Temat: uzupełnienie czy odrzucenie
w ofercie mam zaświadczenie o działalności gosp. z 2008 r. oraz brak podbitych dokumentów za zgodność z orginałem co z tym zrobić?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Oferty, badanie i ocena ofert → uzupełnienie czy odrzucenie
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
w ofercie mam zaświadczenie o działalności gosp. z 2008 r. oraz brak podbitych dokumentów za zgodność z orginałem co z tym zrobić?
Wezwać do uzupełnienia.
w jednej i drugiej kwestii?
zaświadczenia o wpisie o działalności gosp. nie żąda się a jedynie oświadczenie, (oprócz KRS)
no ale jak już to zaświadczenie było wymagane w SIWZ to trza wezwać do uzupełnienia
był wymagany aktualny odpis z właściwego rejestru wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a tu jest z 2008 r
no więc jak był wymagany, to potraktowac go jako dokument niezbędny do do przeprowadzenia (co prawda niewymieniony w rozporzadzeniu o dokumentach) postępowania o którym mowa w art. 25 ust. 1 i wezwać do uzupełnienia
Od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie wymaga się wpisu a oświadczenia z art.24 ust.1 pkt2 ustawy Prawo zamówień publicznych
To prawda, ale to nieznaczy że nie można żądać tegoa zaśwaidczenia na potrzeby uzyskania potwierdzenia podpisania oferty przez właściwą osobę. Wtedy traktuje się taki dokument jako niezbędny do przeprowadzenia postępowania, i nie musi on byc wymieniony w rozporzadzeniu. Ostatnio pisał o tym karolk i podawał wyroki KIO, wskazujące że jest dopuszczalne żądanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji.
Tak, więc teraz pytanie w jakim celu był żądany?
Trzeba zapytć autora, ale myślę że był żądany po to aby stwierdzić czy oferta została właściwie złozona tj. podpisana przez osobę umocowaną w przypadku osoby fizycznej. A to jest już odpowiednie uzasadnienie żeby uznać, że jest to dokument niezbędny do przeprowadzenia postępowania o którym mowa w art. 25 ust. 1 (ciągle podpieram się wyrokami kio podanymi niedawno przez karolk), też dla mnie to nowum.
Ostatnio pisał o tym karolk i podawał wyroki KIO, wskazujące że jest dopuszczalne żądanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji.
Ok, może - tak z czystej ciekwaości - jakie są konsekwencje braku tego zaświedczania?
Karolk napisał:
,,Krajowa Izba Odwoławcza w dwóch ostatnio wydanych i opublikowanych wyrokach:
- z dnia 8 września 2010 r., sygn. akt KIO 1865/10
- z dnia 10 września 2010 r., sygn. akt KIO 1878/10
stwierdziła iż można żadać aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Ząswiadczenia tego nie można jednak żądać na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu a jedynie jako innych niezbędnych do przeprowadzenia postępowania - na podstawie art. 25 ust.1 zdanie pierwsze ustawy Pzp.
"...KIO stwierdziła, iż wymagane przez Zamawiającego zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie narusza przepisu art. 25 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych i tym samym przepisów rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów jakich może żądać Zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Zgodnie ze wskazanym przepisem Zamawiający może żądać wszystkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania i zakres tych dokumentów [art.25 ust.1 zdanie 1] nie został zdefiniowany szczegółowo ustawą. Dokumenty na które wskazuje odwołujący się wykonawca określone zostały w zdaniu 2 wskazanego art.25 ust.1 i dotyczą tylko tych dokumentów (oświadczeń), które mają służyć potwierdzeniu spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz potwierdzeniu wymagań określonych dla oferowanych dostaw, usług czy robót budowlanych. Powoływane przez wykonawcę ograniczenie wynikające z rozporządzenia w § 2 ust.1 pkt 2, dotyczy właśnie potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu w oparciu o przepis art.24 ust.1 pkt 2 ustawy PZP. Tym samym zarzut naruszenia przepisów rozporządzenia w zakresie wskazanym w odwołaniu, zdaniem Izby jest nieuzasadniony i żądanie tego dokumentu w zakresie wskazanym w art. 25 ust.1 ustawy jest dopuszczalne...".
Jak wynika z postanowień wyroku z dnia 8 września 2010 r., sygn. akt KIO 1865/10, zamawiający umieścił zaKIO stwierdziła, iż wymagane przez Zamawiającego zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie narusza przepisu art. 25 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych i tym samym przepisów rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów jakich może żądać Zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Zgodnie ze wskazanym przepisem Zamawiający może żądać wszystkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania i zakres tych dokumentów [art.25 ust.1 zdanie 1] nie został zdefiniowany szczegółowo ustawą. Dokumenty na które wskazuje odwołujący się wykonawca określone zostały w zdaniu 2 wskazanego art.25 ust.1 i dotyczą tylko tych dokumentów (oświadczeń), które mają służyć potwierdzeniu spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz potwierdzeniu wymagań określonych dla oferowanych dostaw, usług czy robót budowlanych. Powoływane przez wykonawcę ograniczenie wynikające z rozporządzenia w § 2 ust.1 pkt 2, dotyczy właśnie potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu w oparciu o przepis art.24 ust.1 pkt 2 ustawy PZP. Tym samym zarzut naruszenia przepisów rozporządzenia w zakresie wskazanym w odwołaniu, zdaniem Izby jest nieuzasadniony i żądanie tego dokumentu w zakresie wskazanym w art. 25 ust.1 ustawy jest dopuszczalne..."
Jak wynika z uzsadnienia wyroku z dnia 8 września 2010 r., sygn. akt KIO 1865/10, zamawiający umieścił żądanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. w treści SIWZ w ppt 5.5 pkt 3 w katalogu pn. "Inne niezbędne dokumenty, które wykonawca ubiegający się o zamówienie publiczne zobowiązany jest złożyć".
Ze względu na brak w formularzu ogłoszenia stosownej rubryki do zamieszczenia informacji o tzw. innych dokumentach wymaganych do załączenia do oferty zamawiający pierwotnie umieścił wykaz tych dokumentów w sekcji IIl.2) ?Warunki udziału", zaznaczając jednak, że są to inne, niezbędne dokumenty, które wykonawca ubiegający się o zamówienie publiczne zobowiązany jest złożyć. Celem uniknięcia błędnej weryfikacji dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków Zamawiający dokonał sprostowania Ogłoszenia zamówienia i zamieścił przedmiotowy Katalog w sekcji V1.3) Informacje dodatkowe.
Wskazując na art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowiącym stwierdził, że Zamawiający żąda aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej celem oceny ważności oferty, która odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. Odrębne przepisy to przede wszystkim przepisy kodeksu cywilnego. Wśród nich najistotniejsze to art. 78 stanowiący o złożeniu własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli, a takim jest oferta, art. 82-87 traktujące o wadach oświadczeniach woli. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jest wymagane tylko w przypadku, gdy odrębne przepisy wymagają zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej celem weryfikacji prawidłowości złożonych podpisów w ofercie i potwierdzenia prawidłowości podpisania oferty. W przedmiotowym zaświadczeniu unormowana jest reprezentacja wykonawcy do występowania w imieniu wykonawcy. Wśród dokumentów, o której stanowi art. 25 ust 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp, tj. dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania znajduje się również zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Bowiem jeżeli z kontekstu i treści oferty wynika, że została ona złożona przez osobę prowadzą ta działalność gospodarczą to zgodnie z przepisami o reprezentacji zawartymi w kodeksie cywilnym zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej staje się dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia postępowania, tj. niezbędnym do wykazania, ze oferta została złożona i podpisana przez podmiot uprawniony i właściwie umocowany do reprezentowania wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający podkreślił, że nie żąda zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp."
Jakie konsekwaencje braku? chyba niezgodność z treścią SIWZ i odrzucenie, bo napewno nie wyklucznie.
wezwij do uzupełnienia
ok wysyłam do uzupełnienia, ale z jaką datą (za zgodność z oryginałem) będzie poprawnie z datą uzupełnienia?bo chyba nie z datą składania ofert?
No przecież z datą uzupełnienia będzie ok.
a jeżeli złoży z datą składania wniosków?
To co, nie uznasz?
nie tylko pytam jak wy to praktykujecie
Może być z datą uzupełnienia jak i składania ofert, liczy się to co potwierdza dokument.
Jakie konsekwaencje braku? chyba niezgodność z treścią SIWZ i odrzucenie, bo napewno nie wyklucznie.
Na pewno nie wykluczenie, ale czy odrzucenie - kwestia sporna (widzę za i przeciw)
no właśnie jeśli ten dokument był wymagany w części SIWZ na spełnienie warunku o niepodleganiu wykluczeniu to jak wzywać do uzupełnienia? po co. Jeśli był wymagany jako inny dokument niezbędny do prawidłowego przeprowadzenia postępowania to ok. Jak to drugie to ja jestem za odrzuceniem jak nie uzupełni.
Tylko mam takie pytanie czemu nie starsze niż 6 miesięcy to EDG z czego to teraz wynika?
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Oferty, badanie i ocena ofert → uzupełnienie czy odrzucenie
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc