polisy dowodu opłaty to nie mam pewności że jest ona aktualna, ważna prawda? Wówczas żądanie takiego dowodu bedzie moim zdaniem uzasadnione...
Konstrukcja zapisu z rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów nie jest jednoznaczna i powoduje dowolności interpretacyjne. W mojej jednak ocenie ustawodawca wskazuje, że dokumentem, którego możesz żądać w celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, jest dokument polisy, potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, a nie dowód opłacenia składki ubezpieczeniowej. Celem samym w sobie jest bowiem posiadanie przez wykonawcę aktualnego ubezpieczenia OC.
W celu wykazania spełnienia warunku żąda się ,,opłaconej polisy.." Celem samym w sobie nie jest posiadanie polisy ubezpieczeniowej ale posiadanie ochrony ubezpieczeniowej która powstaje w większości po zawarciu umowy ubezpieczenia i opłaceniu składki.
art. 814 kc
§ 1. Jeżeli nie umówiono się inaczej, odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń rozpoczyna się od dnia następującego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż dnia następnego po zapłaceniu składki.
Po to własnie wprowadzono w rozporządzeniu, że żąda się złożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej.
Choć pewnie znalazłyby się rózne wyroki w tej sprawie.
"Przede wszystkim jednak - zdaniem Izby - Odwołujący potwierdził spełnianie warunków udziału w postępowaniu już w dacie złożenia oferty, a więc wezwanie do uzupełnienia dokumentów było nieuzasadnione. Izba stanęła na stanowisku, że załączona do oferty polisa OC była prawidłowa. Analiza treści tego dokumentu prowadzi do wniosku, że nie wystąpiła stwierdzona przez Zamawiającego niezgodność zapisów znajdujących się w polisie pomiędzy warunkami płatności zawartymi w Informacji o ubezpieczeniu (pkt III) a Formą i warunkami płatności składki ubezpieczeniowej w przypadku płatności odroczonej (pkt IV). W punkcie III stwierdzone zostało: łączna składka 42.000 PLN, pierwsza wpłata składki w wysokości 1.000 PLN zgodnie z rozkładem płatności w punkcie IV. Druga wpłata w wysokości 41.000 PLN wymagana w ciągu 7 dni od decyzji wybrania oferty MIRBUD S.A. Odesłanie do punktu IV, zobowiązującego do płatności jednorazowej przelewem, wyraźnie dotyczy tylko płatności I raty składki, a płatność ta została dokonana, co potwierdza załączony do oferty dowód przelewu. Należy więc uznać, że w treści polisy nie wystąpiła rozbieżność w zakresie sposobu płatności, a polisa została opłacona zgodnie z postanowieniami umowy, tj. poprzez terminową wpłatę pierwszej raty składki. Zdaniem Izby jest to więc ?opłacona polisa? w rozumieniu § 1 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Zgodnie bowiem z przepisem art. 814 § 1 KC, odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna się z dniem opłacenia pierwszej raty składki. Zatem wpłata pierwszej raty jest wystarczająca do osiągnięcia celu umowy ubezpieczenia, której zawarcia wymagał Zamawiający, a więc i do uznania, że wykonawca przedłożył opłaconą polisę. Żądanie opłacenia pełnej składki, mimo że odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczęła się z dniem wpłacenia pierwszej raty, byłoby niczym nieuzasadnione".
To był fragment uzasadnienia wyroku z dnia 23 sierpnia 2010 r., sygn. akt KIO 1675/10 i 1676/10
Bardzo dobry wyrok, więc wystarczy opłacenie 1 raty, dzięki Karolk , jakoś nie umiałem odszukać tego wyroku.
no więc zwracam honor,
czyli w tym wypadku jak zapadł termin płatności drugiej raty nie robimy nic i uznajemy że jest ok, tak?
Tak.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc