1

Temat: uzupełnienie US +oświadczenie

Wykonawca dołączył do oferty nieaktualny US, wezwany do uzupełnienia dołączył nowy dokument z datą po otwarciu i dorzucił jeszcze własne oświadczenie, że w dniu składania ofert nie zalegał (oferta najkorzystniejsza0 - UZNAĆ czy NIE UZNAĆ?
Prosze o pomoc

2

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

W takim przypadku powinien dostarczyć zaświadczenie może być wystawione- data po TSO, ale z treści powinno wynikać, że nie zalegał z opłacaniem podatków na dzień składania ofert.

3

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Dokładnie, samo oświadczenie Wykonawcy nie jest wystarczające.

4 (edytowany przez Marta 2011-08-19 07:53:16)

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

mam taką samą sytuacje tylko ZUS i czy jeżeli w dniu uzupełnienia dokumentu dostane oswiadczenie wykonawcy że dostarczy mi oświadczenie  ze nie zalega i dostarczy mi ale w późniejszym terminie bo czeka na wydanie dokumenty przez ZUS?

5

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Zależy jaki daliście termin na uzupełnienie, czy nie był zbyt krótki, jeżeli tak to można go wydłużyć, inaczej klapa.

6

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Tak jak w każdym zaświadczeniu z US jest formułka, że zaświadcza się, że nie ujawniono zaległości podatkowe Wnioskodawcy, wymienionego w części A w/ stanu na dzień .... (i tu dzień wystawienia zaświadczenia - późniejszy niż TSO) - uznać przez domniemanie, że tydzień temu też nie było zaległości czy analizować dołączone oświadczenie?

7

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Zaświadczenie musi potwierdzać brak zaległości na dzień składania ofert inaczej nic z tego.

8

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Ale przecież zgodnie z innymi przepisami obowiązującymi w Polsce nasze urzędy nie mogą wstecznie wystawiać dokumentów a może poproszę jeszcze o wyjaśnienia?

9

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Marcel napisał/a:

Zaświadczenie musi potwierdzać brak zaległości na dzień składania ofert inaczej nic z tego.

dokładnie.

Oświadczenie Wykonawcy jest nieskuteczne, ma być potwierdzony fakt niezalegania z opłatami na dzień składania ofert - dokumentem, a nie oświadczeniem wykonawcy

10

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Marcel czy ja moge przedluzyc ten termin na uzupelnienie dokumentu?wczoraj wezwałam do uzupelnienia z data uzupelnienia 22.08.2011 godz. 14:00. jesli moge to podpowiedz kiedy i jak to zrobic bo nie slyszalam o takiej praktyce

11

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

A co powiecie na takie uzasadnienia, w końcu napisane przez znanego trenera zp:
http://forum0.uzp.gov.pl/pl/site/uzp/forum/view_topic?topic_id=8003

12

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

ika1111 - nie uznawać
Marta - nie uznawać, nie przedłuzać terminu (jest wystarczający)

13

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

coś nie wchodzi ten link..

14

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

chciałabym uratować oferte bo to juz 2 przetarg i czas nas goni..

15

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

ika1111 napisał/a:

Ale przecież zgodnie z innymi przepisami obowiązującymi w Polsce nasze urzędy nie mogą wstecznie wystawiać dokumentów a może poproszę jeszcze o wyjaśnienia?

Wszystko dokładnie opisałaś w dokumentacji przetargowej więc wykonawca wiedział co robi składając ofertę z wadliwym zaświadczeniem -konsekwencją jest wykluczenie
a pod tym linkiem pojawia sie błąd

16

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

link spróbuj wpisać w google

17

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

ika1111 napisał/a:

A co powiecie na takie uzasadnienia, w końcu napisane przez znanego trenera zp:
http://forum0.uzp.gov.pl/pl/site/uzp/forum/view_topic?topic_id=8003

Jest spoko smile Fragment cytuje poniżej:

"Site Error
An error was encountered while publishing this resource.

psycopg2.InterfaceError

Sorry, a site error occurred."

