Wyrok KIO z dnia 15 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO 1079/10:
"Rację należy przyznać zamawiającemu, że zgodnie z art. 45 ust. 3 ustawy wadium powinno być wniesione przed upływem terminu składania ofert. Termin ten, powszechnie w doktrynie i orzecznictwie, uważa się za zachowany, gdy wadium wniesione w pieniądzu, zgodnie z art. 45 ust. 7 ustawy zostanie wpłacone przelewem na rachunek bankowy zamawiającego i znajdzie się na tym rachunku przed upływem terminu składania ofert. W przedmiotowej sprawie pomiędzy stronami taka wykładnia nie jest sporna. Sporne jest natomiast to, o jakiej godzinie w dniu 19 kwietnia 201 0r. system bankowy zaksięgował kwotę 1020zł. na rachunku bankowym zamawiającego w II Oddziale Kredyt Banku S.A. w Białymstoku, czyli wykonał polecenie przelewu. Polecenie to zostało zlecone przez odwołującego w I Oddziale Kredyt Banku S.A. w Białymstoku w dniu 18 kwietnia 201 0r. (w niedzielę) o godz. 22:40 - niesporne. Niesporne jest także to, że w niedzielę system bankowy Kredyt Banku S.A. nie działa i przelewy są księgowane w najbliższym dniu roboczym. Wbrew twierdzeniom odwołującego zamawiający i odwołujący mają rachunki bankowe w różnych oddziałach tego samego banku, a nie w tym samym oddziale. Izba stwierdziła, że z przedłożonych, jako dowody pism, zaświadczeń oraz wtórnika SUB i potwierdzania wykonania dyspozycji wynika, iż zasadą stanowiącą, o tym z jaką dokładnością podawane są informacje o dacie zdarzenia bankowego, jest podanie daty dziennej oraz godziny z dokładnością do minut. Wynika to, z wtórnika, potwierdzenia wykonania dyspozycji, pisma Banku Centrum Obsługi Biznesu z dnia 11 czerwca 2010r. Jedynym przypadkiem, kiedy zasada ta nie została zachowana jest informacja zawarta w piśmie z Kredyt Banku S.A. I Oddział w Białymstoku z dnia 28 kwietnia 2010r., kiedy Bank stwierdza, że ?Kredyt Bank S.A. informuje, iż przelew na Państwa rachunek o numerze 07 1500 1344 1213 4004 9891 0000 w kwocie 1020,00 PLN na zlecenie firmy BONMAN MARIUSZ NIERODZIK, ul. Wiejska 68/3 15-352 Białystok, został zaksięgowany na wskazanym rachunku w dniu 19.04.2010 r. przed godziną 8:00.? Pismo to budzi wątpliwości Izby, co do wiarygodności podanych w nim w tym zakresie informacji. Nadto z pisma tego nie wynika, jak twierdzi odwołujący błąd w informacji o dacie i godzinie dokonanej transakcji, ale to, że system bankowy KB 24 działa prawidłowo w ten sposób, że w przypadku zlecenia transakcji przelewu w dniu wolnym od pracy o konkretnej godzinie, księgowanie operacji odbywa się w następnym dniu roboczym z godziną pierwotnego zlecenia. W tej sytuacji trudno zatem mówić o błędzie, ale o takim, a nie innym, sposobie działania systemu bankowego KB 24. Odwołujący w piśmie z dnia 11 czerwca 201 0r. wskazuje, iż rachunek bankowy w tym banku posiada od 20 lat, trudno zatem przyjąć, że nie znał zasad działania tego systemu. W przypadku zamówień publicznych po stronie wykonawców występują profesjonaliści zawodowo zajmujący się oferowanie robót budowlanych, dostaw, czy jak w przedmiotowym zleceniu usług objętych zamówieniem, a zatem od nich wymagana jest podwyższona staranność w rozumieniu art. 355 § 2 kc stosowana odpowiednio na podstawie art. 14 ustawy. Tym samym Izba uznała, ze odwołujący dokonując wpłaty wadium na rachunek bankowy zamawiającego, obowiązany był dokonać w taki sposób przelewu, aby znalazł się on przed upływem terminu na koncie zamawiającego. Odwołujący w przedmiotowej sprawie przyjął na siebie ryzyko działania oprogramowania bankowego w określony sposób i Izba uważa, że odwołujący nie udowodnił ponad wszelką wątpliwość, że w dniu 19 kwietnia 2010r,. przed godziną 9:00 na koncie zamawiającego znalazła się kwota 1 020zł. z tytułu wadium. Obowiązek udowodnienia w tym przypadku obciążał odwołującego, gdyż to on z tego faktu wywodził skutki prawne. Pismo z dnia 28 kwietnia 201 0r. nie rozwiewa wątpliwości czy data księgowania przelewu z dnia 18 kwietnia 201 0r. nosiła godzinę ?przed 8:00? czy też faktycznie księgowanie nastąpiło o godzinie 22:40 w dniu 19 kwietnia 201 0r. Wobec braku udowodnienia powyższej okoliczności Izba uznała, że zamawiający prawidłowo ocenił informacje zawarte na wtórniku SUB i prawidłowo dokonał czynności wykluczenia odwołującego na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy i odrzucenia jego oferty na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy. Nie dopuścił się zamawiający także naruszenia art. 45 ust. 3 ustawy".