1

Temat: zmiana terminu wykonania zamówienia

Witam, mam taki problem: pn na rb - budowa wodociągu, umowa podpisana, realizacja w trakcie, z uwagi na intensywne opady deszczu i wysoki poziom wód gruntowych roboty zostały wstrzymane i W. zwórcił sie z prośba do Z. o przedłuzenie terminu wykonania zadania do przyszłego roku. Zmiany umowy były przewidziane w siwz. Niby wszystko jest ok, ale księgowa nie zgadza się na podpisanie aneksu z uwagi na zapis w umowie:

"2.    Zamawiający działając w oparciu o art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych dopuszcza możliwość zmiany umowy w stosunku do treści złożonej oferty. zmiana ta może dotyczyć wszystkich istotnych postanowień umowy pod warunkiem, że nie spowoduje to zwiększenia wielkości lub zakresu zamówienia. zmiana możliwa jest w następujących przypadkach:
a)    Jeżeli zmiana jest konieczna z powodu działania siły wyższej;
Jako siłę wyższą rozumie się wydarzenia i okoliczności nadzwyczajne, nieprzewidywalne, niezależnie od woli i intencji którejkolwiek ze stron umowy. Nie uważa się za czynnik zakłócający wpływ czynników atmosferycznych w czasie realizacji robót, który przy składaniu ofert musi być normalnie brany pod uwagę. Wstrzymanie robót budowlanych ze względu na warunki atmosferyczne typowe (właściwe) dla danej pory roku i miesiąca, lub zła organizacja robót nie uzasadnia zmiany umowy."

twierdzi, iż warunki atmosferyczne wogóle nie pozwalają na zmianę umowy. Dodam, że na terenie, gdzie ma biec wodociąg nadal stoi woda. Co wy na to?

2

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

Zgodnie z zapisami umowy, księgowa słusznie nie chce podpisać aneksu.

3

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

umig19 napisał/a:

Nie uważa się za czynnik zakłócający wpływ czynników atmosferycznych w czasie realizacji robót, który przy składaniu ofert musi być normalnie brany pod uwagę. Wstrzymanie robót budowlanych ze względu na warunki atmosferyczne typowe (właściwe) dla danej pory roku i miesiąca, lub zła organizacja robót nie uzasadnia zmiany umowy."

I tu pies pogrzebany.

4

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

czy w takiej sytuacji wogóle możliwe jest przedłużenie terminu wykonania zamówienia?

5

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

Szukajcie innych zapisów w umowie, może da się coś podciągnąć pod inny.

6

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

np. pod taki zapis w umowie:
f)    Wystąpienie istotnych okoliczności mających wpływ na wykonanie zamówienia

Ale pytanie jest nastepujące czy zapis o warunkach atmosferycznych nie wyklucza zawarcia aneksu?

7 (edytowany przez Marcel 2010-10-08 11:48:07)

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

No właśnie na warunki atmosferyczne powołać się nie możecie, dlatego trzeba szukać innego wyjścia.

8

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

a ja bym sprawdził czy opady deszczu u was w regionie są na podobnym poziomie jak w latach poprzednich.  Chyba instytut meteorologi udostępnia takie dane. Jeśli w tym ostatnim kwartale opady były większe niż w latach poprzednich to masz podstawę do wydłużenia terminu

9

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

No bez przesady!

10

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

no ale jak napadało więcej to już nie mamy do czynienia z czynnikami atmosferycznymi

11

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

Sytuacja jest dość trudna, a możliwość formalnej zmiany terminu wątpliwa.
Jednak może nie ma konieczności, może przekroczenie terminu nie rodzi poważnych skutków, może można odstąpić od kar umownych?

Jeśli jednak zamawiający chce iść w kierunku zmiany terminu, to ma zapis:  ?okoliczności nadzwyczajne, nieprzewidywalne?. W takiej sytuacji należałoby przeanalizować ilości obecnej wody w porównaniu z danymi z lat ubiegłych, tyle że odchyłka musi być przekonująco duża, bo nawet kilkadziesiąt procent może wzbudzić wątpliwości ewentualnej kontroli, no i udokumentowana.
Instytucje meteorologiczne mogą udostępnić miarodajne informacje, tyle że pewno za opłatą.

12

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

powodem zmiany terminu wykonania zamówienia nie sa opady same w sobie, ale skutki które te opady wywołały. mianowicie wystąpił i nadal się utrzymuje wysoki poziom wód gruntowych. osuszenie terenu nie jest mozliwe.

13

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

A skąd wiadomo, że obecny poziom wody jest wyjątkowy i za kilka miesięcy będzie niższy?Mam drobne wątpliwości.
Są też wątpliwości, czy na pewno jest on nieprzewidywalny.
Poziom wody w gruncie w minionych latach można znaleźć na przykład w wynikach badań gruntu, choćby na sąsiednich działkach, lecz wydaje się, że jest trudniejszy do uzyskania niż opady. Jednocześnie poziom ten w jakimś stopniu zależy od opadów.

Posiadana dokumentacja techniczna powinna obowiązkowo zawierać dane na temat poziomu wody w gruncie na całej trasie, należy je odszukać jako pomoc obecnych działań.
Naleźy też włączyć do sprawy autorów dokumentacji i to raczej obowiązkowo !

14

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

hubal napisał/a:

A skąd wiadomo, że obecny poziom wody jest wyjątkowy i za kilka miesięcy będzie niższy?Mam drobne wątpliwości

Też je mam, moim zdaniem jest zamknięta droga do zmian jeżeli chodzi o opady i należy szukać innego wyjścia z sytuacji.

15

Odp: zmiana terminu wykonania zamówienia

A moim zdaniem nie jest zamknięta droga do zmian jeżeli chodzi o opady, lecz wymaga to przekonującej zasadności, na przykład jeśli wykaże się, że opady po zawarciu umowy były najintensywniejsze od początku ich pomiarów, to zrozumiałe że mamy do czynienia z sytuacją zdecydowanie wyjątkową i raczej niemożliwą do przewidzenia, przez co przedłużenie terminu byłoby dopuszczalne.