Odp: Przedłuzenie terminu zwiazania ofertą i wadium
O przedłużenie wadium i tzo zwracam się do wybranych , ale reszty tylko o przedłużenie tzo, czy to źle?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Wadium → Przedłuzenie terminu zwiazania ofertą i wadium
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
O przedłużenie wadium i tzo zwracam się do wybranych , ale reszty tylko o przedłużenie tzo, czy to źle?
Moim zdaniem nadal są wszyscy stroną postępowania.
tak jak bipi po za tym przedłużenie terminu jest ważne tylko z przedłużeniem wadium
KasiaF. napisał/a:Katiqq postępowanie kończy się wyborem oferty - a to musi być dokonane w TZO. Umowę możesz podpisać po upływie TZO i nie ma potrzeby wzywać wykonawcy do przedłużenia TZO i wadium.
myszy1953 napisał/a:postępowanie kończy się z chwilą wyboru najkorzystniejszej oferty, a w trybie zamówienia z wolnej ręki z chwilą wynegocjowania postanowień.
Również tak myślałam do niedawna. Niestety po kilku latach pracy przyszło mi zmienić zdanie w tym temacie. Uświadomiła mi to Pani Stręciwilk na jednym z wykładów, powołując się na Uchwałę SN 17.12.2010 III CZP 103/10. Poza tą uchwałą jest jeszcze orzeczenie GKO, kilka wyroków KIO...
W lipcowym numerze PP na stronie 64 jest krótki artykuł na ten temat. Polecam.
Nie należy słuchać Stręciwilka
Prawidłowe wskazanie daty zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest istotne, ponieważ od zakończenia postępowania liczy się np. 4-letni okres, przez który zamawiający jest zobowiązany przechowywać protokoły wraz z załącznikami (art. 97 ust. 1 p.z.p.) lub 4-letni termin do wszczęcia kontroli doraźnej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (prezes UZP), (art. 165 ust. 2 p.z.p.). Ani jednak p.z.p., ani orzecznictwo nie przesądzają jednoznacznie, kiedy kończy się postępowanie. Wśród przedstawicieli doktryny istnieją dwa przeciwstawne poglądy. Według pierwszego dniem zakończenia postępowania jest dzień zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Według drugiego, dzień w którym wybór najkorzystniejszej oferty stał się prawomocny. Zwolennicy drugiego poglądu podnoszą, że gdyby ustawodawca miał na względzie datę zawarcia umowy, to użyłby adekwatnego sformułowania, np. ?od dnia zawarcia umowy? (Jerzy Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, s. 486-487, CH Beck 2010).
Drugi z powyższych poglądów podzielił prezes UZP w opinii z dnia 17 maja 2010 r. zatytułowanej ?Zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego a obowiązek złożenia oświadczenia (ZP-11) o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania (art. 17 ust. 2 p.z.p.)?. Prezes UZP stwierdził, że za moment zakończenia postępowania należy uznać chwilę dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, a nie chwilę zawarcia umowy. Według prezesa UZP ramy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyznacza jego definicja (art. 2 pkt 7a p.z.p.). Celem postępowania jest dokonanie wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego. W związku z tym cel zostaje osiągnięty już z chwilą dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty.
Prezes UZP wskazał ponadto, że umowa w sprawie zamówienia publicznego poddawana jest ocenie według reguł właściwych dla prawa cywilnego. Tak więc umowa pozostaje poza sferą procedur udzielania zamówień publicznych, a w konsekwencji należy uznać, iż nie stanowi ona elementu tej procedury. Prowadzi to do jednoznacznego wniosku, iż zawarcie umowy stanowi czynność prawną odrębną od samego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Prezes UZP zwrócił także uwagę, że już z samej systematyki p.z.p. wynika, iż zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego (udzielenie zamówienia publicznego) nie stanowi elementu postępowania. Należy bowiem wskazać, iż przepisy dotyczące wyboru najkorzystniejszej oferty zostały zamieszczone w dziale II p.z.p., natomiast przepisy dotyczące umowy zostały zamieszczone w odrębnym dziale IV p.z.p. Jednocześnie prezes UZP podkreślił, iż chociaż pomiędzy wyborem najkorzystniejszej oferty (postępowaniem) a zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego istnieje ścisły związek, to te czynności mają samodzielny charakter.
