1

Temat: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Wykonawca wykonał roboty budowlane polegające na przebudowie drogi. Udzielił okresu gwarancji i rękojmi za wady na okres 3 lat. Po roku okazało, że droga zaczęła pękać, jakość wykonania jest kiepska, zlecono wykonanie badań, które wykazały, że nie wykonano jej zgodnie projektem budowlanym, położono cieńsze warstwy masy niż przewidywał projekt. Za ponad pół roku upływa ważność gwarancji i rękojmi, wezwaliśmy wykonawcę do rozmów, zgodził się naprawić powstałe uszkodzenia poprzez m.in. wylanie nowego dywanika asfaltowego. Prace te zostaną wykonane wiosną. czy z tego tytułu istnieje możliwość przedłużenia okresu gwarancji lub rękojmi za wady skoro wykonana robota od początku była źle wykonana. Obawiamy się, aby naprawa nie była złej jakości i aby droga nie rozsypała się po upływie okresu gwarancji i rękojmi. czy przysługują nam jakieś uprawnienia z tego tytułu.

2

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Raczej nie, chyba że sam wykonawca zgodzi się dobrowolnie przedłużyć, raczej mało prawdopodobne.

3

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Sąd Najwyższy w wyroku z 5 sierpnia 2005 r. stwierdził, iż przewidziany w art. 568 kc termin wygaśnięcia uprawnień z tytułu rękojmi może być przedłużony umową stron (sygn. akt  II CK 28/05, poz. Lex 159121). Powyższe oznacza więc, iż strony mogą się umówić co do innego okresu, po którym uprawnienia z tytułu rękojmi wygasną.

4

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Oczywiście, obie strony muszą mieć do tego chęć.

5

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

W składzie ilu sędziów był wyrok? Bo z tą rękojmią jednak bym uważał. Gwarancja owszem to obie strony sie umawiają ale skoro jest rękojmia ustawowa to umowa w zakresie naruszającym przepisy może być nieważna. Podobnie możesz sobie wpisać do umowy termin płatności faktury np. 80 dni ale z racji przepisów i tak W. może po 30 dniu liczyć odsetki za zwłokę. Myślę, że tu każdy skład orzekał by inaczej - jak to u nas smile

6

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

a art. 581 k.c. czy on nie daje nam uprawnienia do przedłużenia okresu gwarancji?

7 (edytowany przez nina 2013-12-16 20:29:24)

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

annaanna napisał/a:

Wykonawca wykonał roboty budowlane polegające na przebudowie drogi. Udzielił okresu gwarancji i rękojmi za wady na okres 3 lat. Po roku okazało, że droga zaczęła pękać, jakość wykonania jest kiepska, zlecono wykonanie badań, które wykazały, że nie wykonano jej zgodnie projektem budowlanym, położono cieńsze warstwy masy niż przewidywał projekt. Za ponad pół roku upływa ważność gwarancji i rękojmi, wezwaliśmy wykonawcę do rozmów, zgodził się naprawić powstałe uszkodzenia poprzez m.in. wylanie nowego dywanika asfaltowego. Prace te zostaną wykonane wiosną. Czy z tego tytułu istnieje możliwość przedłużenia okresu gwarancji lub rękojmi za wady skoro wykonana robota od początku była źle wykonana. Obawiamy się, aby naprawa nie była złej jakości i aby droga nie rozsypała się po upływie okresu gwarancji i rękojmi. Czy przysługują nam jakieś uprawnienia z tego tytułu.

To ja może inaczej, Proces inwestycyjny zostaje zapoczątkowany poprzez zaprojektowanie drogi przystosowanej do nośności i warunków terenowych. Co do zasady budowa drogi to złożona inwestycja składająca się z rożnych etapów robót m.in. ulegających zakryciu, taka inwestycja ma kierownika budowy i inspektora nadzoru a następnie zostaje odebrana przez komisję, składającą się z fachowców. To się pytam dlaczego droga pęka, czy to wina wykonawcy czy projektanta a może zamawiającego co chciał zaoszczędzić grosza i kazał projektantowi dostosować projekt do budżetu. Idąc dalej, czy ktoś miał nadzór nad budową, i kto to odebrał czyż na tym etapie nie należało zrobić badania, pobrać próbki? Idąc dalej czy droga została udostępniona zgodnie z jej przeznaczeniem (nośność, zacienienie, natężenie ruchu).  Skoro droga pęka to co z nowego dywanika tam może być problem z podbudową nie przystosowaną do obciążenia. Szczerze to będąc na miejscu wykonawcy nic bym nie zrobiła tylko do sądu poszła i udowodniał wady projektowe. A jak było złe wykonanie to pociągnęła do odpowiedzialności kierownika budowy, Inspektora nadzoru i komisję dokonującą odbioru końcowego.

Co do rękojmi to nici ona ustawowo obowiązuje na wybudowane budynki a nie na drogi. Co do gwarancji to ja na wątpię aby Wykonawca co ma troszkę rozumu pod czapką na to przystał i ją przedłużył.

8

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

tak chyba wyszło jak myślę - nie pisz czegoś czego nie można zrealizować

9

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Oczywiście, że rękojmię można wyznaczyć dłuższą niż kodeksowa - powszechnie to stosuję zrównując okres rękojmii i gwarancji.

10

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

W przypadku rękojmi zapis ustawowy (KC) oznacza tylko tyle że brak innych uregulowań w umowie powoduje że przyjmuje się okres wskazany w KC. Strony w umowie moga swobodnie ustalać okres rękojmi.
Zapis stosowany przez BIPI jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla zamawiającego pozwalającym na skorzystanie z zabezpieczenia wykonania umowy pozostawionego na okres rękojmi w momencie kiedy gwarancja jest dłuższa od rękojmi. Zabezpieczenie kończy się w chwili upływu okresu rękojmi, nie ma nic wspólnego z gwarancją.

11

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

bipi napisał/a:

Oczywiście, że rękojmię można wyznaczyć dłuższą niż kodeksowa - powszechnie to stosuję zrównując okres rękojmii i gwarancji.

Oczywiście, że można chyba wszyscy tak stosują ale koleżanka pisze, że chce przedłużyć po zrealizowaniu zamówienia a to już inna inszość bo wykonawca się może nie zgodzić.

12

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

To ja jeszcze dodam jedną wątpliwość.
Czy w świetle art 144 ustawy Pzp można dokonać tego typu zmiany umowy skoro zamawiający tego wcześniej nie przewidywał?
Zapisy dotyczące gwarancji to jedno z istotnych postanowień umowy.

13

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Jak wykonawca sam się zgodzi na przedłużenie gwarancji czy rękojmi to nie będzie to zmiana istotna mogąca mieć wpływ na podjęcie decyzji  potencjalnego oferenta o złożeniu oferty. Ale żądanie przedłożenia gwarancji czy rękojmi przez zamawiacza to już tak, bo gdyby wykonawca wiedział, że będą takie "kwiotki" to by mógł nie złożyć oferty - to jest moje zdanie.

14

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

nina napisał/a:

Oczywiście, że można chyba wszyscy tak stosują ale koleżanka pisze, że chce przedłużyć po zrealizowaniu zamówienia a to już inna inszość bo wykonawca się może nie zgodzić.

Moim zdaniem, jeśli Wykonawca wykona dodatkową "nakładkę" to tę nakładkę z automatu obejmuje umowna rękojmia i gwarancja.

15

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Co do rękojmi to się nie zgodzę bo niby dlaczego?  Co do gwarancji to zależy od zapisów udzielonej gwarancji i tu może być taka możliwość.

16

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Co do rękojmii - zgoda - pewien nie jestem. Zaś w przypadku gwarancji z automatu okres zaczyna biegnąć od nowa po położeniu nowej nakładki.

17

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Pod warunkiem, że są określone warunki gwarancji, jeśli zakładamy że są  to ok.

18

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Wystarczy, że jest okres wskazany resztę reguluje art. 581 kc

19

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Tak jak Bipi, z tym, że gwarancja na nowo będzie liczona tylko dla robót, które zostaną wykonane na wiosnę.

Dobrym rozwiązaniem jest zrobienie pełnego przeglądu, aby z ewentualnymi reklamacjami zdążyć w terminie.

@jarosław - taka zmiana jest dopuszczalna.

20 (edytowany przez jarosław 2013-12-18 08:41:44)

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Zakazuje się istotnych zmian postanowień umowy bez względu na to czy one są korzystne dla zamawiającego smile

21

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

Ale to nie jest żadna zmiana postanowień umowy.

22

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

jarosław napisał/a:

Zakazuje się istotnych zmian postanowień umowy bez względu na to czy one są korzystne dla zamawiającego smile

Oczywiście, że należy dokonywać istotnych zmian jeśli są one korzystne obiektywnie i bezwzględnie.

23

Odp: czy można przedłużyć okres gwarancji i rękojmi za wady

bipi napisał/a:

Wystarczy, że jest okres wskazany resztę reguluje art. 581 kc

Nie do końca się zgodzę, jeśli nie było warunków gwarancji to będzie bardzo ciężko wręcz niemożliwe wyegzekwowanie jej od wykonawcy. A to dlatego,  że w takim wypadku to wykonawca narzuca co gwarancja obejmuje a czego nie. Dorzucę np. przeglądy gwarancyjne (płatne) bez tego gwarancja traci ważność smile dość często praktykowane ponadto czas reakcji np. po 30 dniach dokonam wizji po następnych 60 dniach stwierdzę, że to wynik wady projektowej lub przyjętej złej technologii. A ponadto Termin do naprawienia danej rzeczy nie jest określony prawnie, a może wynikać jedynie z umowy sprzedaży jak również z dostarczanych niekiedy przez sprzedawców warunków gwarancji. Niestety nie istnieją jakieś nadzwyczajne środki wyegzekwowania zachowania wyznaczonego terminu naprawy.

Przestrzegam przed wpisywaniem gwarancji bez uszczegółowienia  jej  warunków.

Przykład: 


Założeniem okresu gwarancyjnego jest dokonanie długotrwałej próby funkcjonowania, w toku której powinny ujawnić się wady. Brak określenia warunków, na jakich wykonawca udziela gwarancji zamawiającemu, w szczególności ich wyłączeń, będzie prowadzić do licznych sporów w tej materii. Szczególnie istotny wydaje się zapis umowny o obowiązku dostarczenia zamawiającemu instrukcji użytkowania obiektu wraz z częściami wspólnymi. Dokument ten powinien obejmować w szczególności zapisy dotyczące zasady konserwacji (w tym konieczność odśnieżania dachów i chodników oraz pasów wokół budynków, które mogą doprowadzić do zawilgoceń i zgłaszania roszczeń z tego tytułu) oraz zasady użytkowania budynku i poszczególnych lokali w nim się znajdujących. Należy pamiętać, że pomimo iż ciężar dowodu faktu, że wady wyniknęły z przyczyn tkwiących w samej rzeczy, powinien spoczywać na osobie, która z tego faktu czerpie korzyści, to w praktyce ? powołując się na piśmiennictwo w tym zakresie ? został wyrażony pogląd, że ze względu na funkcję społeczno-ekonomiczną rękojmi taki dowód obciąża niestety wykonawcę. Dlatego precyzyjne zapisy w tym kierunku zapewne mogą być podstawą do zwolnienia wykonawcy od odpowiedzialności za wady, które powstały w wyniku np. użytkowania.