Z serwisu Lex:
Autor odpowiedzi: Andała-Sępkowska Justyna
Odpowiedzi udzielono: 5 października 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Pytanie
Czy na etapie składania ofert, w procedurze odwróconej, zamawiający może żądać od wykonawców informacji o oferowanych przedmiotach aby potwierdzić minimalne wymogi określone w ogłoszeniu o zamówieniu?
Zgodnie z art. 24aa ust. 1 p.z.p. zamawiający najpierw dokonuje oceny ofert, a następnie bada, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału. W związku z powyższym zamawiający najpierw zobowiązany jest dokonać oceny ofert tj. w szczególności czy nie zachodzą przesłanki odrzucenia ofert. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada treści SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. Nie jest możliwym dokonanie oceny ofert w związku z ww. przesłanką, jeżeli zamawiający nie będzie posiadał już w momencie złożenia ofert katalogów, folderów, informacji o oferowanym sprzęcie, choć przepis art. 26 ust. 2 p.z.p. wskazuje, iż owe dokumenty składa na wezwanie zamawiającego wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona.
Odpowiedź
Procedura odwrócona, zgodnie ze wskazaniami Urzędu Zamówień Publicznych: "(...) polega zatem na tym, że zamawiający w toku czynności oceny ofert nie dokonuje podmiotowej oceny wszystkich wykonawców (ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia), nie badając nawet wszystkich wstępnych oświadczeń wykonawców, składanych w szczególności w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. W pierwszej kolejności dokonuje on oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp) oraz kryteriów oceny ofert opisanych w SIWZ, po czym dopiero wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej), dokonuje oceny podmiotowej wykonawcy, tj. bada oświadczenie wstępne, a następnie żąda przedłożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp. (...)" (źródło: https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-nowelizacji-ustawy-prawo-zamowien-publicznych/procedura-uregulowana-w-art.-24aa-ustawy-pzp,-tzw.-procedura-odwrocona). W opinii Urzędu Zamówień Publicznych czytamy również: "(...) W przypadku procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (tzw. "procedura odwrócona"), stosownie do treści art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, wykonawca dołącza do oferty oświadczenie aktualne na dzień składania ofert w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowi?!wqtępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub wyższa od progów UE, oświadczenie wykonawca składa w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. W zamówieniach o wartości poniżej progów UE wykonawca składa "zwykłe" oświadczenie. W przypadku prowadzenia postępowania w "procedurze odwróconej" obowiązują takie same zasady jak w każdym postępowaniu, jeśli chodzi o załączenie wskazanych oświadczeń do oferty, tj. oświadczenia są składane wraz z ofertą, choć w tej szczególnej procedurze podlegają ocenie dopiero na zakończenie oceny ofert i to wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej).(...)"
Uzasadnienie
W procedurze odwróconej należy zacząć od zweryfikowania, która oferta jest ofertą ocenioną jako najkorzystniejsza, czyli taka, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się przedmiotu do zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała albo z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt.
Rację ma pytający wskazując na niefortunne zapisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p. Prawidłowe ocenienie czy oferta nie podlega odrzuceniu w pewnych sytuacjach będzie wymagało zweryfikowania dokumentów przedmiotowych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, które co do zasady składane są na wezwanie zamawiającego wystosowane na podstawie a`u. 26 ust. 1 albo ust. 2 p.z.p. W tym miejscu pojawia się trudność przy kwalifikacji niektórych dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego to jest dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 p.z.p. Są to bowiem dokumenty odnoszące się do właściwości przedmiotu zamówienia oraz do treści oferty rozumianej zgodnie z art. 87 ust. 1 p.z.p. oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.
Zgodnie z p.z.p. w przypadku zamówień o szczególnych cechach, istnieje możliwość określenia przez zamawiającego w kryteriach oceny ofert dokumentów stanowiących określone oznakowanie na zasadach wskazanych w art. 30a p.z.p. i wówczas w ramach kryteriów oceny ofert dokumenty stanowiące oznakowanie wykonawcy składają wraz z ofertą. W takiej sytuacji nie złożenie wraz z ofertą dokumentów przedmiotowych składanych w celu oferty, skutkuje odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. Jednak nie każdy dokument przedmiotowy będzie dokumentem stanowiącym oznakowanie rozróżnienie ich powinno opierać się na treści dokumentu i jego przeznaczeniu w danym postępowaniu.