1

Temat: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

Witam,
Mam do Was pytanie, jak to jest z  zakupami do 14000 euro. Czy jeżeli w palnie zamówień dana komórka zapisała mi tak: zamówienie  xxx - szacunkowa wartość 5000 zł, w planie finansowym tez na to zamówienia  5000 zł, to gdy komórka chce robić to zamówienie musi za jednym razem zrealizowac je na te 5000 zł. Ja jako osoba myśląca przetargami uważam, że skoro tak wpisali w planie zamóeiń to dla mnie ewidentnie powinno być to jedno zamówienie, gorzej ze współpracownikami, którzy chcą podzielić te 5000 zł na powiedzmy 3 zamówienia w ciągu roku. Czy to nie jest bląd? Zważywszy na małą kwotę i to że jest to poza ustawą logicznie myśląc można uznać że podział nie ma większego znaczenia, tylko jak to widzą kontrolujący. Powiem szczerze, że jesteśmy nową jednostką i jeszcze nie mieliśmy kontroli, dlatego nie wiem jak mam do tego podchodzić. Nadal się wykłócać, czy dac sobie spokój. Mam parę takch zamówień gdzie komórki nazywają zamówienia  typu materiały eksploatacyjne do samochodu, piszą kwotę np. 3000 zł ,a jak im mówię zeby to uszczegółowili, to mi mówią ,że przecież oni nie przewidzą ile czego będą potrzebowali.
Co z tym zrobić? Czy mam każdy taki wniosek traktowac jako oddzielne zamówienie i kwalifikowac je wg kwoty do postanowień wg wew. regulaminu. czy tak jak przy zamówieniach ustawowych sumowac całość i mimo że chcą kupić na małą kwotę-np.100 zł, kazać im  robić wniosek wg regulaminu wg kwoty tych. 3000 zł- wtedy inna procedura. Czy wogle zamówienie do 14000 euro może być podzielone wg rozumienia ustawowego.
Mam nadzieję, że ktoś zrozumiał o co mi chodzi, bo trochę zagmatwałam:)
pzdr

2

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

Dzielić można jak nie zabrania tego wasz regulamin wewnętrzny. Jak macie limity to szacujesz razem i stosujesz procedurę według regulaminu.

3 (edytowany przez jarosław 2012-03-28 08:46:07)

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

Rozumiem że stosujesz zasady przewidziane w ust. Pzp, jeżeli kwota planowanych zakupów przekracza określony próg to dla poszczególnych części zamówienia stosujesz zasady przewidziane dla maksymalnie ustalonej kwoty.
To jak stosować zasady u was obowiązujące zależy tylko od regulaminu. Jeżeli tak właśnie stanowi regulamin to należy go stosować i już.
Dla mnie przy zakupach do 14 tys to niepotrzebne utrudnienie. O rodzaju procedury powinna decydować wartość części zamówienia. Ustalenie ogólnej wartości zakupu na dany rok ma ogromne znaczenie bo pozwala ustalić czy zamawiający nie jest zobowiązany do stosowania procedur przewidzianych w ust. Pzp ale w/g mnie nie powinno mieć znaczenia dla dokonywania samych zakupów. Jeżeli wynika to z regulaminu to pomyślcie o zmianie.

4

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

też się zastanawiałem nad tym problemem.
załóżmy ze co miesiąc kupuję papieru ksero za 2.000 zł, czyli na rok 26.000 zł.
to rozumiem jarosław, że wg twojej koncepcji, jeżeli mamy próg że do 2.500 kupujemy bez żadnej procedury (w pierwszym lepszym sklepie), to faktycznie cały ten papier kupię bez stosowania procedur określonych regulaminem, bo np. od 2.500 do 10.000 robię rozeznanie telefoniczne, a od 10.000 przeprowadzam procedurę pisemną czyli zbieram oferty.
Nie ma znaczenia że koszt całego papieru w roku przekracza te 10.000?
Z jednej strony jest to logiczne, bo czasem trzeba kupić pilnie karton papieru, to przecież nie będę zbierał pisemnych ofert.

5

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

To zależy od regulaminu. Uważam że powinny byc zapisy które ułatwiają funkcjonowanie zamawiającego.
ALE...... jeżeli są jakieś powody dla których "najwyższe kierownictwo" chce być świętsze od papieża to czemu nie. W końcu my szaraczki jesteśmy od tego żeby pracować i wykonywać polecenia "najwyższego kierownictwa". Tylko żeby jeszcze był jakiś racjonalny powód takiego postępowania. Np. 3 pisemne oferty na zakup kwiatów wartości 100 zł na uroczystość gdzie przewiduje się wydatki rzędu 1500 zł na rok to chyba lekka przesada.

6

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

rozumiem, że Twój regulamin przewiduje tak, że szacujesz to co masz kupić w danej chwili, kwotę szacunku porównujesz z progami w regulaminie i postępujesz odpowiednio dla danego progu.

ostatnio NIK się pytał czemu nie mamy pisemnie sformułowanej procedury zakupów do 14.000 euro, dlatego szukam jakiegoś rozsądnego rozwiązania.

7

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

Dziękuję za dyskusję, widzę, że mnie rozumiecie. Właśnie nie chce doprowadzić do sytuacji o jakiej pisze szad, bo znając moich współpracowników, to właśnie by robili jak w tym przykładzie z papierem, a nie chce żeby ktoś nam zarzycił że specjalnie dzielimy zamówienie. Powiem szczerze, że jak widze w planie dużą kwotę, to wymagam robienia zamówienia na całość, z realizacją przez sukcesywne dostawy, a jak już coś się urodzi poza tymi umowami, to wg aktualnej wartośći zamówienia.
Jarosław jak w taki razie wygląda u Was plan zamówień do 14000 euro?, nie ma w nim szczegółowego podziału na każde zamówienie?, czyli np. papier ksero-26000 zł, robicie w ciągu roku np. 5 , ale w planie macie to jako 1 pozycję?
pozdrawiam

8

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

a z czego wynika obowiązek posiadania takiego planu?

niektóre rzeczy faktycznie można by tak kupować, żeby uniknąć stosowania regulaminu.

z tym robieniem zamówienia na całość to też czasem ryzyko, bo przez cały rok kupujesz np. papier po stałej cenie. może się okazać, że w ciągu roku ceny pójdą w dół (chociaż w naszym ukochanym kraju to raczej mało realne) i wtedy w sumie zapłacisz za całość więcej niż np. robiąc kilka zapytań w ciągu roku.

9

Odp: dzielenie zamówienia przy zakupach do 14000 euro

W reguleminie zamówien publicznych mamy napisane, że po zatwierdzeniu planu finnasowego trzeba zrobić plan zamóweiń z uwzględnieniem zamówień do 14 000 euro.