Tak wg stanowiska UZP postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego rozpoczyna sie w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu a kończy się w momencie wyboru najkorzystniejszej oferty. Podpisanie umowy i sporządzenie protokołu postępowania nie są czynnościami postępowania.
Ponizej zamieszczam fragment uzasadnienia UZP do nowelizacji ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r.
W dodanym przepisie art. 2 pkt 7a proponuje się zdefiniowanie kluczowego pojęcia ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. ?postępowania o udzielenie zamówienia?.
Zaproponowana definicja legalna ?postępowania o udzielenie zamówienia? określa wyraźnie ramy czasowe oraz cel procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych wskazując, iż rozpoczynają się one odpowiednio ogłoszeniem lub zaproszeniem do negocjacji, a ich zakończeniem jest wybór oferty najkorzystniejszej albo wynegocjowanie postanowień umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki. Określenie w ustawie zdarzeń rozpoczynających oraz kończących postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pozwala na określenie czynności, które są częścią tego postępowania, co ma istotne znacznie, albowiem wyznacza m.in. zakres zaskarżenia środkami ochrony prawnej (por. art. 180 ust. 1) oraz podleganiu wyłączeniu z postępowania (por. art. 17). Zaproponowana definicja uwzględnia zasadniczy cel postępowania o udzielenie zamówienia, którym jest wybór oferty najkorzystniejszej i usuwa wątpliwości pojawiające się dotychczas w doktrynie odnośnie momentu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ponadto należy podkreślić, iż powtórzenie wyboru oferty najkorzystniejszej na skutek orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej albo sądu stanowi również sposób zakończenia postępowania o udzielenia zamówienia publicznego. Natomiast czynności sporządzenia protokołu czy zawarcia umowy nie stanowią czynności postępowania, gdyż nie są podejmowane w celu wyboru oferty najkorzystniejszej. Sporządzenie protokołu służy wyłącznie utrwaleniu jego przebiegu, a zawarcie umowy to czynność będąca konsekwencją przeprowadzonego postępowania. Należy również podkreślić, że konieczność wprowadzenia definicji ,,postępowania o udzielenie zamówienia? wynika z faktu, iż ustawa - Prawo zamówień publicznych posługuje się tym pojęciem w wielu przepisach np. w art. 7 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 1 i 2, art. 9 ust. 1 i 2, art. 15 ust. 1 i 2, art. 17 ust. 1 pkt 5 i art. 24 ust. 1, dlatego też zamieszczenie jej należy uznać za konsekwencję wielokrotnego jego używania na gruncie przepisów ustawy.