Temat: Wolna ręka podpisanie umowy
W jakim terminie od dnia przeprowadzenia negocjacji mogę podpisać umowę z wykonawcą w trybie zamówienia z wolnej ręki? Jakoś się nie dopatrzyłam WR w art. 94 po nowelizacji....
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Wolna ręka podpisanie umowy
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
W jakim terminie od dnia przeprowadzenia negocjacji mogę podpisać umowę z wykonawcą w trybie zamówienia z wolnej ręki? Jakoś się nie dopatrzyłam WR w art. 94 po nowelizacji....
Jeżeli zamawiający opublikował ogoszenie ex ante o zamiarze zawrcia umowy (art. 67 ust. 2 ustawy Pzp) umowę z wykonawcą można zawrzeć po upływie terminu na wniesienie odwołania na wybór trybu ZWR (art. 180 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp). Terminy na wniesienie odwołania zostały okreśone w art. 182 ust. 3 ustawy Pzp .
A jeśli nie opublikował takiego ogłoszenia? Wartość zamówienia poniżej progów unijnych.
A jeśli nie opublikował ogłoszenia o zamiarze zawrcia umowy ex ante , termin na wniesienie odwołania na wybór trybu ZWR wynosi 15 od dnia zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w BZP - art. 182 ust. 4 pkt 1 ustawy Pzp
W powyższej sytuacji: najpierw umowa potem odwołanie. Czyli umowę mogę podpisać np. na drugi dzień po negocjacjach?
No nie. Umowę można podpisać dopiero po upływie terminu na wniesienie odwołania na wybór ZWR , czyli w tym przypadku po upływie 15 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w BZP.
Dlatego tak istotne jest ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy w trybie ZWR, które pozwala na skrócenie terminu na podpisanie umowy.
Oczywiście, że zamawiający może wcześniej podpisać umowę, ale musi się wtedy liczyć z konsekwencjami przewidzianymi w ustawie Pzp - art. 192
Ale w ogłoszenie o udzieleniu zamówienia podaję przecież datę podpisania umowy.
Zamawiający winien wyłącznie opublikować na tablicy ogłoszeń i na stronie www ogloszenie o zamówieniu.
Oczywiście, że zamawiający może wcześniej podpisać umowę, ale musi się wtedy liczyć z konsekwencjami przewidzianymi w ustawie Pzp - art. 192
Wcześniej tzn? Mogę założyć taki wariant. Przeprowadzam negocjacje, na drugi dzień podpisuję umowę i zamieszczam ogłoszenie o udzieleniu zamówienia i liczę że nic złego się nie wydarzy (odwołanie)?
Ale należy pamiętać, że Prezes UZP może z urzędu lub na wniosek przeprowadzić kontrolę doraźną w okresie do 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia - art. 165 ust.1 i 2 ustawy Pzp. W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy Pzp, Prezes UZP może zastosować sankcje przewidziane w art. 168 ustawy Pzp, w tym między innymi nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w dziale VII ustawy Pzp.
Dla mnie zawarcie umowy, w tym przypadku, przed upływem terminu na wniesienie odwołania na wybór trybu ZWR, jest naruszeniem przepisów ustawy Pzp.
Nie zgadzam się. Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy nie jest obligatoryjne, więc go nie zamieszczam. Zaś żeby wykonawca mógł wnieść odwołanie na wybór trybu WR musi się o tym dowiedzieć, w moim przypadku, z ogłoszenia o udzieleniu zamówienia. W ogłoszeniu tym podaję datę zawarcia umowy czyli najpierw umowa, potem ogłoszenie z uzasadnieniem wyboru trybu. Gdzie tu naruszenie przepisów Pzp?
Z uzasadnienia do nowelizacji ustawy Pzp z dnia 2 grudnia 2009 r. "
"W celu implementacji postanowienia art. 3a dyrektywy odwoławczej proponuje się wdrożenie w przepisach art. 62 ust. 2a oraz art. 66 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex antę. Możliwość publikacji tego rodzaju ogłoszenia będzie zachodzić w odniesieniu do trybów, które nie są wszczynane publikacją ogłoszenia o zamówieniu, tj. negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki. Zaproponowane rozwiązanie ma umożliwić wykonawcom pozyskanie wiedzy w przedmiocie udzielania przez zamawiających zamówień w trybach nie poprzedzonych publikacją ogłoszenia, w celu umożliwienia im ewentualnego zakwestionowania ich wyboru w przypadku, gdy nie zachodzą przesłanki do ich zastosowania. Z drugiej strony zamieszczenie ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex antę będzie chroniło zamawiającego przed zawarciem umowy, która ewentualnie będzie mogła zostać unieważniona oraz skraca czas, w jakim potencjalni wykonawcy są uprawnieni do kwestionowania dokonanego przez zamawiającego wyboru trybu. W związku z tym, że w trybie zamówienia z wolnej ręki wykonawca, któremu zamawiający zamierza udzielić zamówienia jest znany już na etapie wszczęcia tego postępowania, dopuszczalne jest w świetle art. 3a lit. d dyrektywy odwoławczej, aby zamawiający mógł już po wszczęciu postępowania zamieszczać ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy. Powyższa sytuacja nie ma miejsca w przypadku trybu negocjacji bez ogłoszenia, dlatego w odniesieniu do tego trybu zamieszczenie wstępnego ogłoszenia będzie miało miejsce po wyborze oferty najkorzystniejszej.
Podkreślić należy, że ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy ma charakter fakultatywny i jego zamieszczenie jest pozostawione decyzji zamawiającego. Zamieszczając je zamawiający może uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z unieważnieniem umowy".
Czyli jest możliwe zastosowanie konsekwencji, o której mowa w art. 168 pkt 3 ustawy Pzp
Czyli jest możliwe zastosowanie konsekwencji, o której mowa w art. 168 pkt 3 ustawy Pzp
Ale ja nie naruszam przepisów ustawy.
Przecież zawierasz umowę przed upływem terminu na wniesienie odwołania na wybór trybu ZWR. Sama napisałaś, że zawierasz umowę a później zamieszczasz ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
Ponowię więc pytanie: jeśli nie zamieszczę w BZP ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy (bo nie muszę) to kiedy mogę zawrzeć umowę, żeby nie naruszyć przepisów ustawy?
Po upływie 15 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP. Bo w tym okresie można złożyć odwołanie na wybór trybu ZWR. Tak jest moje zdanie. Proszę innych o opinie.
Ogłoszenia o zamówieniu nie zamieszczam w BZP w przypadku WR! Nie ma takiej opcji bo w poz. "tryb zamówiania" nie ma zamówienia z wolnej ręki.
No nie. Umowę można podpisać dopiero po upływie terminu na wniesienie odwołania na wybór ZWR , czyli w tym przypadku po upływie 15 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w BZP.
Czyli jak: najpierw ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, a potem potem udzielnie zamówienia. karolk apeluje o zdrowy rozsądek.
Pytania Marci28 spowodowaly, że zacząłem szukać informacji na ten temat. Okazuje się że wprowadzony zostały nowy druk: Ogłoszenie o zamiarze zawrcia umowy
Oto stanowisko UZP:
W związku z wejściem w życie w dniu 29 stycznia 2010 r. nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych oraz nowego Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, na portalu UZP zostały zamieszczone zmodyfikowane formularze ogłoszeń. Wprowadza się nowy wzór ogłoszenia tj. ?Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy?. Możliwość publikacji tego rodzaju ogłoszenia będzie zachodzić w odniesieniu do trybów, które nie są wszczynane publikacją ogłoszenia o zamówieniu, czyli negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki. Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy ma charakter fakultatywny i jego zamieszczenie jest pozostawione decyzji zamawiającego.
W systemie dostępne są następujące formularze, stanowiące załączniki do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U nr 12, poz. 69 z dnia 28 stycznia 2010 r.):
Fragment uzasadnienia UZP do nowelizacji ustawy Pzp z dnia 2 grudnia 2009 r.
"Przesłanki unieważnienia umowy są co do zasady odzwierciedleniem postanowień dyrektywy odwoławczej. Umowa o zamówienie publiczne będzie podlegała unieważnieniu, jeżeli zamawiający:
1) z naruszeniem przepisów ustawy zastosuje tryb negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki (art. 2d ust. 1 a) dyrektywy odwoławczej);
2) nie zamieści ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo nie przekaże ogłoszenia o zamówieniu do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (art. 2d ust. 1 lit. a) dyrektywy odwoławczej);
3) zawrze umowę przed upływem standstill, jeżeli uniemożliwi to wykonawcy wniesienie odwołania podlegającego uwzględnieniu, tj. potwierdzającego, iż w postępowaniu doszło do naruszenia przepisów ustawy mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik postępowania (art. 2d ust. 1 lit. b) dyrektywy odwoławczej);
4) uniemożliwił składanie ofert orientacyjnych albo ofert w ramach dynamicznego systemu zakupów (art. 2d ust. 1lit. c) dyrektywy odwoławczej);
5) udzielił zamówień na podstawie umowy ramowej bez zachowania standstill albo nie zapraszając do składania ofert wszystkich wykonawców (art. 2d ust. 1lit. c) dyrektywy odwoławczej);
6) z naruszeniem przepisów ustawy zastosował tryb zapytania o cenę. W ww. przypadkach unieważnienia umowy będzie mógł żądać każdy, kto ma w tym interes (art. 179 ustawy). Unieważnienie umowy w przypadkach określonych w ust. 1 art. 146 będzie dokonywane w postępowaniu toczącym się przed Krajową Izbą Odwoławczą lub sądem, w związku ze złożeniem odpowiednio odwołania lub skargi do sądu (art. 192 ust. 3 pkt 2 i art. 198f ust. 2 ustawy). Będzie to dotyczyło również przypadków naruszenia przepisów ustawy odnoszących się do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki oraz zapytania o cenę, ponieważ na podstawie art. 180 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 projektowanej ustawy w sprawach tych przysługuje odwołanie, włącznie z postępowaniami, w których wartość przedmiotu zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8 ustawy. Umowa nie będzie podlegała unieważnieniu, jeżeli zamawiający:
1) w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki będzie miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, iż działa zgodnie z ustawą, opublikuje ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy oraz zawrze umowę odpowiednio po upływie 7 lub 10 dni od zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (art. 2d ust. 4 dyrektywy odwoławczej);
2) w dynamicznym systemie zakupów albo umowie ramowej będzie miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, że działa zgodnie z ustawą, przekaże informację o wyborze oferty najkorzystniejszej a umowa zostanie zawarta po upływie okresu standstill (art. 2d ust. 5 dyrektywy odwoławczej)".
Karolk, NADAL NIE MAMY ROZWIĄZANIA SPRAWY.
We wszystkich trybach postępowania, umowę z wykonawcą można zawrzeć po upływie standstill. Dlatego, moim zdaniem:
1) Druk "Ogłoszenie o zamiarze zawrcia umowy" można opublikować niezwłocznie po wszczęciu postępownia i pozwala to na skrócenie okresu standstill. Wtedy termin na wniesienie odwołania na wybór trybu ZWR biegnie od dnia opublikowania tego ogłoszenia.
2)Jeżeli zamawiający tego nie opublikował "Ogłoszenie o zamiarze zawrcia umowy" niezwłocznie po wszczęciu postępowania w trybie ZWR, to winien to ogłoszenie opublikować niezwłocznie po zakończeniu negocjacji z wykonawcą. Wtedy termin standstill biegnie od dnia opublikowania.
Proszę o opinię, bowiem przepisy ustawy Pzp, w tym zakresie nie do końca są precyzyjne.
przepisy ustawy Pzp, w tym zakresie nie do końca są precyzyjne.
z tym się zgadzam;-)
MIRAS i HUBAL bardzo liczę na Waszą opinię. Macie przecież olbrzymie doświadczenie w zamówieniach publicznych.
Dzięki karolk za uznanie Dla mnie odpowiedź jest jasna: umowa w trybie ZzWR może być zawarta nawet w dniu w którym negocjacje się zakonczyły.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Wolna ręka podpisanie umowy
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc