KIO 1510/11 wyrok KIO 27-07-11
1. Skoro zamawiający zakwalifikował dokumenty jako potwierdzające, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, z powołaniem się na art. 25 ust. 1 pkt 2 p.z.p., na etapie SIWZ, nie może zmienić ich charakteru po złożeniu ofert i stwierdzić, że nie podlegają one uzupełnieniu, przeczyłoby to bowiem przejrzystości postępowania.
2. W przeciwieństwie do dokumentów podmiotowych w znaczący sposób sformalizowanych przez ustawodawcę, w stosunku do dokumentów przedmiotowych zamawiający może nadać wymaganym przez siebie dokumentom składającym się na ofertę odpowiedni status i znaczenie.
3. Dokumenty przedmiotowe odnoszą się do przedmiotu oferty, a tym samym są częścią oferty sensu stricto, a pomimo tego ustawodawca przewiduje ich uzupełnianie - nawet w stosunku do tak znaczących elementów oferty jak próbki, opisy czy fotografie. Tym samym ustawodawca dopuszcza uzupełnianie treści oferty, jeśli nie jest ona jednocześnie zmieniana (art. 87 ust. 1 p.z.p.).
KIO 1292/11 wyrok KIO 29-06-11
1. Dokumenty odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu przyszłego zobowiązania wykonawcy, dookreślające i uszczegóławiające jego zakres czy sposób wykonania, co do zasady są w znaczeniu materialnym i formalnym częścią oferty oraz nie mogą zostać zakwalifikowane jako dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 p.z.p.
2. Decydującym kryterium rozróżniającym i przesądzającym o odmiennej kwalifikacji tego typu dokumentów jest w tym przypadku cel ich składania oraz zakres informacji wynikający z ich treści. Z jednej strony jest to zdefiniowanie i dookreślenie zobowiązania, natomiast tzw. dokumenty przedmiotowe generalnie potwierdzają, iż oferowane rozwiązania (prowadzona działalność, organizacja pracy, etc.) spełniają wymagania zamawiającego określone w SIWZ i nie odnoszą się przy tym bezpośrednio do proponowanego sposobu wykonania zamówienia.
3. Art. 25 ust. 1 pkt 2 oraz art. 87 wraz z art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. dotyczą zagadnień odrębnych, tzn. zakres regulacji tych przepisów jest różny, a rozdzielenie i określenie przypadków ich zastosowania jest możliwe.
4. Informacje czy dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy wymagań zamawiającego mogą nie odnosić się do oferowanego przedmiotu lub zawierać inne wady, etc. - w każdym z tych wypadków i tak podlegały będą stosownym uzupełnieniom w pełnym zakresie wymagającym dla ich sanacji. Natomiast treść oferty zmianom i uzupełnieniom podlegać nie może, z wyjątkiem przypadków wskazanych w art. 87 ust. 2 p.z.p. To treść oferty determinuje treść i zakres tzw. dokumentów przedmiotowych, które powinny być do niej załączone, a nie na odwrót.
5. Zgodnie z art. 82 ust. 2 p.z.p., nie ma i nie może być innej treści oferty niż wyrażona na piśmie (ewentualnie opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym) w sposób wymagany w SIWZ.