1

Temat: zakup autobusu

Witam
mam problem, a właściwie to b. mało czasu
może ktoś z was robił przetarg na samochód po nowych zasadach - chodzi mi o te kryteria oceny ofert bądź warunki stawiane przedmiotowi zgodnie z rozporządzeniem PRM z 10.05.2011
proszę pomóżcie

2

Odp: zakup autobusu

Trochę tego dużo ale warto poczytać.
Od 25 maja 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych. Zgodnie z nim masz obowiązek stosować opisane w nim inne niż cena kryteria oceny ofert, jeżeli przedmiotem udzielanego przez Ciebie zamówienia jest zakup pojazdów samochodowych, które na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep zostały zakwalifikowane do kategorii M i N. Dodatkowymi kryteriami oceny ofert w odniesieniu do zamówień publicznych na zakup pojazdów samochodowych kategorii M i N są:

    zużycie energii,
    emisja dwutlenku węgla,
    emisje zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.

W związku z powyższym pierwszą czynnością, jakiej powinieneś dokonać przed wszczęciem postępowania, musi być ocena czy pojazdy, które zamierzasz zamówić, należą do wskazanych wyżej kategorii.
Które pojazdy należą do kategorii M i N?
Zgodnie z załącznikiem 1 wskazanego wyżej rozporządzenia do kategorii M zalicza się pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, w tym:

    kategoria M1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;
    kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę nieprzekraczającą 5 ton;
    kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę przekraczającą 5 ton.

Do kategorii M2 lub M3 należy także ?autobus przegubowy?, co oznacza autobus, który składa się z dwu lub więcej części połączonych przegubowo; przedziały pasażerskie tych części muszą być połączone, tak aby było możliwe swobodne przemieszczanie się pasażerów między nimi, a części składowe powinny być połączone na stałe.
Natomiast do kategorii N należą pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:

    kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę nieprzekraczającą 3,5 tony;
    kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę przekraczającą 3,5 tony, ale nieprzekraczającą 12 ton;
    kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę przekraczającą 12 ton.

Jeżeli ustalisz, że zamawiane przez Ciebie pojazdy zaliczają się do jednej ze wskazanych wyżej kategorii, musisz przy udzielaniu zamówienia zastosować inne niż cena obowiązkowe kryteria oceny ofert określone w rozporządzeniu.
Wyjątek - kiedy nie musisz stosować dodatkowych kryteriów
Jedynym wyjątkiem od powyższej reguły jest sytuacja, kiedy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określisz dokładne wymogi techniczne pojazdów dotyczące:

    zużycia przez nie energii,
    emisji dwutlenku węgla oraz
    emisji zanieczyszczeń tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.

Jednym słowem, jeżeli opis przedmiotu zamówienia określać będzie precyzyjnie, jakie pojazd musi posiadać parametry techniczne odnośnie do zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych, aby został uznany przez Ciebie za spełniający wymogi siwz, wówczas nie będziesz już  stosował pozacenowych kryteriów oceny ofert.
PrzykładCzy w przypadku gdy zamawiający określa, że pojazd musi być zgodny z normą PN-EN 1789 i normą Euro 5 lub równoważną normą, a sama norma wyznacza pewne cechy eksploatacyjne pojazdu, możliwe jest skorzystanie z wymienionego w rozporządzeniu zwolnienia z określania dodatkowych kryteriów?
W powyższym przypadku musisz wskazać wymagania odnośnie do każdego z wymienionych w rozporządzeniu czynników. Wydaje się, że w opisanym przypadku samo powołanie się na normę Euro 5 i normę PN-EN 1789 nie będzie wystarczające. Należy podkreślić, iż żadna z wskazanych norm nie dotyczy zużycia energii przez pojazd, a norma Euro 5 wskazuje jedynie najwyższy dopuszczalny poziom emisji spalin. Twoim zadaniem jest zaś wskazanie w siwz takich wymogów technicznych, jakie satysfakcjonują Ciebie jako zamawiającego, które niekoniecznie muszą być tożsame ze wskazaniami normy, mogą zaś od niej odbiegać w dół.
Stosujesz wszystkie 3 kryteria łącznie
W przypadku natomiast gdy zdecydujesz się odstąpić od opisu w siwz warunków technicznych pojazdu dotyczących zużycia energii i emisji spalin, masz obowiązek wskazać te czynniki jako pozacenowe kryteria oceny ofert. Z treści rozporządzenia wynika, iż powinieneś zastosować wszystkie z trzech wskazanych kryteriów oceny ofert łącznie.
Jak opisać kryteria pozacenowe?
Przepisy rozporządzenia precyzyjnie określają, w jaki sposób powinieneś opisać obowiązkowe kryteria pozacenowe. Zgodnie z § 4 kryteria powinieneś wyrazić w postaci:
    wielkości zużycia energii oraz emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń lub
    wartości pieniężnej odzwierciedlającej koszty zużycia energii oraz koszty emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń podczas cyklu użytkowania pojazdu samochodowego. W tym przypadku rozporządzenie w § 7-9 dokładnie określa metodologię dokonywania tego rodzaju obliczeń.

Możesz więc, zgodnie ze swoim wyborem, dokonać opisu sposobu oceny pozacenowych kryteriów w jeden z wyżej wskazanych sposobów. Wydaje się, że pierwsza ze wskazanych metod jest prostsza. Jeżeli ją wybierzesz, powinieneś dokładnie określić, jak będzie punktowane określone zużycie energii oraz emisje poszczególnych spalin. Możesz np. wprowadzić matematyczny wzór, zgodnie z którym będziesz dokonywał oceny punktowej lub wskazać przedziały zużycia i emisji (od-do), za które będą odpowiednio przyznawane punkty we wskazanej przez Ciebie wysokości.
Podstawa prawna:
    rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych (Dz.U. nr 96, poz. 559),
    załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. nr 238, poz. 2010 ze zm.).

3

Odp: zakup autobusu

Marcel bardzo Cio dziękuję - znam wszystkie te normy prawne ale ...
mój autobus oczywiście zalicza się do M3, ja  również myślę że łatwiejsze będzie postawić odpowiednie warunki dla pojazdu i tak samo jakl ty uważam że nie wystarczy "wstawić EURO 5 i normę
problem w tym że jak określić np. zużycie energii nie większe niż .....GJ/ 100 km (nie wiem)?
energia to składowa energi zużywanej na urządzenia w autobusie, na zapłon, na oświetlenie, na klimę ....
a z tymi zanieczyszczeniami to kolejny klops
Przyznam, że liczyłam że ktoś ma już jakieś opracowanie
A może jednak ktoś?
o o tym sądzisz Marcel?

4

Odp: zakup autobusu

Niestety, ostatnio przeprowadzałem takie postępowanie, ale było to jeszcze na starych zasadach, na nowych jeszcze nie przeprowadzałem i nie mam jak podać na konkretnym przykładzie, może inni koledzy lub koleżanki już takie zamówienie przeprowadzali, na nowych przepisach?

5 (edytowany przez Marta 2012-01-05 13:09:42)

Odp: zakup autobusu

a czy samochod osobowy 9 sobowy  w tym kierowca na potrzeby przewozu osob niepelnosprawnych zalicza sie do kategorii M lub N?

6

Odp: zakup autobusu

Wszystko jest opisane wyżej.

7 (edytowany przez Marta 2012-01-05 13:17:42)

Odp: zakup autobusu

no to mam niezły problem..Marcel może masz jakieś nowe wiadomości odnośnie opisu tych kryreriów?

8

Odp: zakup autobusu

a Marcel jesli to auto ma byc dostosowane do tego aby przewozic osoby niepelnosprawne w tym 1 osobe na wozku inwalidzkim to nie kwalifikuje sie to auto jako auto specjalne?

9

Odp: zakup autobusu

bardzo prosze o pilną odpowiedź

10

Odp: zakup autobusu

Możemy sobie nazywać specjalnym, możemy sobie kwalifikować, możemy nawet napisać na karoserii - tylko do czego to określenie ma służyć, jakich skutków oczekujemy?
Jeśli skutków kategorii prawnej, to trzeba odnieść do konkretnych przepisów prawa.

Jednocześnie nie kojarzę żadnego przepisu zawierającego określenie ?auto specjalne?.

11

Odp: zakup autobusu

Kwalifikuje się jako auto specjalistyczne do przewozu osób niepełnosprawnych.

12

Odp: zakup autobusu

Hmm...
A która to klasyfikacja?

13

Odp: zakup autobusu

Samochody specjalne to pojazdy, które mają wąskie specjalistyczne przeznaczenie.
Ich konstrukcja sprawia, że wykorzystuje się  je do wykonywania zadań specjalnych innych niż zwykłe pojazdy samochodowe - którymi poruszamy się na co dzień.
Cechą charakterystyczną odróżniającą samochody specjalne od normalnych pojazdów samochodowych jest to, że zostały skonstruowane w celu wykonania określonego zadania.

14

Odp: zakup autobusu

Marcel zdaje się zmyśla i mąci.

Sięgnijmy w pierwszym rzędzie po Kodeks drogowy. W art. 2 zawiera on definicje m.in. ?pojazdu specjalnego? oraz ?pojazdu używanego do celów specjalnych?. Pojazd opisany przez Martę nie pasuje do żadnego z nich, pojazd Marcela też. Innych ?specjalnych? tam nie znajduję.
O jaką klasyfikację Wam chodzi?
Jeśli to ma się poruszać po drogach publicznych, to wobec wątpliwośc zasięgnijcie porady u fachowców np. w starostwie, na Policji lub w WORD.

15

Odp: zakup autobusu

No nie, hubal, nie rób sobie żartów, przeprowadzałeś kiedyś postępowanie na zakup samochodu dla osób niepełnosprawnych?!, chyba nie z tego co piszesz w poście powyżej, zapoznawałeś się z warunkami dofinansowania na taki pojazd,?!, zapewne też nie.
Pojazd specjalny ? pojazd samochodowy lub przyczepa, przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia;
wszystko w temacie, dotyczącym samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych.

