Znalazłem ten Wyrok KIO. Jest to Wyrok KIO z dnia 12 marca 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 238/09.
Oto fragment tego wyroku:
Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej Zamawiający wymagając doświadczenia w robotach budowlanych jedynie na obiektach szkolnych naruszył art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2009 r. Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2006 r. Nr 87, poz. 605 i Dz. U. z 2008 r. Nr 188, poz. 1155) Zamawiający może żądać wykazu wykonanych robót budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie.
Zamawiający, poza określeniem liczby robót, którymi muszą legitymować się wykonawcy, podał także minimalną wartość wykonanych robót, którą należy się wykazać - dookreślając, iż będzie jedynie uznawał doświadczenie w robotach budowlanych uzyskane ?na obiektach szkolnych ?.
Skład orzekający Izby uznał, że wymóg ten jest wymogiem ograniczającym warunki udziału w przedmiotowym postępowaniu, postawionym ponad uprawnienia Zamawiającego, gdyż dyskwalifikuje on udział Odwołującego się a także innych wykonawców zainteresowanych uzyskaniem przedmiotowego zamówienia. W ocenie Izby przedmiot zamówienia, opisany w dziale 4, nie charakteryzuje przedmiotu zamówienia w jakiś specjalnie wyjątkowy, czy też technologicznie odmienny sposób, uzasadniający stawianie takiego wymogu. Zakresem robót objęte są typowe czynności budowlane, które mogą być wykonywane na innych obiektach użyteczności publicznej, niekoniecznie na obiektach szkolnych.
Stanowisko Zamawiającego, iż przepisy szczególne, w tym rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690), rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2002 r. Nr 6, poz. 69), czy też Polska Norma PN-EN 12464-2 tablica 5.6 - pomieszczenia edukacyjne, wprowadzające szereg szczególnych unormowań związanych z budynkami szkolnymi w zakresie np. szerokości schodów, budowy poręczy, oświetlenia, szerokości korytarzy, uprawniające go do postawienia wymogu wykazania się doświadczeniem ?na obiektach szkolnych? jest przeświadczeniem błędnym, nie pozwalającym Zamawiającemu na nierespektowanie, przy określeniu warunków udziału w postępowaniu zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym Izba uznała, że sformułowanie warunku przedstawienia wykazu co najmniej dwóch robót budowlanych porównywalnych z przedmiotem zamówienia (na obiektach szkolnych) narusza zasadę uczciwej konkurencji, gdyż prowadzi do zawężenia grona potencjalnych wykonawców, którzy mogliby ubiegać się o udzielnie przedmiotowego zamówienia i jednocześnie byliby w stanie zrealizować zamówienie w sposób należyty, tym bardziej, że przedmiotem zamówienia są typowe roboty budowlane, które będą wykonywane pod nadzorem osób posiadających stosowne do tego celu uprawnienia, zarówno ze strony wykonawcy, jak i ze strony Zamawiającego - inspektora nadzoru. Ponadto roboty te będą wykonywane w oparciu o opracowane projekty budowlane, które de facto stanowią podstawę do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia. Korekty robót w odniesieniu do projektu odbywać się będą bezpośrednio w trakcie realizacji zamówienia, przez uprawnione do tego osoby, zdaniem Izby bez zagrożenia dla prawidłowego jego wykonania.