18

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Faktycznie były problemy z tym linkiem ale sie udało i poniżej cytat:
Póki powyższych wątpliwości nie wyjaśni orzecznictwo, to czy taki dokument został uzupełniony prawidłowo będzie budzić kontrowersje. Są jednak przesłanki, aby taki dokument (t.j. z datą wystawienia po upływie terminu składania ofert, potwierdzający na ten dzień niekaralność) uznać. Poniższe rozważania mogą być rozciągnięte również na kwestie uzupełnianych zaświadczeń US i ZUS. Obowiązkiem zamawiającego jest dokonanie oceny oświadczeń i dokumentów złożonych wraz z ofertą, tych uzupełnianych w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, jak również, jeżeli były udzielane, wyjaśnień otrzymanych w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp (podmiotowe) lub art. 87 ust. 1 ustawy Pzp (przedmiotowe). W sytuacji stosowania żądania o którym mowa w par 4 ust. 2 rozporządzenia Prezesa RM w sprawie rodzajów dokumentów... ocena obejmuje oczywiście również dostarczone oryginały lub notarialnie potwierdzone kopie dokumentów.
Argumenty przemawiające za uznaniem dokumentu jako uzupełnionego prawidłowo są następujące:
1) celem zmian dokonanych w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp było tylko ?przesunięcie? momentu na który to wykonawca winien spełniać warunki określone w SIWZ, z terminu określonego w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów na dzień, w którym upłynął termin składania ofert. W ten sposób, po nowelizacji, nie jest dopuszczalna sytuacja, w której wykonawca nie spełniając warunków składa ofertę i ?załatwia? sobie ich spełnianie dopiero po upływie terminu składania ofert. Np. wymogiem podmiotowym SIWZ jest ubezpieczenie od oc w zakresie prowadzonej działalności na sumę 20 mln PLN; Wykonawca nie będąc ubezpieczonym składa ofertę, ale nie składa oświadczenia o spełnianiu warunków i wymaganego dokumentu ubezpieczenia. Czeka na otwarcie ofert, dowiaduje się, iż jego cena ofertowa jest najbardziej korzystna; Następnie wezwany do uzupełnienia (np. do 15 danego miesiąca) składa oświadczenie i dokument ubezpieczenia w wyznaczonym terminie (który oczywiście uzyskał dopiero po terminie składania ofert np. 14, gdy termin składania ofert minął 10); Zamawiający czytając dokument widzi, iż wykonawca ubezpieczył się dopiero 14, czy po upływie terminu składania ofert. Opisany przypadek nie powodował wykluczenia wykonawcy z postępowania przed 24.10.2008 r., a po tej dacie (po nowelizacji ustawy Pzp) już stanowi powód do jego wykluczenia.
2) Jeżeli wykonawca składając ofertę złożył oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 1 ustawy pzp) to oczywiście nie ma wątpliwości, iż nie później niż na dzień, w którym upłynął termin składania ofert potwierdza ono (oświadczenie), iż wykonawca nie podlega odpowiednio wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 czy 4-8 ustawy pzp. Problemem nie jest zatem to, że firma nie spełnia warunków (zalega z podatkami, składkami, czy też Pan X jest karany) a to, jak należy czytać treść uzupełnianego dokumentu.
3) Zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów ..., dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 i ust.4-8 ustawy Pzp wystawione winny być nie wcześniej niż odpowiednio 3 m-ce (zaświadczenie ZUS i US) oraz 6 m-cy informacja z KRK. Należy zatem przyjąć, iż dla celów oceny spełniania warunków podmiotowych aktualność danych zawartych w zaświadczeniach US i ZUS oraz informacji z KRK przepisy określają na odpowiednio 3 i 6 m-cy. Zaświadczenie z US lub ZUS albo informacja z KRK potwierdzająca brak zaległości na 14 (gdy termin składania ofert upłynął 10) obejmuje zatem swoją ?aktualnością? okres ostatnich 3 lub 6 miesięcy, a więc i datę w której upłynął termin składania ofert (odliczamy wstecz 3 lub 6 m-cy od 14 i oczywiście okres ten obejmuje również datę 10). Teza jest następująca: jeżeli US (ZUS) zaświadcza iż na dzień 14 zaległości nie wystąpiły, a KRK, iż na 14 Pan X jest niekarany, a aktualność tych danych do celów oceny wykonawcy ustalono na 3 i 6 m-cy, to należy przyjąć, iż dokumenty te potwierdzają również spełnianie warunków udziału w postępowaniu nie później niż w terminie, w którym upłynął termin składania ofert. Nie uznanie takiego dokumentu może prowadzić do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp). W praktyce nie ma przecież wątpliwości, iż oferta zawierająca zaświadczenie z US lub ZUS jak i informację z KRK wystawioną na 2 miesiące przed upływem terminu składania ofert potwierdza spełnianie warunków udziału w postępowaniu. A przecież, szukając przysłowiowej dziury w całym, po wydaniu takiego dokumentu wystąpił kolejny termin zapłaty zaliczki podatku lub składki, a wykonawca mógł ich nie opłacić, co spowodowało ustalenie przez organ właściwy zaległości. Albo na dzień przed upływem terminu składania ofert Prezes zarządu Wykonawcy został prawomocnie skazany z art. 297 par. 1 kk. Tak więc może wykonawca w rzeczywistości nie spełnia warunku udziału w postępowaniu w terminie składania ofert? Może? Tymczasem przyjmuje się w dobrej wierze (art. 14 ustawy pzp w związku z art. 7 kc) oświadczenie z oferty oraz dokument sprzed dwóch miesięcy i zamawiający zajmuje stanowisko, iż wykonawca spełnił określone warunki. Czyli jeżeli w takim przypadku zamawiający uznaje iż złożone dokumenty potwierdzają spełnianie wymagań SIWZ nie później niż na dzień w którym upłynął termin składania ofert, a w sytuacji omawianej (zaświadczenie z 14 potwierdzające brak zaległości lub niekaralność na 14) już nie ? mamy do czynienia z nierównym traktowaniem wykonawców,
