Temat: gwarancja
byłam ostatnio na szkoleniu i prowadzący powiedział, że nie powinno żądać sie od wykonawcy gwarancji jakości i że jest to nie uprawnione. jak to jest z tą gwarancją? czy mogę ją wymagać kiedy mam rozszerzona rękojmię za wady?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → SWZ → gwarancja
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
byłam ostatnio na szkoleniu i prowadzący powiedział, że nie powinno żądać sie od wykonawcy gwarancji jakości i że jest to nie uprawnione. jak to jest z tą gwarancją? czy mogę ją wymagać kiedy mam rozszerzona rękojmię za wady?
Pewnie że możesz, jest gwarancja i jest rękojmia, jednak fakt jest taki, że jeżeli rozszerzycie rękojmie będzie to wystarczające.
prowadzący powiedział, że nie powinno żądać sie od wykonawcy gwarancji jakości i że jest to nie uprawnione.
No i słusznie, ja mam podobny pogląd.
Jak to jest z tą gwarancją? Ano na ile dobrze rozumiem tę instytucję, to jest ona dobrowolna (w przeciwieństwie do rękojmi), według uznania wykonawcy, który wystawia dokument gwarancyjny i określa warunki, zaś druga strona ma prawo zignorować tę gwarancję i pozostać przy rękojmi, zatem warunki te powinny być bardziej korzystne niż rękojmi. W efekcie uzyskujemy pogląd jak na wstępie.
Ale zamawiający może sobie sam te warunki stworzyć - w tym gwarancję - raczej powszechna praktyka w niektórych zamówieniach, jak wykonawca składa ofertę, to się na te warunki godzi, a jak nie to nie składa oferty
Przyznam że ja gwarancję też zamieszczam w SIWZ.
Skoro tak, to napiszcie proszę, jakich przypadków dotyczą te wasze gwarancje, czy chodzi o może o samochody? sprzęt? leki? oraz co istotnego w nich zawieracie, co je odróżnia od rękojmi czy postanowień umowy.
Inni też mogą pisać. Czekam.
Przeważnie r. budowlane
"Duże" pojazdy
Ha, przy tych pierwszych, to łatwo się mądrzyć, ciekawe czy ktoś zdołał skutecznie np. przy samochodach, "Duże" pojazdy nic mi nie mówią.
mam prawo żądać i żądam gwarancji rozszerzonej i nikt mi nic nie zrobi
Oczywiście że masz prawo.
Duże to takie pow. 3,5 t dmc
I co? Fabryka nie ma swoich standardowych gwarancji i czeka na Wasze propozycje czy jak to jest?
Najczęściej posiadają pakiety serwisowe dodatkowo płatne. Zamawiający za to płaci nawet o tym nie wiedząc i cieszy się że ma lepszą gwarancję niż normalnie.
I co? Fabryka nie ma swoich standardowych gwarancji i czeka na Wasze propozycje czy jak to jest?
Oczywiście że ma, ale one niekoniecznie muszą odpowiadać zamawiającemu. Jest takie fajne pojęcie jak swoboda kształtowania treści umów czy jakoś tak - nasz prawnik ciągle o tym nawija i z tego korzysta. A warunki gwarancji były faktycznie znacznie lepsze dla zamawiającego niż standardowa gwarancja dostawcy. Ale rynek jest taki, że raczej się godzą
Najczęściej posiadają pakiety serwisowe dodatkowo płatne. Zamawiający za to płaci nawet o tym nie wiedząc i cieszy się że ma lepszą gwarancję niż normalnie.
czasem tak czasem nie przy dużej konkurencji np w rynku samochodów, czy innych pojazdów wszelkiej maści raczej nie ryzykują
producent daje rok a ja żądam 3 lata - niestety w zam. umowy są trochę "krzywe" tak w stronę zamawiającego
A dlaczego nie 6, a może 16, a może jeszcze inaczej? Skąd zamawiający ma wiedzieć, jaki okres jest w sam raz, pamiętając by nie odstraszyć wykonawców?
No ale termin to jeszcze nie jest cała gwarancja, jak zamawiający ma wiedzieć co jeszcze powinno tam być??? Spisać od kogo, czy może pytać???
