Temat: Co z tym zrobić.
Witam wszystkich mam takie pytanko. Co sądzicie o pomyśle moich Władnych a mianowicie chca ogłosić przetarg bez zabezpieczenia funduszy na zadanie. Powiedzieli że się unieważni jak kasy nie zdąbędziemy. Co wy na to
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Co z tym zrobić.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam wszystkich mam takie pytanko. Co sądzicie o pomyśle moich Władnych a mianowicie chca ogłosić przetarg bez zabezpieczenia funduszy na zadanie. Powiedzieli że się unieważni jak kasy nie zdąbędziemy. Co wy na to
Miałem kiedyś podobna sprawę i przetarg był zrobiony
Szacunkowa wartość zadania była około 90 tys a zabezpieczona było około 60 tys
W wyniku przetargu kwota najniższa zmieściła się w 60 tys i było ok.
Myślę ze nie będzie problemu jeśli zamierzacie przeznaczyć (macie zabezpieczone) mniej niż wartość szacunkowa. Zawsze macie poparcie w ...
Art. 93. [Unieważnienie postępowania]
4) cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą
zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający
może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty;
pozdrawiam
Zamawiający może wszcząć postępowanie nie mając zabezpieczonych środków finansowych na to zamówienie. Dopóki nie będzie miał niezbędnych środków finansowych, nie może podpisać umowy, bo podpisanie umowy jest zaciągnięciem zobowiązania finansowego.
Takie stanowisko zajął UZP w odpowiedzi na zapytanie dot. EURO 2012. Stanowisko to jest dostępne na stronie internetowej UZP, w załadce "prawo krajowe" - "opinie prawne"
A jaka kwotę odczytać przy otwarciu ofert jak nic nie jest zabezpieczone. A potem wyłaniamy wykonawcę i nadal nie ma kasy, i co gorsza może nie być. Co wtedy wykonawca poniósł koszty. ?
Podać kwotę wynikającą z oszacowania zamówienia.
Wykonawcy przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty - art. 93 ust. 4 ustawy Pzp
Oto stanowisko UZP w ramach odpowiedzi na pytania miast organizatorów EURO 2012
3. Czy dopuszczalne jest ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w sytuacji gdy zamawiający nie ma zabezpieczonych w budżecie środków finansowych na realizację zamówienia w wysokości odpowiadającej wartości szacunkowej zamówienia, jednakże spodziewa się otrzymać równowartość tej kwoty z oszczędności, innych źródeł finansowania (np. dotacji) lub też przewiduje, iż oferty cenowe w danym postępowaniu znajdą się na niższym pułapie cenowym niż wartość kosztorysowa określonych robót budowlanych?
Mając na uwadze wyłącznie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także dotychczasową praktykę udzielania zamówień publicznych, skorzystanie z możliwości wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy zamawiający nie ma jeszcze zagwarantowanych środków na realizację zamówienia, nie jest sprzeczne z jej uregulowaniami.
W aspekcie powyższego należy jednak zwrócić uwagę na dwa zagadnienia:
Po pierwsze, ustawa o finansach publicznych wymaga, aby zamawiający będący jednostką sektora finansów publicznych zaciągał zobowiązania w zakresie przewidzianym w planie jednostki. Jeśli zatem zamawiający będący jednostką sektora finansów publicznych zaciąga zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Jednocześnie zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich.
Art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
wskazuje, iż naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia. Z kolei ust. 2 cyt. przepisu stanowi, iż naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
Co do zasady zatem zamawiający może wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne nie mając jeszcze zabezpieczonych środków na realizację zamówienia publicznego, obowiązek ten zachodzi w chwili zawarcia umowy z wykonawcą wybranym w postępowaniu.
Po drugie, zamawiający decydując się na wszczęcie postępowania bez zabezpieczonych środków w sytuacji unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne z powodu ostatecznego nie uzyskania odpowiednich środków na realizację zamówienia powinien liczyć się z koniecznością zwrotu wykonawcom kosztów udziału w postępowaniu.
Konsekwencje unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne, w tym zagadnienie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych należnych wykonawcom od zamawiającego reguluje art. 93 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Przewiduje on, iż w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, wykonawcom, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty.
Pierwszą przesłanką powstania roszczenia wykonawców jest unieważnienie z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Dla oceny czy konkretna przyczyna unieważnienia postępowania należy do kategorii przyczyn leżących po stronie zamawiającego koniecznym jest rozstrzygnięcie, czy zamawiający miał wpływ na jej powstanie, a więc, czy zachodzi związek przyczynowy pomiędzy powstaniem przyczyny a działaniem zamawiającego. Brak możliwości powiązania działania zamawiającego z przyczyną unieważnienia oznacza, że przyczynę unieważnienia należy zakwalifikować do nie leżących po stronie zamawiającego.
Kolejną przesłanką zastosowania przepisu art. 93 ust. 4 jest złożenie ofert
niepodlegających odrzuceniu. Wykonawcy mogą żądać zwrotu uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu na podstawie tego przepisu, o ile unieważnienie postępowania nastąpiło już po upływie terminu składania ofert. Roszczenie takie mogą zgłaszać wyłącznie ci wykonawcy, których oferty nie podlegały odrzuceniu.
nina pisze że nie ma nic - to wygląda tak jakby zabania nie było w budżecie, tzn kto ogłasza przetarg - osoba fizyczna ?, bo ja nie widzę takiej możliwości.
Przecież wyraźnie UZP pisze, że postępowanie można wszcząc gdy zamawiający nie ma zabezpieczonych środków finansowych w budżecie, a jednak spodziewa się je otrzymać ze źródeł zewnętrznych.
