I jeszcze jeden wyrok - z dnia 4 lipca 2011 r., sygn. akt KIO 1284/11:
"Nawet bezprawne objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa informacji zawartych w ofercie nie stanowi podstawy do odrzucenia oferty.
Stanowisko takie zajął jednoznacznie i rozstrzygająco Sąd Najwyższy w uchwale z 21 października 2005 r., sygn. akt III CZP 74/05: ?W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający bada skuteczność dokonanego przez oferenta - na podstawie art. 96 ust. 4 Pzp - zastrzeżenia dotyczącego zakazu udostępniania informacji potwierdzających spełnienie wymagań wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następstwem stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia, o którym mowa w art. 96 ust. 4 Pzp, jest wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji. Zgodnie z treścią powyższej uchwały ?negatywna weryfikacja przez zamawiającego wystąpienia niezbędnej przesłanki ustawowej przesądzającej o skuteczności dokonania zastrzeżenia zakazu udostępniania informacji (brak podstaw do uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa) wywołuje tylko konsekwencje w postaci wyłączenia, przewidzianego w art. 96 ust. 4 zd. 1 Pzp zakazu ujawniania, bezzasadnie zastrzeżonych przez oferenta informacji. Wynik negatywnej weryfikacji przez zamawiającego charakteru informacji, objętych przez oferenta zastrzeżeniem zakazu ich udostępniania, nie przesądza przecież o niezgodności oferty z ustawą, a dowodzi jedynie bezskuteczności dokonanego zastrzeżenia, co wyłącza obowiązek zamawiającego odrzucenia takiej oferty. W konsekwencji oferta taka będzie przedmiotem oceny w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tyle że zamawiający zobowiązany będzie ujawnić także i te informacje, które oferent objął swoim bezskutecznym zastrzeżeniem zakazu ich udostępniania?.
Prezentowaną tezę Sądu Najwyższego uznaje za prawidłową także Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, przykładowo w opinii prawnej pt. ?Tajemnica przedsiębiorstwa? (wcfe: www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;679 z 15 czerwca 2011 r.). Ponadto, jest ona także podzielana przez Zespół Arbitrów np. UZP/ZO/0-19/06 oraz Krajową Izbę Odwoławczą np. KIO/UZP 53/09 (co do uchwały Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. III CZP 74/05: ?Stanowisko to zachowuje pełną aktualność na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa"), KIO/UZP 1591/09 (?skład orzekający Izby stwierdza, co wynika z przywołanej również przez samego odwołującego uchwały Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. (sygn. III CZP 74/05), nawet niezasadne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa nie może prowadzić do eliminacji wykonawcy, który zastrzeżenia takiego dokonał i eliminacji złożonej przez niego oferty, a zatem nie może doprowadzić do zadośćuczynienia żądaniu odwołującego, tj. wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu?). Izba uznała, że nie ma podstaw do odrzucenia oferty. Bez względu na to, czy wykonawca prawidłowo czy też nieprawidłowo zastrzegł pewne informacje w ofercie jako tajemnicę przedsiębiorstwa, oświadczenie to jest oświadczeniem odrębnym od samego oświadczenia będącego ofertą. Zgodnie z art. 66 § 1 Kc oferta jest oświadczeniem złożonym drugiej stronie woli zawarcia umowy określającym istotne postanowienia tej umowy. Natomiast oświadczenie deklarujące chęć nieujawniania pewnych informacji zawartych w ofercie (czy też jego ewentualna bezskuteczność) nie wpływa na samą wynikającą z przepisów prawa ważność tej oferty, do której odnosi się przepis art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp (wyrok KIO/UZP 114/09,116/09).
Również przedstawiciele doktryny aprobują powyższe rozstrzygnięcie, ?Bezpodstawne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w bezpośrednim związku ze złożeniem oferty przetargowej nie uzasadnia uznania oferty za niezgodną z ustawą, nawet gdyby wiadomość deklarowana jako poufna znalazła się w jej treści, a klauzula poufności została jedynie do niej dołączona. Niegodziwe zachowanie oferenta dotyczy bowiem tylko tej klauzuli, a nie jest przecież składnikiem oferty rozumianej jako stanowcza propozycja zawarcia umowy? (R. Szostak, Glosa do uchwały SN z 21 października 2005 r., III CZP 74/05. Teza nr 2, Glosa 2006/3/119). ?[...] Bezpodstawne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w bezpośrednim związku ze złożeniem oferty przetargowej nie uzasadnia uznania oferty za niezgodną z ustawą, nawet gdyby wiadomość deklarowana jako poufna znalazła się w jej treści, a klauzula poufności została jedynie do niej dołączona. Niegodziwe zachowanie oferenta dotyczy bowiem tylko tej klauzuli, a nie jest przecież składnikiem oferty rozumianej jako stanowcza propozycja zawarcia umowy. Niezgodność z ustawą - wyraźnie przeciwstawiona w art. 89 ust. 1 Pzp nieważności oferty - nie dotyczy zapewne wad autonomicznego oświadczenia oferenta, lecz potencjalnej umowy jako czynności prawnej. Bezprzedmiotowe byłoby przyjęcie oferty wprawdzie ważnej, lecz obarczonej nieprawidłowościami prowadzącymi do nieważnej umowy - np. oferty złożonej przez osobę o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (art. 18 Kc) czy przez rzekomego pełnomocnika (art. 103 Kc) - w sytuacji, gdy w toku postępowania nie można już uzyskać zatwierdzenia oświadczenia woli? (M. Salomonowicz, Glosa do uchwały SN z 21 października 2005 r., III CZP 74/05, Glosa 2006/3/119).
Następstwem stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia, o którym mowa w art. 96 ust. 4 Pzp jest wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji, nie zaś odrzucenie oferty (wyrok w sprawie III CZP 74/05). Wskazane orzeczenie w pełni zachowało swoją aktualność, mimo uchylenia art. 96 ust. 4 Pzp, bowiem treść tego przepisu, z pewnymi zmianami, powtórzono w art. 8 Pzp dodając doń ust. 3 (tak Jerzy Baehr, Tomasz Czajkowski, Włodzimierz Dzierżanowski, Tomasz Kwieciński, Waldemar Łysakowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, UZP, Warszawa 2006, s. 68-69)".