Temat: Roboty dodatkowe umowa
Witam !
Może mi ktoś odpowiedzieć na takie pytanie, czy umowa na Roboty dodatkowe musi być zawarta w czasie kiedy obowiązuje jeszcze zamówienie podstawowe ?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Roboty dodatkowe umowa
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam !
Może mi ktoś odpowiedzieć na takie pytanie, czy umowa na Roboty dodatkowe musi być zawarta w czasie kiedy obowiązuje jeszcze zamówienie podstawowe ?
Nie musi, warunek czasowy jest jeden- w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego.
A moim zdaniem umowa na roboty dodatkowe powinna być zawarta, gdy obowiazuje umowa na zamówienia podstawowe. To w przypadku zamówien uzupełniających umowa na zamówienie podstawowe nie musi obowiązywać.
Przepraszam Grzegorza za wprowadzenie go w bład :-)). Te 3 lata dotycza zamówienia uzupełniającego oczywiście. Natomiast art. 67 ust. 1 pkt 5 nic nie mówi o czasie w jakim ma zostac zawarta umowa na roboty dodatkowe.
roboty dodatkowe, to inne niż roboty podstawowe, ale konieczne do wykonania, celem kontynuacji robót podstawowoych, a do tego były nieprzewidywalne.
nora
a co wtedy z terminem zakończenia robót
jeśli np mamy podpisaną umowę na wykonanie roboty budowlanej, to czy w przypadku kiedy wystąpią roboty dodatkowe w ich trakcie moge przesunąć termin realizacji zadania podstawowego?
Czy jest to zamówienie dodatkowe, czy roboty dodatkowe ? Dla lepszego określenia poniżej zamieszczam wyjaśnienie pojęcia roboty (prace) dodatkowe, o którym mowa w art. 630 Kodeksu Cywilnego. Natomiast pojęcie zamowień dodatkowych zostało określone w art. 67 ust.1 pkt 5 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Ponieważ pojęcie roboty (prace) dodatkowe nie jest tożsame z zamówieniem dodatkowym.
Oto fragment mojego stanowiska w tym zakresie:
PRACE DODATKOWE A ZAMÓWIENIA DODATKOWE
Czy pojęcie ?prace dodatkowe? (roboty dodatkowe) jest tożsame z pojęciem ?zamówienia dodatkowe? ?
Nie. Są to dwie różne kwestie. Przypomnijmy zatem, czym jest zamówienie dodatkowe. Jest to zamówienie, którego przedmiot wykracza poza opis przedmiotu zamówienia zawarty w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na zamówienie podstawowe. Zamówienie dodatkowe to nowe zamówienie, którego udzielamy w trybie zamówienia z wolnej ręki przy zachowaniu procedury wynikającej z ustawy ? Prawo zamówień publicznych (dalej: ?ustawa Pzp?).
Zgodnie z art. 67 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od
zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia
dodatkowego;
Pojęcie ?prace dodatkowe? (roboty dodatkowe) nie zostało określone w ustawie Pzp. Pojęcie to jest natomiast zdefiniowane w art. 630 Kodeksu cywilnego.
Art. 630 Kc
§ 1. Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie
były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą obliczenia
wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził zamawiający, przyjmujący
zamówienie może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia.
Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził przyjmujący zamówienie, może on
żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej
staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych.
§ 2. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli wykonał
prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiającego.
Proszę zatem o sprecyzowanie, czy chodzi zamówienia dodatkowe czy roboty (prace) dodatkowe.
Cd.
Prace dodatkowe to roboty, które nie wykraczają poza opis przedmiotu zamówienia (niektórzy komentatorzy ustawy Pzp, z uwagi na zapis art. 140 ust. 3 Pzp, uważają, że są to roboty, które nie wykraczają poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w SIWZ) zawarty w SIWZ.
Można powiedzieć, że są one objęte opisem przedmiotu zamówienia ale nie są ujęte w zestawieniu planowanych prac, a to zestawienie było podstawą do obliczenia ceny oferty. Nie mamy więc tutaj do czynienia z nowym zamówieniem, ale realizacją zamówienia, które można nazwać zamówieniem podstawowym i na które była zawarta umowa podstawowa. Ciągle realizujemy ten sam przedmiot zamówienia, czyli nie wykraczamy poza ?opis przedmiotu zamówienia zawarty w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia? (?określenie przedmiotu zamówienia zawartego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia?). Wystarczy więc w takiej sytuacji aneks do umowy.
Jeżeli roboty budowlane były przewidziane w dokumentacji projektowej oraz w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych stanowiących podstawę do opisu przedmiotu zamówienia, uznaje się je za objęte tym opisem przedmiotem zamówienia, bez względu na to czy były ujęte w przedmiarze czy też nie.
W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 października 2008 r. (sygn. akt KIO/UZP 1077/08, Izba stwierdziła:
??Zatem Zamawiający, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy Pzp, będącą przedmiotem niniejszego zamówienia robotę budowlaną opisał za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót.
