1

Temat: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Przetarg na budowę boiska. Szczególne wymagania dotyczyły rodzaju nawierzchni. Na potwierdzenie Zamawiający żądał 3 dokumentów dot. tej nawierzchi. W najtańszej ofercie 2 dokumenty dot. nawierzchni są ok ale trzeci dokument wskazuje, że jeden parametr jest niespełniony.
Zgodnie z 26 ust. 3 Zamawiający zażądał uzupełnienia dokumentu potwierdzającego spełnienie postawionego przez niego wymogu.

Co w takiej sytuacji zrobi wykonawca? Dostarczy dokument dla innej nawierzchni? Ale wtedy musiałby zmeinić i tamte dwa, które były dobre, ale są dla pierwotnie zaproponowanej (chyba złej) nawierzchni.

Czy jeżeli rzeczywiście je dostarczy to Zamawiający powinien je przyjąć?

2

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Musisz ocenić, czy ten feralny parametr dot. bardziej opisu oferowanego przedmiotu, a dołączony dokument stanowi element oferty (badanie w perspektywie ewentualnego odrzucenia oferty, jako niezgodnej z siwz), czy być może dokument jest tylko dołączony do samej oferty i tylko potwierdza spełnienie wymogów stawianych przez zamawiającego (badanie w kontekście wezwania do uzupełnienia). Na pierwszy rzut oka wydaje się, że oferta kwalifikuje się jednak do odrzucenia, albowiem czai się ryzyko manipulacji treści oferty.

3

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Ani wyjaśnienia, ani uzupełnienia nie mogą prowadzić do zmiany oferty. Odpowiedż wydaje się oczywista wink

4

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

W żadnym miejscu oferty (formularza ofertowego) nie ma nazwy zaoferowanej nawierzchni.
Nazwa występuje tylko na dokumentach typu "certyfikat" Z tego dokumentu wynika, że jakiś parametr jest inny niż wymagany. Jeżeli teraz Wykonawca dostarczy (na wezwanie Zamawiającego) certfikat na inną nawierzchnię który potwierdzi że naiwerzchnia spełnia wymogi to czy taką ofertę należy odrzucić?

5

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Tak, jeżeli zamawiający zobowiązał wykonawców aby w formularzu ofertowym określili parametry, rodzaj, model, typ materiałów. Dziwne, że w żadnym miejscu oferty (kosztorys)nie ma nazwy zaoferowanej nawierzchni (czy rzeczywiście było/ jest to obojętne dla zamawiającego?)

6

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Gdyby nazwa była w formularzu, to sprawa byłaby oczywista. Ale jak już pisałam wcześniej - nie jest.

Nie ja byłam autorem SIWZ, usiłuję tylko pomóc Zamawiającemu wybrnąć w zaistniałej sytuacji.
Jeżeli ktos spotkał się z wyrokami KIO w podobnej sytuacji to będę wdzieczna. Sama spotkałam sie tylko z sytuacją - bardzo zresztą częstą, dotyczącą osób które będą uczestniczyć w realizacji. W sytuacji, gdy Zamawiający kwestionuje ich kwalifikacje Wykonawca może przedstawić listę z innymi osobami spełniającymi wymogi Zamawiającego.

7

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Ja bym proponował wezwać na mocy art. 26.3 do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w art. 25.1.2 nie widząc potrzeby szukania wyroków. Moim zdaniem istota oferty nie jest materiał nawierzchni, lecz poprawne wykonanie obiektu budowlanego, a na obecnym etapie przedwcześnie poddawać w wątpliwość zamiar poprawnego wykonania i należy dać szansę.

