Przepisy rozporządzenia precyzyjnie określają, w jaki sposób powinieneś opisać obowiązkowe kryteria pozacenowe. Zgodnie z § 4 kryteria powinieneś wyrazić w postaci:
wielkości zużycia energii oraz emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń lub
wartości pieniężnej odzwierciedlającej koszty zużycia energii oraz koszty emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń podczas cyklu użytkowania pojazdu samochodowego. W tym przypadku rozporządzenie w § 7-9 dokładnie określa metodologię dokonywania tego rodzaju obliczeń.
Możesz więc, zgodnie ze swoim wyborem, dokonać opisu sposobu oceny pozacenowych kryteriów w jeden z wyżej wskazanych sposobów. Wydaje się, że pierwsza ze wskazanych metod jest prostsza. Jeżeli ją wybierzesz, powinieneś dokładnie określić, jak będzie punktowane określone zużycie energii oraz emisje poszczególnych spalin. Możesz np. wprowadzić matematyczny wzór, zgodnie z którym będziesz dokonywał oceny punktowej lub wskazać przedziały zużycia i emisji (od-do), za które będą odpowiednio przyznawane punkty we wskazanej przez Ciebie wysokości.
Jedynym wyjątkiem od powyższej reguły jest sytuacja, kiedy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określisz dokładne wymogi techniczne pojazdów dotyczące:
zużycia przez nie energii,
emisji dwutlenku węgla oraz
emisji zanieczyszczeń tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
Jednym słowem, jeżeli opis przedmiotu zamówienia określać będzie precyzyjnie, jakie pojazd musi posiadać parametry techniczne odnośnie do zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych, aby został uznany przez Ciebie za spełniający wymogi siwz, wówczas nie będziesz już stosował pozacenowych kryteriów oceny ofert.