4) Zgodnie z obowiązującym prawem zaświadczenie z US i ZUS oraz informacja z KRK wystawione w dacie 14 winny określać zaległości lub ich brak jak również niekaralność także na 14. Prawo nie dopuszcza wydawania zaświadczeń w dacie 14 potwierdzających brak zaległości lub niekaralność na 10. Co dziwne przed 11.06.2006 r. (nowelizacja z kwietnia 2006) odnotowywano przypadki donoszenia zaświadczeń z US z datą 14 potwierdzających brak zaległości na 10 (czyli niezgodnych z przepisami ordynacji podatkowej!). Skomentować można było powyższe tylko tak: ciekawe jak (i za co) załatwił sobie wykonawca taki z prawem dokument? Tak więc nawet gdy wykonawca po terminie składania ofert (np. 14) poprosi US lub ZUS albo sąd o wydanie dokumentu potwierdzającego brak zaległości lub niekaralność na 10 (dzień, w którym upłynął termin składania ofert) to zgodnie z prawem takiego dokumentu nie będzie mógł uzyskać. Co zatem dalej? Należy firmę wykluczyć z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, a zastosowanie takiej podstawy wykluczenia wykonawcy po nowelizacji rodzi sankcję w postaci utraty wadium (art. 46 ust, 4a ustawy Pzp; chyba że nieuzupełnienie nie nastąpi z przyczyn leżących po stronie wykonawcy). Tymczasem sankcja taka (art. 46 ust. 4a) ma na celu karanie wykonawców, którzy celowo nie składają dokumentów, zmawiając się i powodując konieczność udzielenia zamówienia droższemu wykonawcy, a nie tych, którzy mogą uzupełnić dokument wystawiony zgodnie z prawem (czyli z 14 potwierdzający brak zaległości w dniu 14). Paradoksalnie można by było rzec: Wykonawco! Dawaj łapówki urzędnikom, aby wydali ci zaświadczenie w dniu 14 potwierdzające iż nie zalegasz z podatkami na 10! Bo jak nie, to stracisz wadium! Nie o to chyba ustawodawcy chodziło.
5) Należy zauważyć, iż przed nowelizacją KIO wydawała już orzeczenia wskazujące na obowiązek kompleksowej oceny spełniania warunków podmiotowych (oceny nie tylko dokumentu ale również oświadczenia z 22 ust. 1 oraz ewentualnych wyjaśnień wykonawców) oraz domniemywania działania wykonawców w dobrej wierze. Np. w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 stycznia 2008 r., sygn. Akt KIO/UZP 11/07 czytamy: Jeżeli [?] treść referencji wskazuje, że dane zamówienie zostało wykonane, bez jednoczesnego wykazywania przez podmiot, na rzecz którego dana praca była wykonywana jakiejkolwiek nieprawidłowości, czy wad w realizacji tego zamówienia, brak jest podstaw do postawienia twierdzenia, że dana praca została wykonana wadliwie, co oznacza, że została wykonana należycie.? Chodziło o to, iż zamawiający nie uznał wykonawcy jednej referencji przedstawionej przez niego wraz z wykazem wykonanych usług, która jedynie potwierdzała fakt wykonania usługi bez ujęcia w treści dokumentu jakiegokolwiek zapisu informującego o sposobie wykonania usługi (należycie czy nienależycie). Wykonawca wezwany do uzupełnienia dokumentu złożył jedynie wyjaśnienie, iż nie może przedstawić referencji z zapisem w treści o należytym wykonaniu zamówienia, gdyż udał się do zamawiającego, a ten nie chciał mu takiego wydać (bo przecież nie musi). Wykonawca zapewnił jednak o należytym wykonaniu usługi wskazując na to, iż referencja nie wskazuje na jakiekolwiek usterki w realizacji usługi, a ponadto w ofercie jest pisemne oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu. Dokonując swoistej paraleli można by było rzec: ?Jeżeli treść informacji z KRK wskazuje, iż Pan X nie jest karany na dzień 14, bez jednoczesnego wykazywania przez sąd w tym dokumencie, iż notowany on był na 10, brak jest podstaw do postawienia twierdzenia iż Pan X był notowany na dzień 10, co oznacza, że Pan X nie był karany na dzień, w którym upłynął termin składania ofert?.
6) Jeżeli zamawiający ma wątpliwość, czy złożone (uzupełniane) dokumenty potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu, nie później niż w dniu, którym upłynął termin składania ofert to jest zobowiązany (?Zamawiający wzywa także?? do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień dotyczących tych uzupełnianych dokumentów (np. takiej wątpliwości nie ma w sytuacji opisanej w pkt 1 w przykładzie dotyczącym polisy oc). Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby Zamawiający zapytał Wykonawcę, czy złożone przez niego dokumenty (przecież wystawione zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzaju dokumentów ? obejmują stan faktyczny w firmie również na dzień w którym upłyną ł termin składania ofert.
7) No a co w sytuacji, gdy Zamawiający uzna taki dokument za uzupełniony prawidłowo, a Konkurencja powyższe oprotestuje. Proste: zgodnie z art. 6 kc, na Protestującym spoczywać będzie ciężar dowodu, iż złożony dokument nie potwierdza spełniania warunku nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania ofert. Czyli, Protestujący musiałby udowodnić, iż z dokumentu wynika jednoznacznie, iż w dniu składania ofert wykonawca zalegał z podatkami (składkami) lub pan X był karany. Powodzenia w dowodzeniu!

