1

Temat: Wykaz

Nie wiem czy mogę uznać taki Wykaz?
warunkiem udziału w postępowaniu był zrealizowanie dwóch usług o wartości  minimum 150 000,00 pln.
Wykonawca w złożonym Wykazie napisał  że zrealizował takie usługi wyliczył je i podał że ich wartość była     powyżej 150 000,00. bez podania konkretnych kwot.

2

Odp: Wykaz

Nie bardzo, moim zdaniem wezwanie do uzupełnienia, stwierdzenie że kwota była większa od 150 000 nic nam nie mówi, a co w referencjach?

3

Odp: Wykaz

Ja bym jeszcze raz dokładnie przeczytała treść warunku zapisanego w SIWZ.
Jeżeli tylko takim stwierdzeniem określiłaś ten warunek "o wartości minimum 150 000 PLN" to na etapie badania ofert bym to uznała - bo to wykonawca oświadcza Ci, że wykonał usługi przekraczające wymaganą przez Ciebie wartość, a referencje mają potwierdzać jedynie, że należycie je wykonał - nie muszą określać wartości zamówienia.

Jeżeli w którymś miejscu specyfikacji (np. w tam gdzie piszesz jakich dokumentów żądasz od wykonawcy) wpisałaś zgodnie z rozporządzeniem w spr. dokumentów: "wykaz wykonanych usług (....) z podaniem ich wartości (...)" - to tylko wtedy możesz prosić o wyjaśnienia lub uzupełnienie jaką wartość rzeczywistą miały te usługi.

Jednym słowem nie możesz domagać się wyjaśnień bądź uzupełnienia czegoś czego w sposób jasny nie wymagałaś w SIWZ! - jest to najczęstszy błąd zamawiających smile

4

Odp: Wykaz

Marcel napisał/a:

Nie bardzo, moim zdaniem wezwanie do uzupełnienia, stwierdzenie że kwota była większa od 150 000 nic nam nie mówi, a co w referencjach?

naprawdę Marcel nic Ci to nie mówi ?

5

Odp: Wykaz

Nie smile

6

Odp: Wykaz

Referencje też mają taki zapis: powyżej 150 tys.pln,
Formularz oferty posiada "wykaz wykonanych usług (....) z podaniem ich wartości (...)" -

7

Odp: Wykaz

Jak nie ma konkretnej kwoty to wezwał bym do uzupełnienia.

8

Odp: Wykaz

W wyroku z dnia 26 kwietnia 2011 r., sygn. akt KIO 744/11, Krajowa Izba Odwoławcza zauważyła:
"Izba zaznacza, że badanie doświadczenia na podstawie składanych referencji jest nieuprawnione i zwraca uwagą, iż wbrew twierdzeniom uczestnika postępowania odwoławczego, referencje nie służą potwierdzaniu warunków udziału w postępowaniu, bowiem ten potwierdza sam wykonawca w składanym oświadczeniu (wykazie), zaś referencji mają za zadanie potwierdzać jedynie, że usługi zostały zrealizowane. Podkreślić w tym miejscu również należy, że referencje nie są wystawiane na potrzeby konkretnego postępowania, ale mają charakter ogólny, nie można więc wymagać i egzekwować od Wykonawcy, aby z ich treści wynikało spełnienie, konkretnego i zindywidualizowanego, na potrzeby danego postępowania, warunku udziału a także aby wynikłą z nich wskazany przez uczestnika postępowania odwoławczego katalog informacji (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 stycznia 2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 51/09, wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 grudnia 2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 1490/09)".

9

Odp: Wykaz

Kolejny wyrok KIO - z dnia 14 maja 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 569/09:
"Podkreślić przy tym należy, że dokumenty (np. referencje) potwierdzające należyte wykonanie robót mogą być wymagane wyłącznie na potwierdzenie faktu, iż dane roboty zostały wykonane należycie. Żaden przepis ustawy Prawo zamówień publicznych lub rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie upoważnia zamawiającego do żądania referencji na potwierdzenie wartości wykonanych robót, w tym również uszczegółowienia zakresu prac i odpowiednio uszczegółowienia wartości poszczególnych elementów robót.
Argumentacja zamawiającego, w tym zakresie, iż z treści referencji nie wynika wartość robót dociepleniowych jest nieuprawniona. Referencje zawierają najczęściej nazwę zrealizowanego zadania, terminy, określenie rodzaju robót itp., ale informacje te należy traktować pomocniczo. W przedmiotowym postępowaniu, dla wykazania zrealizowanych robót oraz ich zakresu, zamawiający żądał złożenia wykazu robót, co wynika jednoznacznie z treści postanowienia w pkt VI I.1 siwz. W świetle powyższego postanowienia, żądanie przez zamawiającego potwierdzenia w treści referencji szczegółowych wartości poszczególnych rodzajów zrealizowanych robót oraz wykluczenie na tej podstawie odwołującego z postępowania nie znajduje uzasadnienia. Zamawiający sam przyznał w toku rozprawy, iż specyfikacja nie zawiera takiego postanowienia. Należałoby uznać za nieracjonalne żądanie od wykonawców pozyskiwania referencji o szczególnej treści wymaganej przez zamawiającego tylko na potrzeby danego postępowania. Przepisy ustawy Prawa zamówień publicznych oraz rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów nie upoważniają do takiego traktowania referencji".

10

Odp: Wykaz

Wyrok z dnia 19 kwietnia 2011 r., sygn. akt KIO 700/11:
"dokument referencji nie służy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego potwierdzeniu spełniania warunku udziału w postępowaniu, lecz jedynie należytego wykonania zamówienia. W wyroku z dnia 5 grudnia 2008 r. sygn. akt: KIO/UZP 1352/08 skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej stwierdził, że celem referencji jest wyłącznie potwierdzenie należytego wykonania usługi, zatem nie ma konieczności wskazywania w treści referencji zarówno wartości usługi, jak i terminu jej realizacji. Informacje dotyczące wartości usługi, terminu czy zakresu wynikają z samego oświadczenia wykonawcy złożonego w treści oferty. Wobec powyższego nie zasługuje na uznanie argument, iż brak szczegółowych danych w referencji co do potwierdzenia zakończenia usługi stanowi podstawę do uznania, iż wykonawca nie wykazał spełnienia warunku. Przyjmuje się, iż oświadczenie składane przez wykonawcę (w formie wykazu) może mieć szerszy zakres niż wynika to z treści załączonych referencji. Wszelkie dodatkowe informacje potwierdzające oświadczenie wykonawcy w wykazie usług są przez zamawiających mile widziane, jednakże nie są one obowiązkowe, a zadaniem referencji jest wyłącznie potwierdzenie należytego wykonania umowy. Dodatkowo, w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej podkreśla się, że dokument referencji nie musi zawierać w sobie ściśle określonych sformułowań, czy wyrażeń o pozytywnym zabarwieniu. Dokument potwierdzający wykonanie usługi jest niejako dopełnieniem informacji zawartych w wykazie i nie musi dokładnie odzwierciedlać wszystkich informacji zawartych tamże - o ile bowiem i zamawiający i wykonawca biorący udział w postępowaniu mają wpływ na szczegółowość i zakres danych podanych w wykazie, to dokument potwierdzający wykonanie prac ujętych w wykazie pochodzący od osoby trzeciej jest trudny do ukształtowania pod kątem konkretnego postępowania (skonkretyzowanych wymagań zamawiającego) (tak w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 września 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 1158/09). Izba podziela stanowisko zamawiającego, iż jedynie w sytuacji, w której zachodziłaby sprzeczność pomiędzy oświadczeniem wykonawcy a dokumentem referencji, co sugerowałoby, iż informacje zawarte w oświadczeniu nie są zgodne ze stanem faktycznym, zamawiający mógłby kwestionować referencje lub złożone oświadczenie. W okolicznościach niniejszej sprawy nie ma to miejsca. Odwołujący nie wykazał w żaden sposób, iż oświadczenie wykonawcy, że od 2006 r. do 31 marca 2010 r. świadczył usługi na rzecz Stoczni Gdańsk S.A. na podstawie umowy, która formalnie została zakończona w marcu 2010 r., a obecnie świadczy je na podstawie kolejnej umowy nie jest prawdziwe. W treści referencji wskazano co prawda, iż usługi świadczone są nadal od 30 listopada 2006 r., lecz jednocześnie w referencji potwierdza się, iż ?wymienione usługi zostały wykonane należycie?. Tym samym podstawowy cel referencji został w ocenie Izby spełniony. Zamawiający nie miał zatem podstaw do wykluczenia wykonawcy Netia S.A. z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp i odrzucenia jego oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Ponadto Izba zwraca uwagę na sposób sformułowania przez zamawiającego warunku udziału w postępowaniu. Niewątpliwie bowiem wymóg wykazania się w zakresie wiedzy i doświadczenia usługą polegającą na obsłudze centrali obsługującej min. 800 portów dotyczy usługi o charakterze ciągłym. Dla takich usług zgodnie z brzmieniem §1 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie dokumentów zamawiający w postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy Pzp (wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp) żąda nie tylko wykazu wykonanych, ale i wykonywanych usług. Izba podziela w tej mierze stanowisko wyrażone w wyroku z dnia 11 maja 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 542/09, przywoływanym przez zamawiającego, iż przepis rozporządzenia w sprawie dokumentów w tym zakresie ma charakter przepisu bezwzględnie obowiązującego i jego zmiana postanowieniami SIWZ jest nieskuteczna. Oznacza to zatem, iż na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu możliwe jest wykazywanie się usługami, które są w trakcie realizacji, zaś dokumenty załączane do takiego wykazu mogą potwierdzać zarówno, że usługi zostały wykonane, jak i to, że są wykonywane należycie. Sprzeczne z treścią rozporządzenia w sprawie dokumentów postanowienie SIWZ nie może zatem wpływać negatywnie na zakres dostępnych wykonawcy, a określonych wyraźnie właściwymi przepisami, możliwości potwierdzenia spełnienia postawionego warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczeni".

11

Odp: Wykaz

Czy te trzy powyżej przytoczone fragmenty uzasadnień wyroków KIO przekonały nieprzekonanych do czego służą referencje i jakich informacji nie muszą one zawierać ?

12

Odp: Wykaz

Marcel napisał/a:

Nie smile

Marcel chce aby było napisane 150000 lub np. 150 001

13

Odp: Wykaz

No właśnie referencje są dopełnieniem składanego oświadczenia w formie wykazu, a więc wykaz powinien być precyzyjny.

14

Odp: Wykaz

No i jest - wystarczająco do potrzeb. Nie ma potrzeby drążyć dalej.

15

Odp: Wykaz

dla mnie też jest > 150000 napisał a 150000 też sie mieści w zbiorze