Dorzucę jeszcze jedno, które znalazłam na zaprzyjaźnionym forum:
KIO 254/08 z 7 kwietnia 2008r.
Sygn. akt: KIO/UZP 250/08, Wyrok KIO z dnia 3 kwietnia 2008 r.
(...) W trakcie rozprawy Zamawiający wyjaśnił, że tak określony warunek oznacza, że wykonawcy muszą wykazać się realizacją minimum trzech robót wykończeniowych "w rozumieniu budowlanym", których zakres pokryje się z zakresem robót opisanych w projektach technicznych, załączonych do siwz. Ponadto, wartość wykazanych robót wykończeniowych musi być równa lub przewyższać cenę za realizację zamówienia, określoną w ofercie danego wykonawcy. (...) w ocenie Izby ustalenie warunku, który de facto jest inny dla każdego wykonawcy (uzależniony od wysokości ceny oferty) jest niezgodny z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp oraz narusza zasadę równego traktowania wykonawców. W ten sposób Zamawiający, niezgodnie z ustawą Pzp, przenosi na wykonawcę ciążący na nim obowiązek skonkretyzowania warunku udziału w postępowaniu w celu zapewnienia, że wykonawcy uczestniczący w postępowaniu są zdolni do należytego wykonania zamówienia. Izba uznała, że Odwołujący nie może ponosić negatywnych konsekwencji braku skonkretyzowania warunku udziału w postępowaniu przez Zamawiającego, a także subiektywnej oceny jego spełnienia.
a także:
Odpowiedź prezesa UZP - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację nr 2590 w sprawie zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych z 9 maja 2008r.
O udzielenie zamówienia może ubiegać się każdy wykonawca zdolny do jego należytego wykonania. Nie jest to równoznaczne z koniecznością wykonania w przeszłości prac o wartości równiej albo nie mniejszej niż wartość udzielanego zamówienia. Częstokroć wystarczające jest wykonanie prac tego samego rodzaju o wartości znacząco niższej, określonej przez zamawiającego w opisie sposobu spełniania warunku udziału w postępowaniu. Z drugiej strony nie można wykluczyć sytuacji, gdy charakter albo rodzaj udzielanego zamówienia będzie wymagał doświadczenia uzyskanego w związku z wykonaniem prac o wartości nie mniejszej niż wartość zamówienia będącego przedmiotem prowadzonego postępowania. W konsekwencji wprowadzanie w tym zakresie sztywnych reguł w postaci zapisu ustawowego ograniczającego możliwość żądania przez zamawiającego wykazu prac o wartości cenowej w wysokości wynoszącej maksymalnie 70% ceny złożonej oferty, może prowadzić do dopuszczenia do wykonywania zamówień publicznych przez wykonawców nielegitymujących się odpowiednim doświadczeniem. Ponadto taki zapis godzi w zasadę równego traktowania wykonawców oraz zapewnienia uczciwej konkurencji pomiędzy nimi, gdyż skutkuje tym, iż w jednym postępowaniu dotyczącym tego samego zamówienia stosowane byłyby w odniesieniu do poszczególnych wykonawców różne warunki udziału w postępowaniu.