Wydaje się, że jeżeli umowa o prowadzenie rach. bankowego jest "czysta" za symbolicznego lub nawet złamanego grosza to dopuszczalne jest zawarcie umowy poza ustawą.
Należy jednak dokładnie sprawdzić czy czasami nie jest tak, że przedmiotem zawartej umowy jest bankowa obsługa budżetu gminy obejmująca m.in. udzielenie kredytów w rachunku bieżącym do określonej kwoty w każdym roku obowiązywania tej umowy oraz oprocentowanych w wysokości ustalonej w umowie. Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia.
Zdaniem RIO w przypadku zawartej umowy decydującym nie jest to czy kwota odsetek od przewidzianych umową kredytów krótkoterminowych, udzielonych w okresie obowiązywania umowy, przekroczy czy też nie przekroczy wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro. Powyższe wynika z art. 264 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, gdyż przepis ten, w przypadku zaciągania kredytów w bankach, nakazuje jednostkom samorządu terytorialnego stosować przepisy o zamówieniach publicznych odnoszące się do trybu nie zaś odnoszące się do zasad udzielania zamówień publicznych. Przepis ten stanowi odstępstwo od reguły zawierania przez jednostki sektora finansów publicznych umów, których przedmiotem są np. usługi, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych (art. 44 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).