Zmieniło się prawo pocztowe - wszystkie firmy świadczące usługi pocztowe otrzymają równy dostęp do rynku. Wystarczy, że będą miały wpis do rejestru operatorów pocztowych w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, zamiast obecnego zezwolenia.Likwidacji uległ obszar usług zastrzeżony dotychczas dla Poczty Polskiej, jak przyjmowanie i doręczanie listów o masie mniejszej niż 50 g.
"Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 3 sierpnia 2012 r. sygn. akt: V Ca 1281/12 uznał, że do zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych o wadze do 50 g, nie zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych tj. możliwość świadczenia usług tylko przez jednego wykonawcę".
Przesłanka ta ma charakter obiektywny i dotyczy sytuacji faktycznej, w której w danym miejscu i czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca ? monopolista. Przepis art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a Prawa zamówień publicznych nie dotyczy natomiast sytuacji, w której obiektywnie rzecz biorąc ? w danym miejscu i czasie na rynku istnieje dwóch lub więcej wykonawców, mogących świadczyć tego rodzaju szczególne usługi, ponieważ w tym ostatnim przypadku decyzja, o tym, któremu z nich należy udzielić zamówienia powinna zostać podjęta po rozstrzygnięciu procedury przetargowej a nie zamówienia z wolnej ręki ? patrz wyrok NSA z 19 kwietnia 2002 r. sygn. akt: II SA 2514/01.
Argumentacja, że przepisy zawarte w art. 57 par. 5 pkt. 2 k.p.a, art. 165 par. k.p.c, art. 45, art. 46 ust. 2, art. 47 ust. 1 i ust. 2 Prawa pocztowego oraz art. 44 Ustawy o finansach publicznych uzasadniają monopol Poczty Polskiej nie znajdują uzasadnienia w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.