8

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

A ja z innej beczki ale też w sprawie uzupełnienia. Wykonawca przedstawia w ofercie wykonanie usług z których jedna spełniała warunki, wezwałam do uzupełnienia. Wykaz usług udostępnia 3 podmiot. Wykonawca uzupełnił tylko jako dodatkową przedstawił usługę która była pełniona przez podmiot 3 u nas, czy jeżeli usługa była pełniona u nas muszę posiadać referencję? bo raczej to jest bez sensu, ale pytam smile

9

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

jak chcieliście referencje to konsekwentnie muszą ją dać - niezależne kto jest/był zamawiającym

10

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

hubal napisał/a:

Ja bym proponował wezwać na mocy art. 26.3 do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w art. 25.1.2 nie widząc potrzeby szukania wyroków. Moim zdaniem istota oferty nie jest materiał nawierzchni, lecz poprawne wykonanie obiektu budowlanego, a na obecnym etapie przedwcześnie poddawać w wątpliwość zamiar poprawnego wykonania i należy dać szansę.

No nie, tak to nie można odwracać kota ogonem. Jasne, że efekt jest najważniejszy, ale do tego jeszcze trochę daleko ... Ważne natomiast jest dokonanie wyboru z poszanowaniem zasad procesu, w tym uczciwej konkurencji i równego traktowania. Dlaczego wykonawca, który nie wskazał, że sposób realizacji będzie zgodny z wymaganiami zamawiającego (rodzaj nawierzchni nie będzie odpowiadał parametrom określonym w siwz) ma dostać jeszcze jedna szansę - na etapie odkrycia kart przez pozostałych konkurentów. Moim zdaniem oferta do odrzucenia - za późno na uczciwe przedstawienie oferty.

11

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Złożony przez wykonawcę dokument jest jednocześnie deklaracją ofertową jaka nawierzchnia ma zostać zastosowana. W/g mnie jedynie do czego uprawnia art 26.3 to wezwanie do złożenia deklaracji potwierdzającej że wskazana w ofercie mata spełnia ostatni parametr (raczej niemożliwe bo już macie ten dokument).
W/g mnie niedopuszczalna jest sytuacja w której wykonawca wycenioną ofertę zmienia w zakresie tak istotnego elementu jak nawierzchnia (z pewnością znacząca wartość oferty i najważniejsza jej część) i na skutek wniosku o uzupełnienie dokumentu zmienia ofertę wskazując inny rodzaj nawierzchni. Zmiana na lepszą/ gorszą, tego nie będziecie w stanie ocenić, jest zmianą oferty.

Podzielam zdanie Radasa - uczciwa konkurencja i równe traktowanie

12

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

a ja uważam że jest to jeden z dokumentów na potwierdzenie nawierzchni-i skąd pewność Zamawiającego że nie pomylił dokumentów Wykonawca?dałabym szanse i wezwała do uzupełnienia

13

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Na to zgoda.

14

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

wyjatkowo:) zgodzę się z Hubalem, że raczej bym nie odrzucał feralnego Wykonawcy.

Piszecie, że wykluczenie tego Wykonawcy zapewni równe traktowanie.
Z co jeśli jeden z Wykonawców nie załączył ŻADNYCH dokumentów? To wtedy normalnie byście wezwali do uzupełnienia? A ten co złożył w sumie z błędem będzie traktowany inaczej?
Według mnie to Zamawiający namieszał, bo wystarczyło w arkuszu ofertowym umieścić pozycję pod którą Wykonawca winien określić rodzaj nawierzchni. A tak okazuje się że dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań Zamawiającego są jednocześnie oświadczeniem Wykonawcy o sposobie spełniania wymagań Zamawiającego... Tak więc dokument wprowadza treść oferty jednocześnie potwierdzając tą treść.
Nie ulega wątpliwości, że rodzaj zastosowanej nawierzchni stanowi sposób realizacji potrzeby Zamawiającego tworząc w ten sposób treść oferty. Jeżeli więc któryś z Wykonawców nie określił tego rodzaju (np nie złożył w ogóle żadnych dokumentów potwierdzających) to czy nie należałoby takiej oferty odrzucić? Brnijmy dalej-zgodnie z rozporządzeniem "w celu potwierdzenia że ZAOFEROWANE dostawy, usługi  lub RB..." a co właściwie zaoferował nam Wykonawca w ofercie skoro nie ma tam nazwy? Wychodzi, że żądanie tych dokumentów jest bezpodstawne?

