Temat: jaki termin udzielenia tzw. uzupełniającego
Czy wiecie może w jakim czasie od udzielenia podstawowego można udzielić tzw. uzupełniające z art.6.1.7 ? Mam tu komentarz Graneckiego ale nic niego w tej sprawie nie wynika, a autor jeszcze pisze, że można udzielić innemu wykonawcy. Zacytuję co tu jest:
Zamówienia tzw. uzupełniające na dostawy. Punkt 7 ust. 1 art. 67 komentowanej ustawy opisuje przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, w odniesieniu do zamówień uzupełniających w stosunku do zamówienia podstawowego, którego przedmiotem są dostawy. Przepis został zmieniony ostatnią nowelizacją z 22.6.2016 r. Podobnie jak w przypadku przesłanki opisanej w pkt 6 ust. 1 omawianego artykułu, łącznie muszą zostać spełnione następujące okoliczności:
1) zamówienie udzielane jest dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego;
2) celem jest częściowa wymiana dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększenie bieżących dostaw lub rozbudowa istniejących instalacji;
3) zmiana wykonawcy zobowiązywałaby zamawiającego do nabywania materiałów o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu tych produktów lub instalacji.
Ostatnia nowelizacja PrZamPubl z 22.6.2016 r. wprowadziła dużo zmian do omawianego przepisu.
Po pierwsze, usunięto ograniczenie maksymalnej wartości dostaw dodatkowych w wysokości 20% zamówienia podstawowego. Po drugie, usunięto wymaganie, aby zamówienie podstawowe było udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, co oznacza, że możliwe jest udzielenie dostaw dodatkowych również w przypadku zamówień udzielonych w innych trybach niż podstawowe. Następnie, brak obecnie wymagania, aby dodatkowe dostawy były przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i były zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego. Powyższe może wynikać z faktu, iż w przypadku zamówień na dostawy, często mamy do czynienia ze zmianą technologii, której zamawiający, ani wykonawcy nie są w stanie przewidzieć na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Ponadto, dotychczas dostawy dodatkowe miały polegać jedynie na rozszerzeniu dostawy podstawowej. Tymczasem, obecny przepis art. 67 ust. 1 pkt 7 PrZamPubl wskazuje, że dostawa dodatkowa powinna mieć charakter:
? albo częściowej wymiany dostarczonych produktów lub instalacji,
? albo zwiększenia bieżących dostaw lub rozbudowy istniejących instalacji.
Warto w tym miejscu podkreślić, że przepis art. 67 ust. 1 pkt 7 PrZamPubl po ostatniej zmianie nie wskazuje wcale, że dodatkowe dostawy mogą być udzielone jedynie dotychczasowemu wykonawcy dostaw, jak również nie ma wymagania, aby dodatkowe dostawy były zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego.
?Zamówienia uzupełniające powinny polegać na rozszerzeniu dostawy i można udzielić ich dotychczasowemu wykonawcy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co spowodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze. Zamawiający powinien zatem być w stanie wykazać, że udzielenie zamówienia innemu wykonawcy powodowałoby konieczność nabycia np. sprzętu, wyprodukowanego przy użyciu odmiennej technologii, w wyniku czego mogłyby powstać niezgodności techniczne lub nieproporcjonalne techniczne utrudnienia w użyciu lub utrzymaniu tego sprzętu (wyr. ETS z 8.4.2008 r., C-337/05, Komisja Wspólnot Europejskich v. Republika Włoska, Zb.Orz. 2008, s. I-2173).
Należy pamiętać, że zgodnie z art. 32 ust. 3 PrZamPubl, przy ustalaniu wartości zamówienia publicznego, obok wartości zamówienia podstawowego należy uwzględnić również wartość przewidywanych dostaw dodatkowych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub art. 134 ust. 6 pkt 3 PrZamPubl. Wartość zamówień uzupełniających powinna być przy tym określana w taki sam sposób jak wartość zamówienia podstawowego (z uwagi na tożsamość przedmiotu zamówienia)? ("Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki", opublikowane na stronie internetowej Urzędu).
Warto dodać, że ostatnią nowelizacją z 22.6.2016 r. wprowadzono art. 67 ust. 1b PrZamPubl, którym wprowadzono ograniczenie dla zamówień na dostawy dodatkowe, tj. czas trwania umowy zawartej w wyniku udzielenia zamówienia, o którym mowa w omawianym przepisie, nie może przekraczać 3 lat.