1

Temat: zmiana podmiotu trzeciego po uzupełnieniu ofert

Zostałam zabita pytaniem. pomózcie.
Sytuacja wygląda tak: wykonawca przedstawił zaświadczenie z banku, z którego wynika, że nie ma środków finansowych w wystarczającej wysokości. Na wezwanie do uzupełnienia przedstawił zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zdolności finansowej. I zamawiający niestety to uznał, czego wg mnie nie mógł zrobić, bo potraktowałabym to jako zmianę treści oferty - w ofercie nie wspomina o podmiocie trzecim. Przetarg będzie kontrolowany, jak się obronić?

2

Odp: zmiana podmiotu trzeciego po uzupełnieniu ofert

Moim zdaniem nie powinno być to uznane bo to zmiana treści oferty. Skoro wykonawca samodzielnie spełniał wszystkie warunki udziału w postępowaniu (bez wskazania podmiotu trzeciego)  a następnie wprowadził podmiot trzeci to nie powinno być to uznane - jest to zmiana treści oferty. Jest na to wyrok KIO. Co do obrony będzie ciężko. Nie wiem czy to da się obronić.

3

Odp: zmiana podmiotu trzeciego po uzupełnieniu ofert

Jeżeli w złożonym wraz z ofertą dokumencie JEDZ znajdowała się deklaracja, że wykazując spełnianie warunków udziału w postępowaniu wykonawca nie polega na zasobach podmiotów trzecich, to nie mógł on po otwarciu ofert zmienić swojego oświadczenia i powołać się na zasoby podmiotu trzeciego, przedkładając oświadczenie JEDZ tego podmiotu (wyrok KIO z 12 lutego 2018 r.,  sygn. akt KIO 154/18).

4

Odp: zmiana podmiotu trzeciego po uzupełnieniu ofert

Zgadzam się z powyższymi wypowiedziami - jest to zmiana treści oferty.

https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/inte … ublicznych
Jest tam przytoczony wyrok Trybunału Europejskiego i cyt:. W konsekwencji, w ocenie Trybunału, wykonawca, który w momencie składania oferty opiera się jedynie na własnych zdolnościach, nie jest uprawniony do powoływania się na zdolności podmiotów trzecich w ramach wyjaśniania i uzupełniania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Kluczowe dla stanowiska Trybunału w tym zakresie jest przekonanie, że dopuszczenie takiej zmiany skutkowałoby poniekąd zmianą podmiotową po stronie wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Taki kierunek rozumowania wskazywał rzecznik generalny w swojej opinii, a Trybunał w wyroku podzielił to stanowisko.