I to tyle! Na koniec: jaki jest sens przyjmowania innej interpretacji art. 26 ust. 3 ustawy Pzp i nie uznawania dokumentów z datą wystawienia po terminie składania ofert potwierdzających w tej dacie brak zaległości lub niekaralność?

Pozdrawiam. Grzegorz Czaban.

19

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Byłem u Czbana na szkoleniu, mówił właśnie o tym ale jakoś do większości nie przemawiało.

20

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Czy w zamówieniach publicznych nie ma możliwości składania oświadczeń zamiast zaświadczeń?

Przejrzałam całą ustawa z dnia 25.03.2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców i nic nie mogę znaleźć nt. zamówień publicznych.
Praktycznie wszędzie dopuszczalne jest składanie oświadczeń, a biorąc udział w przetargu nadal trzeba składać zaświadczenia z US i ZUS?

21

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

1. Są takie możliwości, ale w granicach wyznaczonych ustawą Pzp i siwz
2. Bariery administracyjne, obywatele i przedsiębiorcy to zupełnie inna materia niż zamówienia publiczne
3. Jeśli specyfikacja lub ogłoszenie tak stanowią, to TAK, koniecznie, wykonawca samodzielnie nie ma prawa wybierać, zamawiający owszem - ale tylko przy opracowywaniu  specyfikacji i ogłoszenia.

22

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Szef mi sie burzył, że nie potrzebujemy zaświadczenia z US i ZUS, aby przystąpić do przetargu. Twierdził, że weszło prawo, które dopuszcza składanie oświadczeń zamiast zaświadczeń.
Dziękuję za odpowiedź

23

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Skoro w siwz żadałaś zaświadczenia z US i Zus to musisz być konsekwentna w żądaniu. A na marginesie uważam że żądanie zaświadczenia z US i Zus jest tak samo przydatne jak żadanie polisy OC na potwierdzenie sytuacji ekonomicznej.

24

Odp: uzupełnienie US +oświadczenie

Ja jestem akurat z drugiej strony lustra - jako wykonawca smile