Przedmiar robót, stanowiący podstawę sporządzenia kosztorysu, jest opracowaniem wtórnym w stosunku do projektu i specyfikacji technicznych i to nie on determinuje zakres prac objętych przedmiotem zamówienia. Zawarte w przedmiarze robót zestawienia mają zobrazować skalę roboty budowlanej i pomóc wykonawcom w oszacowaniu kosztów inwestycji, wobec czego przedmiarowi robót należy przypisać charakter dokumentu pomocniczego??.
Podobne stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 30 lipca 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 921/09). Skład orzekający Izby podjął swoje rozstrzygnięcie, przyjmując że ??przedmiar robót stanowi dokument pomocniczy w stosunku do projektu i specyfikacji technicznych. [...] Robotę budowlaną, będącą przedmiotem niniejszego zamówienia, zamawiający opisał za pomocą dokumentacji projektowej (dostępna u zamawiającego) oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót (załączona do SIWZ). Stwierdzić należy, że przedmiar robót, stanowiący podstawę sporządzenia kosztorysu, jest opracowaniem wtórnym w stosunku do projektu i specyfikacji technicznych i to nie on determinuje zakres prac objętych przedmiotem zamówienia. Zawarte w przedmiarze robót zestawienia mają zobrazować skalę roboty budowlanej i pomóc wykonawcom w oszacowaniu kosztów inwestycji, wobec czego przedmiarowi robót można przypisać wyłącznie charakter dokumentu pomocniczego?.?.
w takim razie w moim przypadku są to zamówienia dodatkowe
Do aspychalska. Ale czy ich wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego i czy zamawiający dołożył należytej staranności przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia oraz czy przy dołożeniu należytej staranności nie był w stanie tego zamówienia dodatkowego przewidzieć. To zamawiający musi wykazać np. w notatce służbowej inspektora nadzoru. W tej notatce musi zawrzeć szczególowe informacje nt tego zamówienia dodatkowego.
Zamówienia dodatkowego udziela się na podstawie nowej umowy ( a nie aneksu do umowy) po uprzednim przeprowadzeniu negocjacji z wykonawcą. Jest to nowe zamówienie, dla którego sporzadza się całą dokumentację postępowania łącznie ze stosownym protokołem postępowania.
a co z terminem wykonania zamóweinia podstawowego, czy go przedłużę, jeśli stosownie do art 144 nie było takiego zapisu w siwz?
miałam podobną sytuację przy remoncie dachu. Pojawiły mi się roboty dodatkowe (konieczność wymiany krokwi), nie wiedzieliśmy tego wcześniej. Z uwagi na niewielką wartość r.dodatk. zrobiłam to osobną umową, powołując się na art. 4.8 (żeby uniknąć zarzutu zmian w umowie). Czy dobrze? czas pokaże.
Z aneksami do umów podstawowych trzeba być bardzo ostrożnym. Niedawno słyszałam o sytuacji, gdzie zmarł kierownik budowy, zrobiono aneks zmieniajacy osobę kierujacą, a kontrola zarzuciła, że Zamawiający nie mogł dokonać takiego aneksu, bo nie przewidział takiej sytuacji w SIWZ.
Mam właśnie podobny problem.
1. Kierownik budowy poszedł na L-4 (zanosi sie na min. 2-3 miesiace chorob) i trzeba było zmienić. Zmiane kierownika bud. przewidzieliśmy we wzorze umowy. Czy to wystarczy, czy w ogłoszeniu lub w SIWZ też trzeba było przewidzieć???
Jeżeli wzór umowy był integralną częścią SIWZ to została moim zdaniem wypełniona dyspozycja art. 144 ust.1 ustawy Pzp.
W tym miejscu pragnę zwrócić uwagę na gfakt, iż zgodnie z art. 144 ust.1 Pzp, nie wystarczy w SIWZ lub w ogłoszeniu przewidzieć mozliwość zmiany umowy, należy określić warunki takiej zmiany.
No cóż określiliśmy to b. lakonicznie w "uzasadnionych przypadkach", trudno byłoby przewidzieć wszystkie możliwości więc pozostawiliśmy sobie taki katalog otwarty zmian
Jest możliwość wyjścia w tej sytuacji po wejściu w życie noweli ustawy Pzp z dnia 5 listopada 2009 r. Nowela ta czeka na podpis Prezydenta RP i wejdzie w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Nowela wprowadza między innymi zmianę art. 144 ust.1, poprzez dodanie słowa "istotnych"., czyli że można będzie dokonywać zmian nieistotnych postanowień umowy. Zmiana kierownika budowy jest nieistotną zmianą postanowień umowy.
Natomiast zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, do umów zawartych po 24 października 2008 r. stosuje się art. 144 ust.1 w brzmieniu nadanym nowelą z 5 listopada 2009 r.
Treść art. 4 noweli z 5 listopada 2009 r. jest następująca:
"Do zmian umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że do zmian umów
zawartych od dnia 24 października 2008 r. stosuje się art. 144 ust. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą"
Zmiana juz została dokonana (bez kierownika budowy sie nie da budować), wyprzedzilismy tylko troche ustawodawcę. Dzieki, pozdrawiam !
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Roboty dodatkowe umowa
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc