Na podstawie art. 27.1 pzp w postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia wyłącznie:
1) wnioski,
2) zawiadomienia oraz
3) informacje
zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.
Nie ma więc potrzeby przesyłania oryginałów ww. rodzajów pism. Należy przewidzieć alternatywę łączną dla sposobu porozumiewania się. ("to lub to"). O przesyłaniu dokumentów załączanych do oferty w alternatywnej do pisemnej formie póki co niestety nie może być oczywiście mowy (zobaczymy co przyniesie wejście w życie nowego rozporzadzenia w sprawie dokumentów, ale wydaje się, ze żadnych istotnych zmian).
Ostatecznie można zgodzić się na przesłanie - w ramach uzupełnienia -przez wykonawcę skanów takich dokumentów w formie pdf, przy jednoczesnym nadaniu przesyłki poleconej oryginałów lub kopii potwierdzonych za zgodność. W takim przypadku termin przesłania skanów takich dokumentów należy uznać za dotrzymany, o ile oryginały lub kopie potwierdzone za zgodność zostaną doreczone niedługo po przesłaniu e-mail'a.