1

Temat: brak środków w budżecie

Mam ogłosić przetarg na budowę drogi. Póki co, nie mam tego zadania w budżecie gminy. Czy mogę wszcząć postępowanie???

2

Odp: brak środków w budżecie

musisz poczekać na uchwałę że masz w budżecie, jeśli ogłosisz nie mając w budżecie grozi za to dyscyplina

3

Odp: brak środków w budżecie

chyba, że skarbnik Ci da podkładkę, że dysponujesz taka kwotą:)

4

Odp: brak środków w budżecie

o rany! a gdzie tak wyczytaliście??

5

Odp: brak środków w budżecie

A ja się nie zgadzam. Można ogłosić przetarg na budowę drogi w sytuacji braku odpowiedniej kwoty w planie finansowym jednostki (w budżecie). Nie wolno tylko podpisać umowy, jeżeli do czasu daty podpisania umowy nie zostanie zmieniony plan finansowy (np. wprowadzenie tego zadania do planu z odpowiednią wysokoscią środków finansowych). Tak też  w opinii UZP dot. EURO 2012.

6

Odp: brak środków w budżecie

Karol prawdę pisze smile

7

Odp: brak środków w budżecie

Tak i jak unieważniasz podpisanie umowy?

8

Odp: brak środków w budżecie

Oto stosowna część opinii UZP dot. EURO 2012
3. Czy dopuszczalne jest ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w sytuacji gdy zamawiający nie ma zabezpieczonych w budżecie środków finansowych na realizację zamówienia w wysokości odpowiadającej wartości szacunkowej zamówienia, jednakże spodziewa się otrzymać równowartość tej kwoty z oszczędności, innych źródeł finansowania (np. dotacji) lub też przewiduje, iż oferty cenowe w danym postępowaniu znajdą się na niższym pułapie cenowym niż wartość kosztorysowa określonych robót budowlanych?

Mając na uwadze wyłącznie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także dotychczasową praktykę udzielania zamówień publicznych, skorzystanie z możliwości wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy zamawiający nie ma jeszcze zagwarantowanych środków na realizację zamówienia, nie jest sprzeczne z jej uregulowaniami.
W aspekcie powyższego należy jednak zwrócić uwagę na dwa zagadnienia:
Po pierwsze, ustawa o finansach publicznych wymaga, aby zamawiający będący jednostką sektora finansów publicznych zaciągał zobowiązania w zakresie przewidzianym w planie jednostki. Jeśli zatem zamawiający będący jednostką sektora finansów publicznych zaciąga zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Jednocześnie zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich.
Art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
wskazuje, iż naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia. Z kolei ust. 2 cyt. przepisu stanowi, iż naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie  przez  kierownika  jednostki  sektora  finansów  publicznych  do  dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
Co do zasady zatem zamawiający może wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne nie mając jeszcze zabezpieczonych środków na realizację zamówienia publicznego, obowiązek ten zachodzi w chwili zawarcia umowy z wykonawcą wybranym w postępowaniu.
Po drugie, zamawiający decydując się na wszczęcie postępowania bez zabezpieczonych środków w sytuacji unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne z powodu ostatecznego nie uzyskania odpowiednich środków na realizację zamówienia powinien liczyć się z koniecznością zwrotu wykonawcom kosztów udziału w postępowaniu.
Konsekwencje unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne, w tym zagadnienie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych należnych wykonawcom od zamawiającego reguluje art. 93 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Przewiduje on, iż w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, wykonawcom, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty.
Pierwszą przesłanką powstania roszczenia wykonawców jest unieważnienie z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Dla oceny czy konkretna przyczyna unieważnienia postępowania należy do kategorii przyczyn leżących po stronie zamawiającego koniecznym jest rozstrzygnięcie, czy zamawiający miał wpływ na jej powstanie, a więc, czy zachodzi związek przyczynowy pomiędzy powstaniem przyczyny a działaniem zamawiającego. Brak możliwości powiązania działania zamawiającego z przyczyną unieważnienia oznacza, że przyczynę unieważnienia należy zakwalifikować do nie leżących po stronie zamawiającego.
Kolejną   przesłanką  zastosowania   przepisu   art.   93   ust.   4   jest   złożenie   ofert
niepodlegających odrzuceniu. Wykonawcy mogą żądać zwrotu uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu na podstawie tego przepisu, o ile unieważnienie postępowania nastąpiło już po upływie terminu składania ofert. Roszczenie takie mogą zgłaszać wyłącznie ci wykonawcy, których oferty nie podlegały odrzuceniu.

9

Odp: brak środków w budżecie

zgadzam się z opinią j.w. ale wtedy nie wychodzi to "bezboleśnie"

10

Odp: brak środków w budżecie

Wątek stary jak Świat. Jednak chciałbym go nieco odświeżyć. Mianowicie - w odniesieniu do powyższych odpowiedzi oraz nowych regulacji - jak się odniesiecie do przesłanki przewidzianej w art. 93 ust. 1a pzp?
Oczywiście przesłanka została uwzględniona w ogłoszeniu o zamówieniu. Niebawem powinna być decyzja o przyznaniu dofinansowania. Jednak nawet jeśli będzie decyzja o przyznaniu dofinansowania to i tak do zawarcia umowy o te dofinansowanie upłynie jeszcze trochę dni.
Czy według obecnych tu forumowiczów wcześniejsze ogłoszenie przetargu oraz unieważnienie go - załóżmy, że po terminie składania i otwarcia ofert - z powodu nieprzyznania środków Unijnych będzie stanowiło podstawę do roszczenia przez Wykonawców zwrotu kosztów przygotowania oferty?
Według mnie nie. Przecież unieważnienie postępowania nie wynika z winy Zamawiającego - przynajmniej w tym przypadku. Co innego, gdyby Zamawiający nie starał się o dofinansowanie ze środków UE lub EFTA - wtedy byłaby ewidentna wina Zamawiającego i być może dyscyplina finansów.

11 (edytowany przez covec 2016-09-16 05:18:40)

Odp: brak środków w budżecie

Ja sądzę, że kluczowy jest tutaj zwrot "nie zostały mu przyznane". W kontekście przepisu 93.1a Z którego dla mnie wynika, że może unieważnić, jeżeli...przyznanie następuje w formie jakieś umowy, a więc nawet jak ktoś coś komuś naobiecuje, to i tak momentem przełomowym jest przyznanie, czyli umowa (poprawcie mnie, jeżeli źle myślę) 
Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane...

Odpowiadając na Twoje pytanie, sądzę, że nie. Nie jest to błąd proceduralny i takie rozwiązanie zostało przewidziane. Może warto byłoby zawrzeć w siwz jedno zdanie, że sytuacji kiedy zam. unieważni, nie będzie zwrotów kosztów związanych ze złożeniem oferty.