1

Temat: Pełnomocnictwo

stan faktyczny. Oferta pierwsza w rankingu
Ofertę składa sp. z o.o. podpisuje ją vice prezes zarządu.
Zgodnie z KRS zarząd to prezes i vice sposób reprezentacji - oświadczenia woli każdy samodzielnie, do zobowiązań powyżej kwoty 50 tys. działanie łączne.
wartość oferty > 2 mln.
W ofercie jednak znajduje się Pełnomocnictwo z bardzo szerokim zakresem dla vice przez nikogo niepodpisane.
Zgodnie z dyspozycją radcy prawnego wzywa się do uzupełnienia pełnomocnictwa.
Uzupełniają lecz w dacie po terminie składania ofert.

i co dalej? jak byście postąpili
czy czynność wezw. do uzupełnienia prawidłowa? jeżeli tak to oferta do odrzucenia 89.1.8

Radca uważa ,że vice w wyniku napisanego pełnomocnictwa jest pełnomocnikiem

2

Odp: Pełnomocnictwo

myszy1953 napisał/a:

Zgodnie z dyspozycją radcy prawnego wzywa się do uzupełnienia pełnomocnictwa. Uzupełniają lecz w dacie po terminie składania ofert.
i co dalej? jak byście postąpili

Ad. 1 - prawidłowo.
Ad. 2 - nie stanowi to problemu.
Ad. 3 - dalsza procedura ... .

3

Odp: Pełnomocnictwo

tzn.odrzucam

4

Odp: Pełnomocnictwo

"Uzupełnione na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dokumenty lub oświadczenia mogą być wprawdzie wystawione po upływie terminu składania ofert (wniosków), ale ich treść powinna potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu przez wykonawcę na konkretny dzień składania ofert (wniosków).
Ustawa Pzp dopuszcza uzupełnianie po terminie składania ofert (wniosków) zarówno oświadczeń i dokumentów, które wykonawcy posiadali w tej dacie ? ale ich nie złożyli, jak również oświadczeń lub dokumentów, których wykonawcy nie posiadali, pod warunkiem iż potwierdzają one stan faktyczny i prawny obowiązujący najpóźniej na dzień składania ofert (wniosków). Sytuacja wskazana w drugim przypadku wymaga każdorazowo indywidualnego rozpatrzenia (wyrok KIO z 11 marca 2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 229/09).

Takimi dokumentami, które mogą być wystawione po terminie składania ofert (wniosków), ale ich treść może potwierdzać, że wykonawca spełniał określony warunek na konkrety dzień X, są np. listy referencyjne, informacje z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, polisy od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. Podmioty wystawiające powyższe dokumenty bardzo często, na wniosek wykonawców, wprowadzają zapis, że do dnia wystawienia dokumentu, jak również na konkretny dzień X przed datą wystawienia (datą składnia ofert lub wniosków), wykonawca spełniał określone warunki.

Inaczej jest z dokumentami wystawianymi przez podmioty administracji publicznej, które stwierdzają stan faktyczny na dzień jego wystawienia. Jeżeli zaświadczenie z KRK, ZUS, KRUS czy US zostało wystawione po dniu otwarcia ofert (wniosków), na ich podstawie nie możesz jednoznacznie stwierdzić spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu na dzień składania ofert (wniosków). W przypadku informacji z KRK, zgodnie z art. 106 Kodeksu karnego, z chwilą zatarcia skazania następuje jego uznanie za niebyłe. Hipotetycznie zatem może zaistnieć sytuacja, w której wykonawca celowo nie składa informacji z KRK, licząc na uzupełnienie dokumentu po upływie terminu składnia ofert (wniosków), przewidując, że w tym okresie nastąpi zatarcie skazania."

5

Odp: Pełnomocnictwo

wyroki KIO np.kio/410/10 pełnomocnictwa mogą być składane po dacie otwarcia ofert -czyli oferta jest ważna a pełnomocnictwo skuteczne
Zamówienia publiczne
Jakie są zasady uzupełniania umocowania w trakcie postępowania
Zbigniew Dymczak 02-11-2011, ostatnia aktualizacja 02-11-2011 07:12
Zamawiającemu pełnomocnictwo rodzajowe może być złożone z datą późniejszą niż termin otwarcia ofert

Zacznijmy dość nietypowo, od przykładu.
Przykład
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wpłynęła oferta spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Oferta podpisana została przez pełnomocnika pana X.
Do oferty załączone zostało pełnomocnictwo ogólne udzielone panu X przez członka zarządu upoważnionego do jednoosobowej reprezentacji, co potwierdza złożony przez wykonawcę odpis aktualny z KRS.
Zamawiający wezwał wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych do uzupełnienia pełnomocnictwa poprzez złożenie pełnomocnictwa rodzajowego. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wykonawca złożył pełnomocnictwo rodzajowe z datą po terminie składania ofert.
Powstaje  pytanie, czy w opisanym stanie faktycznym sprawy istnieją podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy?
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej pełnomocnictwo rodzajowe wymagane jest w przypadku wnoszenia odwołania do KIO. Pełnomocnictwo ogólne nie wystarczy do wniesienia odwołania do KIO.
Jednak można bronić poglądu, że jest  wystarczające do złożenia oferty w przetargu publicznym, gdy składanie oferty w przetargu publicznym mieści się w ramach zwykłej działalności wykonawcy, co można ustalić, bo w odpisie z KRS podany jest przedmiot działalności wykonawcy.  Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu (podstawa prawna  art. 98 zd. 1 kodeksu cywilnego).
Jeżeli przyjmiemy w omawianym stanie faktycznym sprawy, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się działalnością gospodarczą, w której pozyskiwanie kontraktów w ramach zwykłej działalności spółki wiąże się z pozyskiwaniem zamówień publicznych poprzez uczestnictwo w przetargach publicznych, to można bronić poglądu, że na etapie składania oferty w przetargu publicznym pełnomocnictwo ogólne jest wystarczające.
Niemniej  istnieją wątpliwości, czy w takim stanie faktycznym sprawy do złożenia oferty wystarcza pełnomocnictwo ogólne.
Wadium większe od kapitału
Może się bowiem zdarzyć, że wadium w przetargu wielokrotnie przekracza kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo jej zasoby finansowe. W takiej sytuacji  należałoby ocenić, że zamawiający zasadnie wezwał wykonawcę do złożenia pełnomocnictwa rodzajowego.
Uwaga! Zasadność wezwania wykonawcy przez zamawiającego do złożenia pełnomocnictwa rodzajowego należy  stwierdzić po uprzednim bardzo dokładnym określeniu stanu faktycznego sprawy.
Kiedy wezwanie jest uzasadnione
W przypadku ustalenia, że zakres przedmiotowy zamówienia, wartość zamówienia oraz wymogi techniczne i ekonomiczne, wysokość wadium w ramach przetargu nie mieszczą się w ramach czynności zwykłego zarządu, to należy przyjąć, że wezwanie wykonawcy do złożenia pełnomocnictwa rodzajowego jest prawnie uzasadnione.
Zgodnie z przeważającymi poglądami doktryny i orzecznictwa oferta w takich sytuacjach powinna być złożona na podstawie pełnomocnictwa rodzajowego. ?Dla umocowania do złożenia oferty  w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wymaga się pełnomocnictwa rodzajowego? ? stwierdził w wyroku z  15 marca 2005 Zespół Arbitrów (UZP/ZO/0-421/05).
Z kolei w wyroku z  11 kwietnia 2005 Zespół Arbitrów (UZP/ZO/0-616/05) stwierdził: ?Ponieważ czynności związane z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z zasady należy uznać za przekraczające zakres zwykłego zarządu, do ich dokonania potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj?. Dodał, że zgodnie z art. 98 zd. 2 k.c. do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj.
Z późniejszą datą
Złożenie pełnomocnictwa rodzajowego z datą po terminie składania ofert jest prawnie dopuszczalne. Zgodnie z wyrokiem KIO z 26 sierpnia 2010 (KIO/UZP 1729/10):
- Z faktu, że wykonawca uzupełnił na wezwanie zamawiającego dokumenty, nie można wywodzić, że przyznał on zamawiającemu rację co do oceny pierwszego pełnomocnictwa.