16

Odp: zakup autobusu

Marta napisał/a:

a Marcel jesli to auto ma byc dostosowane do tego aby przewozic osoby niepelnosprawne w tym 1 osobe na wozku inwalidzkim to nie kwalifikuje sie to auto jako auto specjalne?

No cóż, ma co  chciała.

Dla porządku jedynie zaznaczę, że przepisy ruchu drogowego definiują pojazd specjalny jako ?pojazd samochodowy (...) NIE PRZEZNACZONY do przewozu osób lub  ładunków?. Z tego wynikałoby, że przewóz osoby niepełnosprawnej pojazdem specjalnym po drogach publicznych JEST ZABRONIONY. Macie jednak prawo stosować sobie inne definicje, to Wasz problem.

Na koniec zagadka: co to jest ?auto? i gdzie macie definicję?
To tak na marginesie, bo nie oczekuję na odpowiedzi na forum.

17

Odp: zakup autobusu

Przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2003 r. Nr 58 poz. 515 ze zm.), zwanej dalej prawem o ruchu drogowym, w art. 2 pkt 36 i 37 definiują pojęcie pojazdu specjalnego oraz pojazdu używanego do celów specjalnych. Pojazdem specjalnym jest pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. Natomiast pojazdem używanym do celów specjalnych jest pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne RP, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

18 (edytowany przez Marcel 2012-01-08 17:36:01)

Odp: zakup autobusu

No tak, i potwierdziło się to, o czym wcześniej pisałem, dokładnie jak Karol.

19 (edytowany przez Marta 2012-01-09 07:03:38)

Odp: zakup autobusu

cześć wszystkim dzięki za rozwinięcie tematu, bo cały weekend mi się śnił..chyba posłucham Marcela ufff
dla ułatwienia rozwiązania tego problemu dodam że samochód będzie kupione dla Domu Pomocy Caritasu, który to ma wozić osoby niepełnosprawne plus 1 na wózku inwalidzkim.
czytałam siwz-y różnych Caritasów, nikt nie stosuje innych kryteriów niż cena, ale ja wolałam zaczerpnąć wiedzy z mądrego forum:-)pozdrawiam

20

Odp: zakup autobusu

Miałem dokładnie taki sam przypadek i zakup takiego samego samochodu smile

21

Odp: zakup autobusu

Marcel- teraz rozmawiałam z naczelnikiem wydziału z komunikacji-on twierdzi że takie auto nie jest autem speclalnym,j est autem osobowym z kategorii M
powiedz mi jakrozwiazales ten problem-jakas notatke z uzasadnieniem zostawiles w doklumentach ze ejst to jednak auto specjalne?
JESZCZE RAZ WKLEJAM ART. 2 PKT 36 I 37:
36)  pojazd specjalny - pojazd samochodowy lub przyczepę, konstrukcyjnie nie przeznaczone do przewozu osób lub ładunków,
  37)  pojazd używany do celów specjalnych - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne, Policję, Urząd Ochrony Państwa, Straż Graniczną, straż pożarną i Służbę Więzienną,

22

Odp: zakup autobusu

No to marcel podziel się swoim doświadczeniem bo właśnie muszę ogłosić przetarg na taki samochód i mam kompletny mętlik w głowie ....
jak napisać SIWZ żeby nie sugerować marki i nie kupić bubla? Po ostatnim komunikacie ze strony UZP w sprawie kontroli wolałbym zrobić to dobrze i spać spokojnie. Jestem niejako między młotem a kowadłem - z jednej strony przepisy a z drugiej oczekiwanie szefostwa!

jak rozwiązać sprawę wymagań jeśli chodzi o podanie
zużycia przez nie energii,
    emisji dwutlenku węgla oraz
    emisji zanieczyszczeń tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
żeby potem nie brnąć przez żmudne obliczenia kryteriów ....

23

Odp: zakup autobusu

PRZYŁĄCZAM SIE MARCEL POMÓŻ

24

Odp: zakup autobusu

poszperałam troszkę i nalazłam taki opis (dla samochodu osobowego):
     samochód spełniający normy emisji spalin Euro 5 na podstawie świadectwa homologacji pojazdu,  tj. dopuszczalne wartości emisji zanieczyszczeń spalin:
emisja CO ? maksimum 1,00 g/km
emisja NOx ? maksimum 0,060 g/km;
emisja PM ? maksimum  0,005 g/km;
emisja THC (HC) ? maksimum 0,100 g/km.
?    Poziom emisji dwutlenku węgla, mierzony według procedury
ustalonej dla celów badań homologacyjnych  - CO2   - nie więcej niż
178 g/km.
?    Średnia wartość zużycia energii w cyklu łączonym - nie większa
niż 224 MJ/100 km, przyjmując że 1l benzyny zawiera 32 MJ energii (MJ ? megadżul).

Mamy wszytskie wymagane elementy: zużycie energii,emisja dwutlenku węgla oraz emisja zanieczyszczeń tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.

25

Odp: zakup autobusu

I to jest ok.