Na udokomentowanie takiej sytuacji zamawiający winien posiadać pisemne wystąpienia o przyznanie środków finansowych na zadanie, które jest przedmiotem wszczętego postępowania. Jeśli chodzi o środki finansowe pochodzące z UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) sprawa jest uregulowana wprost w art. 93 ust. 1a ustawy Pzp.
Biorąc powyższe uregulowania ustawowe oraz stanowisko UZP, gdy zamawiajacy posiada udokumentowane pisemne wystąpienia (wnioski ) o przyznanie środków finansowych na konkretne zadanie, ja bym wszczynał postępowanie, bez obawy że naruszyłem jakiekolwiek przepisy.
Gorzej jeśli nie są to środki, o których mowa w art. 93.1a i wniosek o przyznanie środków nie zostanie pozytywnie rozpatrzny. Wszcząć postepowanie można, nie można go unieważnić (przynajmniej z powodu nieotrzymania funduszy), nie można zawrzec umowy (dyscyplina finansów publicznych).
A jedocześnie wykonawca wybrany w postępowaniu ma możliwosć wystąpienia z pozwem o zobowiązanie zamawiającego do złożenia oświadczenia woli - zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z 16 lipca 2009 r. (XVI GC 682/08). Czarny scenariusz, ale możliwy.
Nie zgadzam się z joanna99.
To co zrobić w przypadku, gdy nie zamawiajacy nie otrzyma funduszy i nie są to środki, o których mowa w art. 93.1a? Unieważnić postępowanie? Na jakiej podstawie?
Nie marudzić, uczynić jak każą owi Władni.
Raczej wiedzą co czynią, a na wszelki wypadek można podszepnąć to i owo.
Dodatkowo można zabezpieczyć się, jest parę sposobów, na przykład wpisać termin składania ofert ..... miesięcy lub lat, a pieniądze się raczej znajdą.
Nie marudzić, uczynić jak każą owi Władni.
Raczej wiedzą co czynią, a na wszelki wypadek można podszepnąć to i owo.
Dodatkowo można zabezpieczyć się, jest parę sposobów, na przykład wpisać termin składania ofert ..... miesięcy lub lat, a pieniądze się raczej znajdą.
Raczej nie znaczy napewno.
No to w odpowiednim czasie (np. za rok lub dwa ) unieważnimy ogłoszenie i tyle.
No to w odpowiednim czasie (np. za rok lub dwa ) unieważnimy ogłoszenie i tyle.
To co zrobić w przypadku, gdy nie zamawiajacy nie otrzyma funduszy i nie są to środki, o których mowa w art. 93.1a? Unieważnić postępowanie? Na jakiej podstawie?
karolk, bardzo proszę o odpowiedź na powyższe pytanie.
na wstępie władni nie wiedza co czynią. A ja przekonuję że lepiej poczekać parę dni co to ich zbawi ale wiecie rok wyborczy
Jeżeli nie otrzymamy środków finansowych ze źródeł zewnętrznych ( nie dotyczy to sytuacji, o której mowa w art. 93 ust.1a), ja bym wtedy unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp w związku z art. 86 ust. 3 Pzp - zamawiający nie jest w stanie podać kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Podanie tej kwoty jest to obowiązek ustawowy zamawiającego a nie jego prawo. Informację tę podał bym na otwarciu ofert, bez ich otwierania.
jeżeli istnieje jakaś szansa że w ciągu pół roku podpiszecie umowę o dofinasowanie proponuję przygotowywać postępowanie i je ogłaszać. zawsze może się zdarzyć tak że będziecie musieli przesunąć termin składania ofert, unieważnić postępowanie z powodu wady lub braku ofert lub zostaniecie potraktowani odwołaniem itd. zawsze też można przedłużyć termien związania ofertą na prawie 2 miechy. jest ryzyko - jest zabawa. prawdziwy problem pojawia sie kiedy macie podpisaną umowę o dofinasowanie , nie macie nic rozpoczętego i zaczynają się problemy które mają wpływ na harmonogram realizacji. trzeba to dobrze przemyśleć, ustalić terminy i jazda.
No karol masz rację ja się uprą to tak zrobię pozdrawiam
Zamówienia finansowane ze środków zostały z jakichś powodów potraktowane przez ustawodawcę inaczej niz pozostałe. Pod warunkiem przewidzenia takiej mozliwości w ogłoszeniu lub zaproszeniu, możemy je unieważnić na podstawie art. 93.1a. Po co byłaby ta regulacja, skoro każde zamówienia moglibyśmy unieważnić z powodu nieotrzymania środków na jego realizację, powołując się na art. 93.1.7 w zw. z art. 86.3?
Uważam, że zamawijący nie może unieważnić postępowania z powodu nieprzyznania środków na jego realizację. Wyjątkiem są te określone w art. 93.1a i to pod warunkiem określonym w tym przepisie.
eee pujdę na urlop
A czy to pierwsza niedoróbka czy też niekonsekwencja ustawodawcy ? Np.
W wyniku nowelizacji art. 94 ustawy ustawodawca posługuje się zwrotem "przesłania" natomiast w art. 92 ust.1 posługuje się zwrotem "zawiadamia". Do tej pory w orzecznictwie sądowym i KIO obowiązywała tzw. teoria doręczenia, zgodnie z którą momentem złożenia oświadczenia woli zamawiającego o wyborze najkorzystniejszej oferty będzie chwila odebrania zawiadomienia przez wykonawcę - bez wzgledu na to, czy rzeczywiście to zawiadomienie przeczytał. Zmieniono art. 94 Pzp a nie zmieniono art. 92 ust.1 Pzp. Jest to właśnie jeden z przykładów braku konsekwencji ustawodawcy.
Przekonałam władnych przesuwamy termin ogłoszenia.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Co z tym zrobić.
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc