1

Temat: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Hej, hej jak tam najnowsze trendy w sprawie formy uzupełniania ofert, tj. mailowo/faksem czy z własnoręcznym podpisem, bo na szkoleniach zdania są podzielone :-).

2

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Zawsze i wszędzie forma pisemna (oryginał lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem)

3

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

ej, a biedni potencjalni wykonawcy z hen hen daleka?

4

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Nie żartujesz? Naprawdę zlikwidowali u Ciebie pocztę, a kurierzy nie dojeżdżają?

5

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

nie żartuję, czytam wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 lipca 2011 r.     :-)

6

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Wklej odpowiednie fragmenty smile

7

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Uzupełnienie pisemnie, jak na tę chwilę.

8

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Oczywiście nie można wprost napisać MOŻNA LUB NIE MOŻNA, uzupełniać faksem, tylko takie:
Niemniej jednak wątpliwości te powinny zostać rozwiane wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 7 lipca 2011 r. II CSK 675/10. W przedmiotowym orzeczeniu SN stwierdza, że art. 27 Ustawy jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 9 ust. 1, który wprowadza zasadę pisemności do postępowania o udzielenie zamówienia. W świetle art. 27 Ustawy należy stwierdzić, że zasada pisemności podlega ograniczonemu zastosowaniu w przypadku odmiennej woli zamawiającego. Jeżeli jednak zamawiający nie określi sposobu porozumiewania się, zawsze właściwą formą będzie forma pisemna. Również w sytuacji, w której zamawiający wprawdzie określi sposób porozumiewania się, wybierając formę inną niż pisemna, lecz zawiadomienia, wnioski lub informacje zostaną przekazane w formie pisemnej, nie można uznać wadliwości takiej czynności ze względu na regulację art. 27 ust. 3 Ustawy, w którym wyraźnie dopuszcza się zastosowanie tej formy, bez względu na inne okoliczności. Regulacje art. 27 Ustawy znajdują zastosowanie do wszelkich oświadczeń, zawiadomień i informacji przekazywanych w toku postępowania, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Takim przepisem szczególnym jest art. 82 ust. 2, w którym wyraźnie wskazano, że ofertę składa się pod rygorem nieważności w formie pisemnej. Innymi słowy nie jest możliwe złożenie oferty w innej, wybranej przez zamawiającego, formie, niż pisemna. W takim bowiem przypadku działa - co wymaga podkreślenia - wyraźnie zastrzeżona przez ustawodawcę sankcja nieważności. Nie jest ona natomiast przewidziana przy przekazywaniu oświadczeń, zawiadomień i informacji składanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Nie można jej domniemywać nawet wtedy, gdy dochodzi do przekazania oświadczenia, które stanowiło integralną część oferty, w celu jej uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 1 i 2 Ustawy. Sankcja nieważności w przypadku niezachowania formy pisemnej została bowiem zastrzeżona jedynie dla czynności prawnych wyraźnie w Ustawie wskazanych.

9

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

ja biorę uzupełnienia faksem oraz e-mailem ale skanowane z pieczątką. Idzie to sprawniej i na razie nie miałem zarzutów.

10

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Jakie konkretnie dokumenty w ten sposób przyjmujesz? Kto Ci nie stawiał zarzutów?

11 (edytowany przez covec 2013-11-06 13:35:07)

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Prawo się nie zmienia, zmienia się wykładnia prawa.
Kiedyś jeden profesor zapytał studentów "wiecie co jest pewne?...że niczego nie można być pewnym..."
W zasadzie to gdzie jest napisane, że np. takie "w szczególności pisemne oświadczenie podmiotu użyczającego" jest nie ważne w innej formie jak pisemna? Już były wyroki KIO w takim właśnie tonie.

12

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Covec - ale ten tekst jest sensu wink

13

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

PSZ dasz sobie głowę obciąć, że każdą szczególnie tą "oczywistą" wygrasz przed KIO?

14 (edytowany przez psz 2013-11-06 13:46:02)

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Daje sobie głowę obciąć, że ten tekst profesora jest nielogiczny. Tak jak "nigdy nie mów nigdy" wink

15 (edytowany przez covec 2013-11-06 13:56:52)

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Pytanie było takie jak niżej

covec napisał/a:

PSZ dasz sobie głowę obciąć, że każdą szczególnie tą "oczywistą" wygrasz przed KIO?

Ile już czytałeś wyroków które nijak się miały do ugruntowanej linii orzeczniczej?
Wystarczy, że ktoś posłuży się takim wyrokiem SN przed KIO i twoje szanse są 50/50.
To też zasadne pytanie do Cbud-a kto kontroluje. To też są takie "wyroki" smile

16

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Nie rozumiem skąd w ogóle takie pytanie. Gdzie ja pisałem coś o jakichś szansach przed KIO?

17

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

To ja zapytałem, czy dasz sobie głowę obciąć, że wygrasz najprostszą sprawę przed KIO...sytuacja hipotetyczna.

18

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Ale wytłumacz swój tok myślenia. Temat jest o uzupełnianiu dokumentów, a Ty mnie pytasz o wygrywanie prostych spraw przed KIO.

19

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Ej chłopaki, dajcie sobie po razie i cześć :-D

20

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

psz napisał/a:

Ale wytłumacz swój tok myślenia.

Uzupełnienie dokumentów w tym oświadczeń wykonawcy - jak do tej pory wydawało się być oczywiste musiało być złożone w formie pisemnej.  Po lekturze wskazanego wyroku SN można powziąć wątpliwości, że niekoniecznie forma pisemna uzupełnienia np. oświadczenia wykonawcy będzie jedyną słuszną formą (forma podstawową + dopuszczamy np. faks). Słyszałem już również takie argumenty, że uzupełnia się ofertę w formie pisemnej (tylko i wyłącznie), ponieważ  samą ofertę pod rygorem nieważności składa się w formie pisemnej.

Idąc dalej, skoro SN uznał, że nie ma zastrzeżenia nieważności uzupełnienia w innej formie jak pisemna, a zamawiający dopuścił inne formy komunikowania się, to zamawiający musi uznać uzupełnienie oferty (oświadczenie wykonawcy) w innej formie jak pisemna.

Art. 26.2b zawiera zwrot "w szczególności" w formie pisemnej, czyli nie ogranicza oświadczenia do formy pisemnej. Dodatkowo nie ma zastrzeżenia, że inna forma zobowiązania podmiotu trzeciego nie jest ważna.

Następnie, zachodzi pytanie czy w takim przypadku nie można spokojnie podważyć wykluczenia wykonawcy za uzupełnienie dok. w nieodpowiedniej formie? Przecież jeszcze do niedawna było to wręcz pewne- niewłaściwa forma zobowiązania - wykluczenie z postępowania.

Nie zmieniło się prawo, zmienia się wykładnia prawa. Czy to co było pewne wczoraj będzie takie pewne jutro?

Do tej pory nikt nie zakwestionował tego, w jakiej formie C-bud przyjmuje uzupełnienie oświadczenia wykonawcy. Padła sugestia, że niewłaściwa kontrola sprawdzała postępowania smile może tak, może nie.

21 (edytowany przez jarosław 2013-11-07 08:02:28)

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Uzupełniane dokumenty nie stanowią treści oferty. Dlatego można rozważyć czy uzupełnić je w innej formie niż pisemna w przeciwieństwie do oferty która zgodnie z ustawą musi mieć formę pisemną. Są to dwa niezależne elementy co najwyraźniej widać przy trybach wieloetapowych - przetarg ograniczony.

I teraz pytanie czy. Może być inna forma uzupełnienia dokumentów czy nie?
Ja podobnie jak Cbud stosowałem uzupełnienia w formie faksu, meila odwołując się do zasad wskazanych w orzeczeniu SN. Jest przepis ustawy który to umożliwia, usprawnia to postępowanie, ułatwia działania wykonawców.
Z drugiej strony jest stanowisko części forumowiczów którzy mówią że tylko forma pisemna bo tak stanowi rozporządzenie. Określone formy dokumentów (w tym uzupełnianych) przewiduje rozporządzenie.

Art 27 mówi o uzupełnieniu wszelkich oświadczeń, zawiadomień i informacji przekazywanych w toku postępowania. Ale nie wspomina już o dokumentach (KRS KRK US ZUS itd). Czy w związku z tym można uzupełniać dokumenty w oparciu o ten przepis? Jeżeli nie to czy mozna uzupełniać oświadczenia w oparciu o ten przepis? Rzecz dyskusyjna.

Przepis art 27 stosuje się jeżeli zamawiający na to zezwala. Dlatego ja w SIWZ obok informacji o możliwości korzystania z udogodnień wynikających z tego przepisu, dodaję że nie stosuje się tych zasad w przypadku uzupełniania dokumentów w trybie art 26.3

22

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

W moim przypadku do tej pory kontrole nie zarzuciły mi naruszenia przepisów w związku z uzupełnianiem dokumentów w formie np faksu.

23

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

jarosław napisał/a:

W moim przypadku do tej pory kontrole nie zarzuciły mi naruszenia przepisów w związku z uzupełnianiem dokumentów w formie np faksu.

Hmm, ciekawa sprawa.

24

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

Dla ścisłości, wszystkie dokumenty są w oryginale, dosłane.

25

Odp: uzupełnianie ofert - odwieczny dylemat?

A to zmienia całą postać sprawy.