oczywiście przychylam się do postów powyżej natomiast moją wątpliwość wzbudziła odpowiedź udzielona w Lexie:
Dot. odpowiedzi udzielonej w dniu 16.08.2016 r. na pytanie: "Czy w procedurze powyżej progu unijnego w celu sprawdzenia czy Wykonawca nie podlega wykluczeniu na podst. art. 26 ust. 1 ustawy P.z.p., Zamawiający powinien żądać wszystkich dokumentów z § 5 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów? W ocenie autora odpowiedzi, Zamawiający ma taki obowiązek. Wątpliwości dot. obowiązku żądania wszystkich dokumentów wskazanych w § 5 pkt 1-10 rozporządzenia. Powyższy przepis zawiera w swojej treści zwrot ?może żądać?, czy w związku z tym ustawodawca nie zostawił Zamawiającemu dowolności w wyborze przesłanek dot. wykluczenia Wykonawcy? Tym bardziej, iż powyższy przepis zawiera przesłanki obligatoryjne i fakultatywne, które odpowiednio zawarte zostały w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp ? z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się (?) oraz fakultatywne ? z postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający może wykluczyć Wykonawcę (...)
Odpowiedź
Podtrzymuję poprzednio wyrażone stanowisko - przepis art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. wskazuje na obowiązek zamawiającego wezwania wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia aktualnych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności wskazane w art. 25 ust. 1 p.z.p., w postępowaniu, którego wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie? [pokaż więcej]
Uzasadnienie
Art. 26 ust. 1 p.z.p., w sposób jednoznaczny przewiduje obowiązek wezwania przez zamawiającego wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia aktualnych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności wskazane w art. 25 ust. 1 p.z.p. Przy tym, obowiązek ten aktualizuje się wyłącznie w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. W postępowaniach, w których wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p., wezwanie przez zamawiającego ma już charakter fakultatywny ? patrz dyspozycja art. 26 ust. 2 p.z.p.
Zwrot ?może żądać? ? przywołany w pytaniu ? odnosi się tylko i wyłącznie do rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jako że użyty został w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126) dalej rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów. Zamawiający ma prawo wskazać, jakie rodzajowo dokumenty i oświadczenia będzie żądał od wykonawców w postępowaniu z zamkniętego katalogu określonego rozporządzeniem w sprawie rodzajów dokumentów. Wynika to z faktu, że część przesłanek wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu ma charakter fakultatywny. Jeżeli zamawiający zdecyduje o zastosowaniu w prowadzonym przez siebie postępowaniu jednej lub kilku z fakultatywnych przesłanek wykluczenia, wówczas żąda na potwierdzenie braku zaistnienia tych przesłanek odpowiednich rodzajowo dokumentów i oświadczeń wskazanych w rozporządzeniu w sprawie rodzajów dokumentów. Zamawiający nie zawsze ma jednak swobodę decyzji czy w ogóle żądać odpowiednich oświadczeń i dokumentów ? w tych postępowaniach, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p., ustawodawca nałożył na zamawiającego taki obowiązek. Dotyczy to przesłanek wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o charakterze obligatoryjnym oraz przesłanek fakultatywnych, o których zastosowaniu w postępowaniu zdecydował zamawiający.