1

Temat: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

sytuacja wygląda tak:
mam przygotowaną umowę na zakup mebli biurowych na kwotę 34 000 netto, zakup konieczny, ponieważ meble poprzednie przy usuwaniu z pomieszczeń przeznaczonych do remontu, rozpadły się..   
prawnik widząc kwotę kazał sprawdzić łączną sumę wcześniejszych wydatków na taki przedmiot, oczywiście były kupowane jakieś meble laboratoryjne i kwota łączna przekracza 14000 euro, ale moim zdaniem nie musimy tego łączyć.
czy mam rację? jeśli tak to proszę pomóżcie mi z argumentem, jeśli nie to co mam robić bo tą umowę muszę podpisać do końca przyszłego tygodnia by zdążyć z zakupem mebli.
dodam że wcześniej nie było pieniędzy teraz dostaliśmy dodatkowe.
z góry dzięki

2

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

Monikam napisał/a:

moim zdaniem nie musimy tego łączyć.
dodam że wcześniej nie było pieniędzy teraz dostaliśmy dodatkowe.

Zgadzam sie z Twoim zdaniem.

3

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

a jeśli można prosić o jakiś konkretny argument.. ponieważ z moimi prawnikami ciężko się rozmawia, tym bardziej że jestem młoda i wg nich nic nie wiem! więc muszę mieć coś na obronę..

4 (edytowany przez MIRAS 2008-11-07 12:19:32)

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

Twój prawnik pewnie obawia sie zakazu wynikajacego z przepisu art. 32 ust. 2 PZP, ktory to przepis zakazuje dzielenia zamowienia na czesci lub zanizania jego wartosci w celu unikniecia stsosowania przepisow ustawy.

Jednak w opisanym przez Ciebie przypadku nie ma się czego obawiac, bowiem o świadomym dzieleniu zamówienia mozna mówić wtedy, kiedy zamawiający dysponująć środkami na sfinansowanie zamówienia o wartości obligujacej do stosowania przepisów PZP, podzieli je na mniejsze cześci by uniknąć stosowania PZP lub konkretnych procedur.

W opisanym przez Ciebie przypadku takiej wiedzy zamawiający nie posiadał, ponieważ:

1. Zakup mebli stal sie konieczny ze wzgledu na to ze meble poprzednie przy usuwaniu z pomieszczeń przeznaczonych do remontu, rozpadły się - czego zamawiajacy nie mogł przewidziec - jest nowe zamowienie (niezalezne od poprzedniego).   

2. W zwiazku z pkt. 1 zostaly przydzielone nowe srodki - srodki przydzielone w chwili obecnej na zakup nowych mebli to nowe środki na sfinansowanie zamowienia; niezależne od poprzednich.

5

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

Ja potraktowałabym  to jako zakup nagły, niezaplanowany i nieprzewidziany, czyli odrębne zmówienie, którego watość nie przekracza 14 000 euro i dokonuję zkupu bez stosowania ustawy PZP.
Ostatnio u mnie w pracy padło podobne pytanie i oto odpowiedź jakiej udzieliłam:
w świetle obowiązujących przepisów, całkowicie brak jest podstaw prawnych do przyjmowania, iż przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych stosuje się w przypadku, gdy łączna wartość dostaw/usług określonego rodzaju w skali roku liczona narastająco przekroczy netto 14 tys. EUR.
Podstawą do dokonania kwalifikacji danego zakupu może być wyłącznie plan zamówień publicznych w jednostce, sporządzony w oparciu o plan finansowy. Z takiego planu winno wynikać, czy dany wydatek jest zaplanowany jako jedna oddzielna inwestycja (wg łącznej szacunkowej wartości netto jednego konkretnego zamówienia) realizowana jednorazowo, czy też jest to zamówienie udzielane w częściach (wg łącznej szacunkowej wartości netto wszystkich części zamówienia publicznego). Podstawą do zaplanowania wydatków na zamówienia publiczne jest odpowiednia kwalifikacja na dostawy towarów (wg grup we Wspólnym Słowniku Zamówień) oraz kupowane usługi (wg kategorii w załączniku nr 3 do Wspólnego Słownika Zamówień).

Zatem w odniesieniu do zakupu, o który Pani pyta:
1.    jeżeli jest to zakup wynikający z Planu zamówień publicznych na 2008r, a łączna wartość dla grupy dostaw obejmujących meble przekracza kwotę 54.279,40 zł netto (tj. 14.000 euro) w skali roku to należy stosować przepisy ustawy PZP i ogłaszać przetarg nieograniczony lub ograniczony, chociaż poszczególny zakup nie przekracza kwoty 14 tys. EUR; zgodnie ze specyfiką dostawy mebli należałoby bowiem przyjąć, że nawet jeśli dostawa taka jest realizowana odrębnie od innych tego samego rodzaju, to jest to część jednego zamówienia publicznego (czyli zamówienie publiczne udzielane w częściach);
2.    jeżeli jest to zakup nieprzewidziany i niezaplanowany, traktujemy go jako osobne zamówienie i dokonuje go Pani bez stosowania ustawy PZP (przy założeniu, że planowanie odbyło się z należytą starannością).
W związku z tym jednak, iż dostawy poniżej 14 tys. EUR muszą być realizowane zgodnie
z zasadami dyscypliny finansów publicznych, proponuję, aby po telefonicznym rozeznaniu rynku u co najmniej 3 wykonawców realizujących w ramach prowadzonej przez siebie działalności powyższą dostawę- zakup, wybrała Pani najkorzystniejszą ofertę i dokonała zakupu.
Po przeprowadzonym rozeznaniu sporządza Pani notatkę służbową, która zawiera:
?    dane wykonawców, do których wykonano telefon lub wysłano e-maila z zapytaniem ofertowym,
?    datę otrzymania oferty lub przeprowadzonej rozmowy telefonicznej,
?    cenę,
?    inne postanowienia oferty ( jeżeli takie wystąpiły)
?    którą ofertę wybrano,
?     i uzasadnienie wyboru danego wykonawcy.
Notatkę tą zatwierdza Pani jako pracownik merytoryczny i kierownik zamawiającego.
Mam nadzieję, że moja odpowiedź trochę ci pomoże smile
O obowiązku planowania zamówień publicznych mówi art.13 PZP.
Oprócz powyższego nie mogłaś przewidzieć, że meble się rozpadną i że otrzymacie dodatkowe pieniądze.

6

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

edytab napisał/a:

Podstawą do zaplanowania wydatków na zamówienia publiczne jest odpowiednia kwalifikacja na dostawy towarów (wg grup we Wspólnym Słowniku Zamówień) oraz kupowane usługi (wg kategorii w załączniku nr 3 do Wspólnego Słownika Zamówień).

Wszystko ładnie smile do ww. momentu hmm

7

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

dzięki bardzo, już jest załatwione po naszemu.. smile

8

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

Miras
Dlaczego masz problem z Wspólnym Słownikiem Zamówień czyli CPV? Kod CPV określasz do każdego przedmiotu zamówienia. A grupy CPV na dostawy i kategorie CPC na usługi wynikają właśnie z kodów słownika CPV. I już smile

9

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

sądzę że Miras nie ma problemów z CPV, chodzi o to że nie stanowią one podstawy do "zaplanowania wydatków"

10

Odp: sumowanie-tak czy nie? -pomocy! początkująca (meble biurowe)

danaug - dobrze sądzisz wink Pozdrawiam