No ale dywagacje dywagacjami, a ratować postępowanie i reanimować ofertę trzeba, może więc trzymać się takiego stanowiska?:
Zamawiający rozpisał przetarg na budowę boiska i to boisko go interesuje a nie nazwa nawierzchni-dlatego SPECJALNIE nie umieścił tam pozycji pod którą Wykonawca musiałby już teraz określić rodzaj/nazwę nawierzchni. Jakakolwiek by ona nie była-ma spełniać odpowiednie wymagania. I dopóki mieści się w tych wymaganiach, Zamawiającemu jest wsio ryba jak toto się nazywa. Napisałem wcześniej, że rodzaj zastosowanej nawierzchni stanowi sposób realizacji potrzeb zamawiającego: ale czy na pewno? Może potrzebą Zamawiającego jest ogólna potrzeba posiadania boiska o odpowiednich parametrach użytkowych-nie ważne z CZEGO? Wychodząc z takiego założenia wypadałoby wezwać Wykonawcę do uzupełnienia, i nawet jak dostarczy nowy komplet dokumentów na nową nawierzchnię-przyjąć go z otwartymi rękami upierając się że nam zależy na zachowaniu parametrów, a nazwa nie ma dla nas jakiegokolwiek znaczenia.
ufff

15

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

Fenris napisał/a:

wyjatkowo:) zgodzę się z Hubalem, że raczej bym nie odrzucał feralnego Wykonawcy. (...) Według mnie to Zamawiający namieszał, bo wystarczyło w arkuszu ofertowym umieścić pozycję pod którą Wykonawca winien określić rodzaj nawierzchni. A tak okazuje się że dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań Zamawiającego są jednocześnie oświadczeniem Wykonawcy o sposobie spełniania wymagań Zamawiającego... Tak więc dokument wprowadza treść oferty jednocześnie potwierdzając tą treść. (...)Wychodząc z takiego założenia wypadałoby wezwać Wykonawcę do uzupełnienia, i nawet jak dostarczy nowy komplet dokumentów na nową nawierzchnię-przyjąć go z otwartymi rękami upierając się że nam zależy na zachowaniu parametrów, a nazwa nie ma dla nas jakiegokolwiek znaczenia.
ufff

No i sposępniałem nieco ... bo w przeciwieństwie do Ciebie - nie uwazam, że zamawiający namieszał - zwyczajnie zastosował wymagania funkcjonalne w ramach opisu przedmiotu zamówienia - można? Można. Dalej, wyjatkowo zgadzam się z Tobą, że dokument wprowadza treść oferty jednocześnie potwierdzając tą treść. Obaj jednak dochodzimy do sprzecznych wniosków logicznych. Ale to mój wniosek jest prawdziwy wink

Ty obstajesz przy dopuszczalności zmiany "treści oferty" - po terminie do składania ofert -  a ja jestem temu przeciwny. Jeżeli więc wykonawca dostarczy nowy komplet dokumentów (wprowadzi nowe treści oferty) na nową nawierzchnię dokona niedopuszczalnej zmiany złożonej uprzednio tresci oferty, a tym samym naruszy przepis art. 84. 1. pzp - wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę. Zwracam uwagę, że uzupełnianie dok., określonych w art. 25.1.2 jest wyjątkiem od zasady i jako takie nie może być nadużywane. Dokumenty przedmiotowe odnoszą się do przedmiotu oferty, a tym samym są częścią oferty sensu stricto, a pomimo tego ustawodawca przewiduje ich uzupełnianie - nawet w stosunku do tak znaczących elementów oferty jak próbki, opisy czy fotografie. Tym samym ustawodawca dopuszcza uzupełnianie treści oferty, jeśli nie jest ona jednocześnie zmieniana (art. 87 ust. 1 p.z.p.) - wyrok KIO    z 27 lipca 2011 r., KIO 1510/11. Por. też Wyrok KIO z 25 marca 2011 r., KIO 510/11.