- Ustawodawca wyraźnie dopuścił więc możliwość uzupełnienia dokumentów po terminie składania ofert, a data, z jaką te dokumenty zostały wystawione, nie przesądza o ich prawdziwości.
Dopuszczenie możliwości złożenia poprawnego pełnomocnictwa w miejsce pierwotnie przedłożonego ? wadliwego, wskazuje na dopuszczalność wydania pełnomocnictwa niewadliwego dopiero po wezwaniu zamawiającego.
Przy przyjęciu przeciwnej interpretacji ? prezentowanej przez zamawiającego ? procedura określona w przepisie art. 26 ust. 3 utraciłaby swój sens i cel.
- Art. 26 ust. 3 zd. 2, mówiący o terminie, na jaki mają potwierdzać określony stan uzupełnione dokumenty, nie dotyczy pełnomocnictw, ale jedynie dokumentów potwierdzających spełnienie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnienie przez oferowane dostawy usługi lub roboty budowlane wymagań zamawiającego.
Ponadto zauważyć należy, że jeśli mocodawca potwierdza pisemnie umocowanie do złożenia oferty, oznacza to, że potwierdza wykonaną czynność i zgodność tej czynności z jego wolą. Celowość odrzucenia takiej oferty byłaby więc niczym nieuzasadniona.
Urząd potwierdza
Także Urząd Zamówień Publicznych podkreśla, że wymóg potwierdzania spełniania przez wykonawcę warunków i wymagań określonych przez zamawiającego nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków lub ofert, nie odnosi się do pełnomocnictw.
Warto też przytoczyć tezę  z wyroku KIO z 16 kwietnia 2010 (KIO/UZP 410/10): ?Gdyby przyjąć stanowisko o obowiązku uzupełnienia pełnomocnictwa, ale w taki sposób, że wystawienie pełnomocnictwa ma nastąpić w terminie (z datą) nie późniejszym niż upływ terminu składania ofert, wówczas przepis art. 26 ust. 3 pzp nie miałby sensu, a wykonawcy zobowiązywani byliby do wystawiania dokumentów z datą wsteczną, co jest niedozwolone i niemożliwe do spełnienia.
W tym zakresie przepis art. 26 ust. 3 pzp w przypadkach objętych jego dyspozycją jest regulacją szczególną w stosunku do przepisów ogólnych?.
W przedstawionym w przykładzie stanie faktycznym  nie ma podstaw prawnych do odrzucenia oferty wykonawcy na podstawie przepisu art. 89 ustawy z  29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych  (DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759). Wykonawca prawidłowo złożył wymagane przez zamawiającego pełnomocnictwo rodzajowe, bo może być ono złożone z datą późniejszą niż termin otwarcia ofert. Fakt ten nie wpływa na ważność tego pełnomocnictwa albo złożonej przez wykonawcę oferty.
Komentuje Zbigniew Dymczak, radca prawny
Wykonawca w pierwszej kolejności powinien dokładnie zapoznawać się ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia i każdorazowo badać, czy specyfikacja zawiera wymóg złożenia pełnomocnictwa rodzajowego.
Jeśli tak jest, to wykonawca powinien złożyć właśnie pełnomocnictwo rodzajowe. Z uwagi na duże koszty procedury odwoławczej do KIO oraz skargi do sądu okręgowego i panującą  tendencję w orzecznictwie, polegającą na  wymaganiu od wykonawcy w postępowaniu przetargowym pełnomocnictwa rodzajowego, zasadne jest stosowanie się przez wykonawcę do reguły składania w przetargu pełnomocnictwa rodzajowego.
W przypadku gdy wykonawca nie złoży pełnomocnictwa rodzajowego, pomimo wezwania do złożenia  go, niemal pewne jest, że zamawiający odrzuci ofertę wykonawcy na podstawie przepisu art. 89  ust. 1 pkt 1 (sprzeczność z ustawą) albo art. 89 ust. 1 pkt 2  (sprzeczność ze specyfikacją, gdy specyfikacja zawierała wymóg złożenia pełnomocnictwa rodzajowego) ustawy z  29 stycznia 2004  Prawo zamówień publicznych (DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759).
W takim wypadku wykonawcy pozostaje po odrzuceniu oferty droga odwoławcza do KIO. W odwołaniu wykonawca powinien podnieść, że pełnomocnictwo ogólne w danym przetargu jest wystarczające, bo jego udział w tym konkretnym przetargu nie wykracza poza czynności zwykłego zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, i okoliczność tę żmudnie udowadniać. Prawdopodobieństwo uwzględnienia odwołania wykonawcy przez KIO  nie jest jednak duże.

Rzeczpospolita
? Wszystkie prawa zastrzeżone
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

6

Odp: Pełnomocnictwo

myszy1953 napisał/a:

tzn.odrzucam

Uważam, że odrzucając postąpisz nieprawidłowo!

7

Odp: Pełnomocnictwo

Zaraz, zaraz - poczekajcie wink Się tak zastanawiam, czy w ogóle mieliście prawo wzywać do uzupełnienia. Oferta przecież jest oświadczeniem woli, a zobowiązaniem na pewno jest umowa. Pytanie, czy oferta jest zobowiązaniem? Muszę poszperać ale kiedyś podobną sprawę miałem w KIO - muszę zobaczyć czy taki sam stan prawny. Moje wątpliwości budzi kwestia oferty jako zobowiązania. Coś podobnego było kiedyś ze spółkami z o. o. (jest zresztą opisane w 2 akapicie wypowiedzi myszki). Moim zdaniem mogliście wezwać do uzupełnienia pełnomocnictwa jeśli wadium przekraczało dwukrotność kapitału zakładowego spółki, bo wadium stanowi zobowiązanie nazwijmy to "ofertowe". W innym przypadku raczej nie powinno się wzywać do uzupełnienia. Jakie więc było wadium? Czy przekraczało dwukrotność kapitału zakładowego?

8

Odp: Pełnomocnictwo

po przeczytaniu wyroków też tak uważam - dzięki Apollo ale BYŚMY ZROBILI BUBĘ
wielkie, wielkie dzięki 
już miałam gotowe pisma o odrzuceniu ale nie byłam przekonana =kobieca intuicja przy braku wiedzy= czerwona kartka

9

Odp: Pełnomocnictwo

bipi napisał/a:

Zaraz, zaraz - poczekajcie wink Się tak zastanawiam, czy w ogóle mieliście prawo wzywać do uzupełnienia. Oferta przecież jest oświadczeniem woli, a zobowiązaniem na pewno jest umowa. Pytanie, czy oferta jest zobowiązaniem? Muszę poszperać ale kiedyś podobną sprawę miałem w KIO - muszę zobaczyć czy taki sam stan prawny. Moje wątpliwości budzi kwestia oferty jako zobowiązania. Coś podobnego było kiedyś ze spółkami z o. o. (jest zresztą opisane w 2 akapicie wypowiedzi myszki). Moim zdaniem mogliście wezwać do uzupełnienia pełnomocnictwa jeśli wadium przekraczało dwukrotność kapitału zakładowego spółki, bo wadium stanowi zobowiązanie nazwijmy to "ofertowe". W innym przypadku raczej nie powinno się wzywać do uzupełnienia. Jakie więc było wadium? Czy przekraczało dwukrotność kapitału zakładowego?

wg radcy prawnego mieliśmy mimo że ofertę podpisała osoba umocowana wg KRS ale pełnomocnictwo obejmowało upełnomocnienie do podpisania jednoosobowego podpisania umowy a więc vice prezes został ustanowiony pełnomocnikiem

10 (edytowany przez bipi 2013-09-16 18:38:16)

Odp: Pełnomocnictwo

A moim zdaniem nie mieliście prawa wzywać do uzupełnienia (nie ważne co jest w uzupełnionym pełnomocnictwie!), ponieważ podpisując ofertę nie przekroczył uprawnień. Dopiero jakby podpisał umowę przekroczyłby uprawnienia. Napisz myszko jak Ty uważasz, bo znudziło mi się czytanie: radca to, radca tamto - jakie jest Twoje zdanie?

11

Odp: Pełnomocnictwo

1. Czy jeśli w CEiDG jest wpisany pełnomocnik, i ta osoba - pełnomocnik podpisuje ofertę, to jest ok? czy muszę mieć dodatkowe pełnomocnictwo?

2. Ofertę podpisuje: Pani X - Prezes zarządu i Pani Y - Członek Zarządu
W załączonym KRS widnieje jako prezes zarządu: Pan Z, a Pani X i Pan Y są wymienione jako Członkowie zarządu.
Do wyjaśnienia?

12

Odp: Pełnomocnictwo

Ad/1 Pełnomocnictwo musi być w formie pisemnej (przynajmniej dla CEIDG).
Ad/.2 Do wyjaśnienia

13

Odp: Pełnomocnictwo

bipi napisał/a:

Ad/1 Pełnomocnictwo musi być w formie pisemnej (przynajmniej dla CEIDG).

Przepraszam, ale mój mózg już odmawia współpracy: czyli muszą mi uzupełnić pełnomocnictwo?

14

Odp: Pełnomocnictwo

Od 1 stycznia 2012 roku we wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może określić dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia jego spraw. W zakresie wskazanym we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG, nie jest wymagane posługiwanie się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec organów administracji publicznej. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy

W związku z tym, że w tym przypadku nie ma obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, nie wystąpi również obowiązek zapłaty opłaty skarbowej.

Powyższe nie ma zastosowania w sprawach prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej.

Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem. Pełnomocnictwo wymaga stosownej formy pisemnej, którą może okazać się pełnomocnik.

Pełnomocnikiem przedsiębiorcy może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Na podstawie art. 33 § 3 KPA pełnomocnik zobowiązany jest każdorazowo dołączyć do akt załatwianej sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa. Dokument ten bez względu na formę, treść i nazwę podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 PLN. W przypadku, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu dokument taki podlega zwolnieniu z opłaty skarbowej.

15

Odp: Pełnomocnictwo

edelka napisał/a:

Przepraszam, ale mój mózg już odmawia współpracy: czyli muszą mi uzupełnić pełnomocnictwo?

Tak.

16

Odp: Pełnomocnictwo

bipi napisał/a:

A moim zdaniem nie mieliście prawa wzywać do uzupełnienia (nie ważne co jest w uzupełnionym pełnomocnictwie!), ponieważ podpisując ofertę nie przekroczył uprawnień. Dopiero jakby podpisał umowę przekroczyłby uprawnienia. Napisz myszko jak Ty uważasz, bo znudziło mi się czytanie: radca to, radca tamto - jakie jest Twoje zdanie?

moje zdanie jest takie i było od początku ,że ofertę podpisała osoba umocowana poprzez wpis do KRS.

17

Odp: Pełnomocnictwo

Marcel napisał/a:

Od 1 stycznia 2012 roku we wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może określić dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia jego spraw.

W zakresie wskazanym we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG, nie jest wymagane posługiwanie się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec organów administracji publicznej. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy

W CEIDG wskazana jest osoba, a zakres pełnomocnictwa jest taki:
do reprezentowania spółki przed wszystkimi sądami, urzędami, organami oraz instytucjami we wszystkich sprawach związanych z zarządzaniem i prowadzeniem jej działalności.

Czy to uznaję, czy muszę wzywać do uzupełnienia oferty o pełnomocnictwo?
Jest to dla mnie wciąż niejasne...

18

Odp: Pełnomocnictwo

A co dokładnie jest niejasne?

Jakąś tam instytucją jesteście, prawda?

"we wszystkich sprawach" - to chyba też jest wystarczające?

Jak dla mnie to pełnomocnictwo jest ok.

19

Odp: Pełnomocnictwo

bipi napisał/a:

Pełnomocnictwo musi być w formie pisemnej (przynajmniej dla CEIDG).

Ano stąd moje wątpliwości...

20

Odp: Pełnomocnictwo

Mój błąd. Zmyliłaś mnie treścią pełnomocnictwa w CEIDG wink, ona jest nieistotna. Pisemne pełnomocnictwo jest w tej sytuacji konieczne.

21

Odp: Pełnomocnictwo

Mam pytanie odnośnie pełnomocnictwa.
Postępowanie organizowane w trybie zamówienia z WR, złożone dokumenty w tym pełnomocnictwo poświadczone za zgodność z oryginałem przez pełnomocnika.
Czy takie pełnomocnictwo jest prawidłowe, czy można je uznać ?

22

Odp: Pełnomocnictwo

No raczej nie bardzo, oryginał lub kopia poświadczona notarialnie.

23

Odp: Pełnomocnictwo

Marcel napisał/a:

No raczej nie bardzo, oryginał lub kopia poświadczona notarialnie.

A kopia potwierdzona przez pełnomocnika nie jest dobra ?
Z czego wynika, że musi być notariusz ?

24

Odp: Pełnomocnictwo

http://www.komunikaty.pl/komunikaty/1,79968,6911844,Pelnomocnik_nie_moze_potwierdzic_swojego_pelnomocnictwa.html

25

Odp: Pełnomocnictwo

Marcel napisał/a:

Od 1 stycznia 2012 roku we wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może określić dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia jego spraw. W zakresie wskazanym we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG, nie jest wymagane posługiwanie się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec organów administracji publicznej. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy

Marcel, zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie działa jako organ administracji publicznej.