W świetle powyższych argumentów należy uznać za przeważający pogląd, iż dniem zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest dzień, w którym wybór najkorzystniejszej oferty stał się prawomocny.
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.10.113.759 j.t. ze zm.) nie określa terminu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie daje również orzecznictwo, jak i komentatorzy wśród których ukształtowały się dwa odmienne poglądy. Według pierwszego, zdarzeniami kończącymi postępowanie o udzielenie zamówienia będą, albo zawarcie umowy, albo unieważnienie postępowania. Natomiast według drugiego, postępowanie kończy się z chwilą wyboru najkorzystniejszej oferty, a w trybie zamówienia z wolnej ręki z chwilą wynegocjowania postanowień.
Biorąc pod uwagę nowelizację ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz.U.09.223.1778) należy uznać, iż drugi ze wskazanych powyżej poglądów jest prawidłowy. Nowelizacją tą wprowadzono z dniem 29 stycznia 2010 r. definicję legalną postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określając tym samym ramy czasowe tego postępowania. Z definicji ustawy wynika, iż postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest ?w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub - w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki - wynegocjowania postanowień takiej umowy". W konsekwencji można zatem uznać, iż z chwilą osiągnięcia owego celu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zostaje zakończone.
Taka wykładnia przedmiotowej definicji pokrywa się również z intencją ustawodawcy. Z uzasadnienia projektu nowelizacji z dnia 2 grudnia 2009 r. wynika bowiem, iż celem wprowadzenia do ustawy definicji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wyraźne wyznaczenie ram czasowych tego postępowania oraz usunięcie dotychczasowych wątpliwości pojawiających się w doktrynie, a dotyczących właśnie momentu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W uzasadnieniu projektu nowelizacji wyjaśniono dodatkowo, iż w przypadku konieczności powtórzenia wyboru oferty najkorzystniejszej na skutek orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej albo sądu, to ów powtórny wybór wyznaczał będzie moment zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawodawca wyraźnie również stwierdził, że czynność zawarcia umowy nie stanowi czynności postępowania, gdyż nie jest podejmowana w celu wyboru oferty najkorzystniejszej lecz jest jedynie konsekwencją przeprowadzonego postępowania.
Podobne stanowisko zajął także prezes Urzędu zamówień publicznych w opinii z dnia 17 maja 2010 r. pod tytułem ?Zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego a obowiązek złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania". W publikacji tej zasadnie zwrócono uwagę na cel procedur udzielania zamówień publicznych, który zostaje osiągnięty z chwilą wyboru najkorzystniejszej oferty, a nie zawarcia samej umowy. Z chwilą zawarcia umowy dochodzi natomiast do udzielenia zamówienia publicznego, niemniej jednak należy pamiętać, iż pojęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie jest tożsame z udzieleniem zamówienia publicznego.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy uznać, iż moment zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyznacza osiągnięcie celu tego postępowania jakim jest wybór najkorzystniejszej oferty, a w przypadku zamówienia z wolnej ręki, wynegocjowanie postanowień takiej umowy. Oczywiście należy pamiętać, że chodzi tutaj o wybór ostateczny, a zatem prawomocny. Natomiast samo zawarcie umowy, czyli innymi słowy udzielenie zamówienia publicznego, stanowi już jedynie konsekwencję postępowania zakończonego wyborem najkorzystniejszej oferty.
Myszko piękny wykład, wobec którego powiem tyle tylko, że skoro w przyszłym roku ma wejść nowa ustawa, to ustawodawca powinien w końcu pochylić się nad nią i jednoznacznie wskazać m.in. co do czego porównujemy w RNC i kiedy kończy się postępowanie.
Takie mam życzeniowe myślenie. Wobec rozbieżności poglądów, pozwolisz jednak, że zostanę przy swoim stanowisku.
Ależ oczywiście i to potrafię uszanować piękny motylku!!! Ustawodawca już dawno powinien się pochylić niestety jak dotychczas się na nią wypina.
Cieszy mnie, że się zgadzamy w kwestii uszanowania odmiennego zdania
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Wadium → Przedłuzenie terminu zwiazania ofertą i wadium
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc