W dniu 29 sierpnia 2012 r.wysłałem do Departamentu Prawnego UZP następujące pytanie:
Czy w aktualnym stanie prawnym, Zamawiający w postępowaniach określonych w art. 26 ust.1 ustawy żąda, a w postępowaniach określonych w art. 26 ust.2 zamawiający może żądać od wykonawcy będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), aktualnego odpisu z tej ewidencji wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert ?
Włodzimierz Dzierżanowski w artykule ?Osoba fizyczna wykonawcą? opublikowanym w Nr 5/2012 miesięcznika ?Przetargi publiczne? (str. 8-13) stwierdził:
? Całkowicie odmiennie wygląda na?tomiast sytuacja osoby fizycznej pro?wadzącej działalność gospodarczą. Od 1 stycznia br., zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 14 ustawy o swobodzie dzia?łalności gospodarczej (dalej: usdg), dane o upadłości takiego przedsiębior?cy są dostępne w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Ewiden?cja ta jest rejestrem w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów. Jednocześnie usdg musi być w tym kontekście uznana ?za od?rębny przepis wymagający wpisu do re?jestru?. Tym samym osoba fizyczna prowadząca działalność podlega wpi?sowi do rejestru z mocy prawa. Dane w tym rejestrze dotyczą upadłości, tak więc wymagany jest odpis z rejestru w przypadku zamówień, w których za?mawiający żąda takiego odpisu od wy?konawców prowadzących działalność w innych formach prawnych. Odstąpie?nie od tego żądania w przypadku osób fizycznych - przedsiębiorców - prowa?dziłoby do rażącego naruszenia zasady równego traktowania, co nie ma miej?sca w przypadku osób nieprowadzących takiej działalności, gdyż żądanie od nich odpisu z rejestru jest niewyko?nalne z racji braku rejestru?.
Przywołany art. 25 ust.1 pkt 15 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi:
?Art. 25 .1 Wpisowi do CEIDG podlegają:
14) informacja o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika, zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika i zakończeniu tego postępowania?;
Przyjmując powyższą interpretację Pana Włodzimierza Dzierżanowskiego, należy stwierdzić, że ostatnia część zapisu § 2 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817) a która ma następujące brzmienie: ? a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust.1 pkt 2 ustawy?, dotyczyć będzie wyłącznie wykonawców będących osobami fizycznymi, które nie podlegają wpisom do rejestrów prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów (np. do rejestru przedsiębiorców, wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ale również na podstawie wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej).
Oświadczenie takie, moim zdaniem, może np. złożyć sprzątaczka składająca ofertę jako wykonawca w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na utrzymanie czystości we wskazanych pomieszczeniach zamawiającego.
Proszę zatem o jednoznaczne ustosunkowanie się do powyższego stanowiska Pana Włodzimierza Dzierżanowskiego oraz mojej interpretacji tego stanowiska.
Jak do tej pory, pomimo monitu, brak odpowiedzi.