16

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

jarosław napisał/a:

Złożony przez wykonawcę dokument jest jednocześnie deklaracją ofertową jaka nawierzchnia ma zostać zastosowana. W/g mnie jedynie do czego uprawnia art 26.3 to wezwanie do złożenia deklaracji potwierdzającej że wskazana w ofercie mata spełnia ostatni parametr (raczej niemożliwe bo już macie ten dokument).
W/g mnie niedopuszczalna jest sytuacja w której wykonawca wycenioną ofertę zmienia w zakresie tak istotnego elementu jak nawierzchnia (z pewnością znacząca wartość oferty i najważniejsza jej część) i na skutek wniosku o uzupełnienie dokumentu zmienia ofertę wskazując inny rodzaj nawierzchni. Zmiana na lepszą/ gorszą, tego nie będziecie w stanie ocenić, jest zmianą oferty.

Podzielam zdanie Radasa - uczciwa konkurencja i równe traktowanie

podzielam zmiana nawierzchni niedopuszczalna

17 (edytowany przez Fenris 2012-08-14 12:31:36)

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

radas napisał/a:

Ty obstajesz przy dopuszczalności zmiany "treści oferty"

nie do końca - sugeruję jedynie, że ta nazwa nie jest treścią oferty. Zamawiającemu chodzi (w teorii bo nie wiem co pisząc SIWZ miał na myśli-może wogóle nie myślał? joke!) o wybudowanie boiska o określonych parametrach. Zakładam odgórnie, że poziom spełniania tych parametrów nie był oceniany bo wtedy to już w ogóle klopsik.

radas napisał/a:

Dokumenty przedmiotowe odnoszą się do przedmiotu oferty,

Zgadzam się, ale  w tym przypadku dokumenty przedmiotowe nie tyle odnoszą się do przedmiotu zamówienia, co TWORZĄ TEN PRZEDMIOT! Bo nigdzie indziej on nie jest określony.


radas napisał/a:

Ale to mój wniosek jest prawdziwy

gratulować, gratulować:)

Zapytam więc jeszcze raz: idąc Twoim tokiem rozumowania - jak ma postąpić Zamawiający z Wykonawcą, który w toku postępowania złożył "gołą" ofertę? Czy odrzucisz jego ofertę bo nie ma w niej de facto części oferty, czy wezwiesz go aby uzupełnił tę brakującą część oferty (co przecież prowadzi do zmiany całej oferty bo pierwotnie nie określił z czego będzie budował)

Może dla Zamawiającego treścią oferty są wyłącznie parametry? I z certyfikatów/dokumentów ma wynikać, że Wykonawca zastosuje jakiś materiał spełniający te parametry. Skoro dokument tego nie potwierdził-wzywa on do uzupełnienia, a gdy nowy zestaw zapewnia realizację z osiągnięciem bazowych parametrów- to Zamawiający daje zielone światło. Wymagana przez Zamawiającego treść oferty nie uległa zmianie: parametry pozostają bez zmian.

18

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

... goła to nie oznacza, że również "odrzucająca", gołej zawsze należy dać jeszcze jedną szansę. Co innego jeżeli goła, a na dodatek "pusta" - w tym przypadku należy spenetrować siwz i odpowiedziec na pytanie czy zamawiający miał jakieś wymagania w tym zakresie, bo może nie interesowała go jakaś szczególna głębia, może wychodził z założenia, że "sztuka jest sztuka". W omawianym przypadku, stosując zasadę komplementarności oferty sensu lagro wykonawca ostatecznie nie złożył pustej oferty, bo suma sumarum oferta była pełna. Więc zostawmy już ten wątek, bo robi się dwuznacznie, a przez to niesmacznie ...

19

Odp: uzupełnianie dokumentów dotyczących przedmiotu zamówienia

smile idealna puenta