radca prawny zakwestionował "nowe" szacowanie zamówienia dla nierozstrzygniętych części
"Istotne znaczenie ma tu fakt, iż zamawiający od początku działa z zamiarem podziału zamówienia na części, a więc jest zobowiązany do przestrzegania w tym zakresie przepisów art. 32 PZP. W związku z powyższym sam fakt, że kilka postępowań o udzielenie zamówień częściowych zostało unieważnionych, nie oznacza, iż ponownie przeprowadzone postępowania dotycząc zupełnie nowych, innych, nie przewidzianych wcześniej zamówień. Dlatego też uważam, że nawet jeżeli zajdzie konieczność ponownego przeprowadzenia postępowań co do pozostałych części zamówienia to przy ustalaniu szacunkowej wartości tychże zamówień zamawiający powinien przyjąć łączną wartość wszystkich części a nie tylko tych niezrealizowanych.
Można zastanowić się nad ewentualnym skorzystaniem z dyspozycji art. 6a PZP jako wyjątkiem od zasady z art. 32 PZP, zgodnie z którym, dla zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80.000 euro dla dostaw lub usług oraz 1.000.000 euro dla robót budowlanych, pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia. Jednakże zastosowanie tego przepisu nie może doprowadzić do uniknięcia stosowania określonych w PZP procedur właściwych dla danych progów. Nie jest zatem dopuszczalne skorzystanie z powyższego przepisu aby np. udzielić zamówienia w progu krajowym a nie unijnym, zastosowania trybów przewidzianych dla niższych progów lub też, aby doszło do udzielenia zamówienia bez stosowania ustawy na podstawie art. 4 pkt 8 PZP.
Zawsze należy mieć na uwadze to, iż podstawą do skorzystania z dyspozycji 6a PZP są m.in. przyczyny o charakterze technicznym, gospodarczym lub organizacyjnym. Zamawiający musi więc wykazać, że zastosowanie omawianego przepisu jest celowe, uzasadnione i nie zmierza do uniknięcia stosowania przepisów PZP. Podobne stanowisko zostało wyrażone w opinii UZP, mianowicie: "Stosownie do treści art. 6a ustawy Pzp w przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80.000 euro dla dostaw lub usług oraz 1.000.000 euro dla robót budowlanych, pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia (...) Zaznaczyć należy, iż art. 6a stanowi lex specialis w stosunku do art. 32 ust. 4 ustawy Pzp, a w konsekwencji pozwala zamawiającemu, w przypadku zamówienia udzielanego w częściach, na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem elastyczniejszych procedur (...) zamawiający powinien mieć na względzie przepisy ogólne ustawy, a w szczególności art. 32 ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Sens normatywny tego przepisu sprowadza się do ustalenia, iż zamawiający nie może dokonywać podziału zamówienia w taki sposób, aby na skutek ustalenia wartości dla każdej z wydzielonych części zamówienia doszło do nieuprawnionego wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp. Lege non distinguente, nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, ale jest zakazany taki podział, który bez uzasadnionej przyczyny zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.".