Z umiarem, z umiarem
Można podać jaki chce się termin gwarancji, nie mniej niż......, ale w granicach zdrowego rozsądku.
mam prawo żądać i żądam gwarancji rozszerzonej i nikt mi nic nie zrobi
Oto przykład arogancji - i to rozszerzonej. Nie wiadomo co to jest gwarancja w zamówieniu publicznym i czy w ogóle jest możliwa, a tu twardo gwarancja i jeszcze rozszerzona - czyli co???
Wątpliwości są znaczne, pytania zostają bez odpowiedzi: co istotnego można i warto zawrzeć w dokumentach gwarancyjnych, jak te warunki odróżnić od rękojmi (może rozszerzonej, prawo przewiduje) czy postanowień umowy, jak zamawiający ma wiedzieć co tam powinno być, skoro gwarancja to akurat kompetencja wykonawcy.
Wobec powyższego pogląd mój i cbud staje się jeszcze bardziej utwierdzony, a wniosek z dyskusji wygląda jak na wstępie:
nie powinno żądać sie od wykonawcy gwarancji jakości i że jest to nie uprawnione.
Ponadto wydaje się, że inni po prostu mylą pojęcia i to co nazywają ?gwarancją? wcale nią nie jest.
Do Hubala - nie wiem czy się słyszysz jak piszesz. Podaj podstawę dlaczego żądani gwarancji jest nie uprawnione. Sama rekojmia jest z racji prawa ale ograniczona okresem a jak chcę przedłuzyć okres gwarancji Wykonawcy to mi absolutnie wolno BO TO SĄ MOJE WARUNKI POSTĘPOWANIA. Ty chcesz to bierzesz, nie to nie. I nie przeginaj z tą arogancją bo w bardzo dużym zakresie na Wykonawców potrzeba bata inaczej wcisną szmelc a potem się martw.
Zrobić jak najmniejszym nakładem środków i jak najszybciej zarobić to niestety dewiza dużej części Wykonawców więc mi nie truj o arogancji zamawiającego
I z powyższym postem cbud się zgadzam.
1) Podaj podstawę dlaczego żądani gwarancji jest nie uprawnione. Sama rekojmia jest z racji prawa 2) ale ograniczona okresem a jak chcę przedłuzyć okres 3) gwarancji Wykonawcy to mi 4) absolutnie wolno BO TO SĄ MOJE WARUNKI POSTĘPOWANIA. 5) Ty chcesz to bierzesz, nie to nie. I nie przeginaj z tą arogancją bo w bardzo dużym zakresie 6) na Wykonawców potrzeba bata inaczej wcisną szmelc...
1) Prawo niby nie zabrania, lecz logika. Gwarancji - czyli czego??? Pustej kartki z napisem ?gwarancja?? Czy poszerzonej rękojmi pod nazwą ?gwarancja?? Czy spełnienia wymysłów zamawiającego? Owszem można, tylko JAKICH wymysłów/pomysłów/warunków? Na razie nie widzę NIC, tylko pusty slogan ?gwarancja? Dajcie wreszcie jakiekolwiek realne przykłady - uparcie proszę od wielu dni !
2) Rękojmia NIE JEST OGRANICZONA, jeśli uwzględnić art.558 Kc (!), można zatem przedłużyć.
3) O czym w końcu mówimy? Rozszerzona rękojmia nie staje się gwarancją!
4) Tylko w granicach prawa.
5) Kolejny przykład arogancji zamawiającego. Arogancja ewidentna . Z zasady godna potępienia, zarówno tu jak wszędzie i zawsze. Częstokroć (w krytykowanym poście też widać !) zamawiający w ten sposób próbuje zasłonić swoją zwykłą nieudolność i frustrację.
Zgodnie z art. 568 kc uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Innymi słowy termin rękojmi jest wprost uregulowany w ustawie Kodeks cywilny i standardowo wynosi 12 miesięcy.
Inaczej rzecz się ma w przypadku gwarancji. Długość jej trwania zależy jedynie od woli stron umowy, czyli od tego, na co się strony umówiły.
Gwarancja jest zawsze zobowiązaniem pisemnym wykonawcy, a rękojmia wynika wprost z przepisów prawa i z tego tytułu przysługuje, nawet jeśli nie zostało to ujęte w umowie.
Mam życzenie, wymagam gwarancji.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → SWZ → gwarancja
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc