Pojęcie "istotności zmiany treści oferty", o którym mowa w przepisie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. należy rozpatrywać w kontekście m.in. danego stanu faktycznego postępowania (do którego Zamawiający się w ogóle nie odniósł), w tym sytuacji wykonawców w tym postępowaniu (ranking wykonawców), czy też wymogów SIWZ co do treści oferty i wynikających z nich skutków dla oceny ofert. (Wyrok KIO z dnia 24 listopada 2009 r., sygn. akt KIO 1425/09; Wyrok KIO z dnia 24 listopada 2009 r., sygn. akt KIO 1426/09).
Istotność lub nieistotność zmiany powinno się odnosić do treści oferty poprawianej, co wynika wyraźnie z brzmienia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, a treści innych ofert można ewentualnie traktować pomocniczo (jakkolwiek jest to kwestia indywidualna w każdym postępowaniu) - wyrok KIO z dnia 23 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO 34/09).
Ostatecznie należy zwrócić uwagę na jednolite orzecznictwo w zakresie dopuszczalności kwalifikowania omyłek, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Ustawy, w szerokim tego słowa znaczeniu. Omyłką mogą być zatem, zarówno błędy w przygotowaniu oferty i odpowiednim, prawidłowym wyrażeniu jej treści popełnione przez wykonawcę, jak też pominięcia (np. wynikają-ce z zapomnienia, błędnego rozumienia wymagań siwz.... etc.) w wypełnieniu czy przedłożeniu wszystkich elementów oferty. Podstawową przesłanką warunkującą zastosowanie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. jest stopień "istotności" zmian w treści oferty, których dokonania wymagałoby doprowadzenia do stanu zgodności oferty z SIWZ (Wyrok KIO z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 1338/09; KIO/UZP 1346/09; KIO/UZP 1347/09