1

Temat: zmiany umowy jakie przewiduje zamawiający

Przykładowo jakie zmiany umowy przewidujecie w siwz?

2

Odp: zmiany umowy jakie przewiduje zamawiający

W przypadku robót budowlanych:
Zamawiający określa następujące warunki, w jakich przewiduje możliwość dokonania zmian  zawartej umowy:
a) konieczność przedłużenia terminu umownego z powodu
    - działania siły wyższej, tj. wyjątkowego zdarzenia lub okoliczności (np. przeszkody   
      atmosferyczne  o charakterze katastrof).
      Nie uważa się za czynnik zakłócający wpływ czynników atmosferycznych w czasie
      realizacji robót, których przy składaniu ofert musi być normalnie brany pod uwagę.
   -  z przyczyn niezależnych od Zamawiającego tj. z powodu:
       a. nadzwyczajnych zdarzeń gospodarczych niezależnych od Zamawiającego, których
           Zamawiający nie mógł przewidzieć w chwili zawarcia umowy
       b. decyzji służb konserwatorskich mających wpływ na przesunięcie terminu realizacji
            robót  takich jak wstrzymanie budowy, konieczność wykonania dodatkowych badań
            archeologicznych
b) ograniczenie zakresu robót wynikające z wprowadzenia zmian istotnych lub nieistotnych
      w rozumieniu Prawa budowlanego w dokumentacji projektowej, które wynikły w trakcie
      realizacji robót i były konieczne w celu prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia.
c) konieczność zmiany terminu umownego i harmonogramu realizacji robót z powodu:
                      - konieczności wykonania dodatkowych badań, ekspertyz, analiz itp.
                      - zmiany wymagań związanych ze zmianą lub wydaniem nowego pozwolenia na
                         budowę dla realizowanego zamówienia, wynikających z konieczności
                         wykonania robót  zamiennych niewykraczających poza zakres przedmiotu
                         zamówienia, a koniecznych dla wykonania całości robót i uzyskania
                         założonego efektu użytkowego,
                      - zmiany przepisów, które skutkują zmianą pozwolenia na budowę wydanego
                         dla  realizowanego zamówienia,
                      - konieczności wykonania prac wynikających z zaleceń organów uprawnionych
                         np. nadzoru  budowlanego, itp.
                   d) zwiększenie lub zmniejszenie ilości robót wynikających z rzeczywistych
                        obmiarów, które powodują zmianę wartości umownej.
                   e) zmianę kierownika budowy w przypadku wystąpienia o zmianę na wniosek
                         Zamawiającego lub Wykonawcy po uzyskaniu zgody Zamawiającego.
                   f) zmiana podwykonawców robót w przypadku wystąpienia o zmianę na wniosek
                        Zamawiającego lub Wykonawcy po uzyskaniu zgody Zamawiającego.

3

Odp: zmiany umowy jakie przewiduje zamawiający

a)    zaistnienia, po zawarciu umowy, przypadku siły wyższej, przez którą, na potrzeby niniejszego warunku rozumieć należy zdarzenie zewnętrzne wobec łączącej strony więzi prawnej:
?    o charakterze niezależnym od stron,
?    którego strony nie mogły przewidzieć przed zawarciem umowy,
?    którego nie można uniknąć ani któremu strony nie mogły zapobiec przy zachowaniu należytej staranności,
?    której nie można przypisać drugiej stronie;


    Za siłę wyższą warunkującą zmianę umowy uważać się będzie w szczególności: powódź, pożar i inne klęski żywiołowe, zamieszki, strajki, ataki terrorystyczne, działania wojenne, nagłe załamania warunków atmosferycznych, nagłe przerwy
w dostawie energii elektrycznej, promieniowanie lub skażenia;
b)    zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie mającym wpływ na realizację przedmiotu zamówienia lub świadczenia stron;
c)    powstania rozbieżności lub niejasności w rozumieniu pojęć użytych w umowie, których nie będzie można usunąć w inny sposób, a zmiana będzie umożliwiać usunięcie rozbieżności i doprecyzowanie umowy w celu jednoznacznej interpretacji jej zapisów przez strony;
d)    konieczność zwiększenia/zmniejszenia wynagrodzenia wykonawcy, w przypadku wystąpienia niezamierzonego pominięcia w przedmiarach określonych robót i gdy ich wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania całości zamówienia podstawowego, a także w przypadku obiektywnej konieczności zmniejszenia lub zwiększenia jednostek przedmiarowych i zakresu robót zamówienia podstawowego (nie dotyczy zamówień dodatkowych, których przedmiot wykracza poza obiekt, nie jest objęty przedmiotem zamówienia zawartym w siwz). Zastrzeżenie- jeżeli konieczność robót dodatkowych wynika z błędów lub zaniedbań wykonawcy, prace takie zostaną wykonane przez Wykonawcę bez dodatkowego wynagrodzenia.
e)    wystąpienia istotnych wad dokumentacji projektowej skutkującej koniecznością dokonania poprawek lub uzupełnień, jeżeli uniemożliwia to lub istotnie wstrzymuje realizację określonego rodzaju robót mających wpływ na zmianę terminu realizacji ? zmianie ulegnie odpowiednio termin realizacji zamówienia;
f)    zaistnienia okoliczności leżących po stronie Zamawiającego, w szczególności spowodowanych sytuacją finansową, zdolnościami płatniczymi lub warunkami organizacyjnymi lub okolicznościami, które nie były możliwe do przewidzenia w chwili zawarcia umowy ? zmianie może ulec termin realizacji Umowy
g)    w przypadku wystąpienia robót/zamówień dodatkowych Zamawiający wydłuży termin o czas niezbędny do ich wykonania jeżeli na konieczność ich wykonania niemożliwe jest dotrzymanie określonego w umowie terminu na roboty podstawowe.
h)    zmiany osób i podmiotów zdolnych do wykonania zamówienia, w przypadku zdarzeń losowych niezależnych od Wykonawcy, na uzasadnione wystąpienie Wykonawcy.