1

Temat: Kiedy unieważnić postępowanie?

W jakim momencie należy unieważnić postępowanie z winy zamawiającego, aby ponieść jak najmniejsze konsekwencję? Jesteśmy w chwili rozstrzygania przetargu. Jedna z ofert najprawdopodobniej zostanie odrzucona. Czy doprowadzić procedurę do końca, czyli unieważnić bez rozstrzygnięcia, ponieważ z góry wiadomo, że nie dojdzie do realizacji tego zadania?

2

Odp: Kiedy unieważnić postępowanie?

Udzielając odpowiedzi na to pytanie należy zwrócić uwagę na art. 93 ust. 1
pkt. 6  i 7  ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Te dwie okoliczności mogą zajść w tym postępowaniu. W przypadku gdy jedna z nich zafunkcjonowała lub łącznie razem dwie to zamawiający nie powinien czekać tylko podjąć decyzję o unieważnieniu postępowania.
Z treści pytania wynika, że jest wina zamawiającego w tym, że nie dojdzie do realizacji danego zadania. W takim przypadku należałoby sięgnąć do art. 93 ust. 4  ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
W pierwszej kolejności należałoby ocenić w jakim momencie w procedurze jesteśmy. Z treści pytania wynika, że postępowanie jest w trakcie badania i oceny ofert. Należałoby dokonać badania i oceny ofert, jeżeli zamawiający chce zminimalizować koszty związane z możliwymi roszczeniami. Jest to na tyle istotne, że roszczenia finansowe mogą złożyć tylko Ci, którzy złożyli ?dobre? oferty, czyli takie oferty, które nie zostały odrzucone.
W drugiej kolejności należałoby unieważniając postępowanie wskazać z jakiej przesłanki to następuje.