1

Temat: reozliczenie robót dodatkowych

PN - realizujemy rb - rozliczenie kosztorysowe
w trakcie realizacji robót wynika konieczność wykonania robót dodatkowych (ich wartość to 11 000,00 zł -  jakieś 3% z umowy podstawowej).
W zapisie umowy mamy:
"Jeżeli w toku realizacji robót wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych, zaś ich wartość nie przekroczy 50% wartości zamówienia objętego niniejszą umową, będą one przedmiotem odrębnego zamówienia i rozliczenia"....
tutaj zamiast "robót dodatkowych" powinno być "zamówień dodatkowych".
Czy zatem jak zrobię aneks i zastąpię w umowie w/w słowa, a później aneksem 2 zrobimy zwiększenie wartości robót o roboty dodatkowe (na podstawie protokołu konieczności) będzie dobrze?
roboty dodatkowe nie wykraczają poza określenie przedmiotu zamówienia...
w dopuszczalnych zmianach umowy była przewidziana możliwość zmiany rozliczenia umowy...
Jak myślicie?

2

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

Zamówienie rozlicza się kosztorysem powykonawczym za faktycznie wykonane prace, a więc zmiana kwoty zamówienia jest normalną sprawą przy wynagrodzeniu kosztorysowym.

3 (edytowany przez stadonn 2011-11-29 11:09:17)

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

ale roboty dodatkowe.... tez tylko kosztorysem powykonawczym byś rozliczył?bez żadnych aneksów?

4

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

Wynagrodzenie kosztorysowe opiera się na kosztorysie, czyli zestawieniu potrzebnych do wykonania robót materiałów i nakładów pracy ze wskazaniem ich cen jednostkowych. Strony przyjmując w umowie wynagrodzenie kosztorysowe, zakładają, że ostateczne określenie ceny za wykonanie roboty budowlanej nastąpi w oparciu o poniesione nakłady pracy i wskazane podstawy do ustalenia wynagrodzenia. W przypadku robót budowlanych można mówić o rozliczeniu, przy uwzględnieniu faktycznie wykonanych ilości robót stwierdzonych dokonanym obmiarem i cen jednostkowych zawartych w kosztorysie ofertowym.

5

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

Ładnie to Marcel opisuje, prawie jak w poradniku.

Jednak ja ciut zamieszam.
Po pierwsze określenie ?kosztorysowe? jest trochę pustawe i sposób ustalenia wynagrodzenia wymaga opisania w umowie, zatem trzeba teraz tam zajrzeć.
Tak samo z tymi ?robotami dodatkowymi?, jednocześnie teraz nie można ad hoc podkładać słowa ?zamówienia?.
Aneks wykluczam w każdym przypadku. Najlepiej trzymać się bezwzględnie zasady: NIC NIE ZMIENIAMY! Jedynie WYKONUJEMY umowę. Umowę o roboty budowlane - to ważne. Czyli musimy wykonać zgodnie z projektem i zasadami techniki budowlanej, tak stanowi przepis Kc, a to jest dość pojemny zapis (tylko nie przedobrzyć, zakres projektu nie jest rozciągliwy).
Niefortunny zapis w umowie trzeba bezwzględnie uszanować, ale niekoniecznie zaraz musi mieć zastosowanie. Po prostu w niektórych przypadkach można tłumaczyć: przecież nie robimy żadnych robót dodatkowych... roll   - jednak to zależy od ich definicji zapisanej w umowie.

To wszystko jednak wymaga zrozumienia przez prowadzących sprawę i wyczucia.

6 (edytowany przez nina 2011-11-29 20:47:58)

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

i nie mylić robót dodatkowych które mogą wystąpić tylko przy wynagrodzeniu kosztorysowym z zamówieniami dodatkowymi które mogą wystąpić podczas wynagrodzenia kosztorysowego i ryczałtowego.

jak macie wynagrodzenie kosztorysowe jak najbardziej można skorzystać z robót dodatkowych (w KC prac dodatkowych ) czyli protokół konieczności i aneks do umowy jak macie to uregulowane to w umowie.

7

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

Ja się jednak upieram, że najpierw zarówno ?dodatkowe? jak i ?kosztorysowe? muszą zostać zdefiniowane w umowie, a wtedy może się okazać że powyższe twierdzenia nie są prawdziwe. Już widziano wynagrodzenia nazwane kosztorysowymi, które były ryczałtowe sensu stricte i odwrotnie.

Protokół konieczności też musi wynikać z umowy, bo w przeciwnym wypadku - cóż to jest i jakie ma znaczenie???

I dalej się upieram by wszystko załatwiać  bez aneksów, bo każdy aneks to zmiana, a przecież nie możemy i nie chcemy zmieniać, ano by móc potem z przekonaniem tłumaczyć konktrolerom: zmiana? jakaż zmiana, my nie zmieniliśmy, jedynie ściśle realizowaliśmy umowę;  dodatkowe? jakież dodatkowe, to tylko roboty pominięte w przedmiarze!!! właśnie by móc wykonać tę umowę bez zmian!!!

8

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

hubal napisał/a:

Ja się jednak upieram, że najpierw zarówno ?dodatkowe? jak i ?kosztorysowe? muszą zostać zdefiniowane w umowie, a wtedy może się okazać że powyższe twierdzenia nie są prawdziwe. Już widziano wynagrodzenia nazwane kosztorysowymi, które były ryczałtowe sensu stricte i odwrotnie.

Protokół konieczności też musi wynikać z umowy, bo w przeciwnym wypadku - cóż to jest i jakie ma znaczenie???

I dalej się upieram by wszystko załatwiać  bez aneksów, bo każdy aneks to zmiana, a przecież nie możemy i nie chcemy zmieniać, ano by móc potem z przekonaniem tłumaczyć konktrolerom: zmiana? jakaż zmiana, my nie zmieniliśmy, jedynie ściśle realizowaliśmy umowę;  dodatkowe? jakież dodatkowe, to tylko roboty pominięte w przedmiarze!!! właśnie by móc wykonać tę umowę bez zmian!!!

Tylko chubal pamiętaj iż wielu zamawiaczy ma umowę niezgodną ze SIWZ czyli sposób obliczenia ceny jako ryczałt a wczytując się w umowę można wywnioskować wynagrodzenie kosztorysowe teraz tak jak jest kontrola z jednostki dofinansowującej to patrzą na wszystko jak ryczałt to ryczałt nawet jak umowa przewiduje jakieś dodatkowe wynagrodzenie to lepiej nic nie robić bo wyjdzie przy rozliczeniu wniosku i d....pa  a jak wykonawca pójdzie do sądu to tam patrzą na umowę i SIWZ i tak koło się zamyka.

9

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

ok, w umowie mamy zdefiniowane rozliczenie kosztorysowe i sposób w jaki będzie rozliczane, mamy również zapisy o robotach dodatkowych (zapis mówi m. in. o tym, że rob. dodatkowymi są wszelkie zwiększone w porównaniu z przedmiarem ilości robót) ...
ale teraz mam kolejne pytanie, czy jeżeli inwestor zlecił wykonawcy wykonanie robót, które nie wykraczają poza opis przedmiotu zamówienia, ale robót które w pozycjach przedmiaru nie wystąpiły ... np. w przedmiarze jest kanał i studzienki, oni oprócz tego zlecili jeszcze kanał i rów. Potraktowalibyście to jako roboty dodatkowe - rozliczane w ramach umowy (bez aneksów itd.) czy zamówienie dodatkowe (zam. uzupełniajacych nie przewidwaliśmy).
Szczerze mówiąc im dłużej nad tym siedzę tym mniej wiem... ;P

10

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

Droga Nino
Ja mam inne doświadczenia i wnioski.
1) Jednostka dofinansowująca z reguły daje  tyle co CHCIELIŚMY i trudno oczekiwać, by dodawała ekstra, jednocześnie nic nie mają do naszego ekstra, więc nie jest tak strasznie.
2) W sądzie (i nie tylko tam) trzeba jasno wytłumaczyć, ale by tak wytłumaczyć, to wcześniej trzeba wszystko rozumieć i ze zrozumieniem przygotować specyfikację i umowę, co nie zawsze ma miejsce - sądząc choćby po wypowiedziach na tym forum.
3) Projekt umowy jest częścią specyfikacji, więc jak można mówić o niezgodności? Ano można - gdy bez zrozumienia i bez tołku puszcza się jedno i drugie.

11

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

stadonn napisał/a:

w umowie mamy ... zapisy o robotach dodatkowych (zapis mówi m. in. o tym, że rob. dodatkowymi są wszelkie zwiększone w porównaniu z przedmiarem ilości robót) ...

Ten zapis raczej w porządku. Na przyszłość radzę zrezygnować z ograniczenia wartości takich robót.

stadonn napisał/a:

czy jeżeli inwestor zlecił wykonawcy wykonanie robót, które nie wykraczają poza opis przedmiotu zamówienia, ale robót które w pozycjach przedmiaru nie wystąpiły ... np. w przedmiarze jest kanał i studzienki, oni oprócz tego zlecili jeszcze kanał i rów.

Oj, to chyba nie tak powinno być.
Przedmiot zamówienia nie wymaga żadnego zlecania! Po prostu on już jest i basta. Robi się co naprawdę musi, a potem rozlicza co wyszło. Dla porządku i dyscypliny pożyteczne są robocze uzgodnienia (np. tzw. protokoły konieczności lub choćby podpisane notatki).
Jeśli zamawiający zleca, to może oznaczać, że mamy do czynienia z ODRĘBNYM zamówieniem, bo się nie mieściło w tamtym i trzeba było zlecić ekstra. Jak nowe zamówienie, to logicznie odrębna procedura, wiadomo, przy czym oczywiście niektóre procedury mogą mieć połączenie ze starymi, ale powiedzmy: na zasadzie wyjątku.

Jak w przypadku owego kanału i rowu? Trzeba wnikliwie rozstrzygnąć, czy tamten podstawowy przedmiot da się fizycznie jakoś wykonać bez nich czy zdecydowanie nie - w zależności od obiektywnej odpowiedzi wyjdzie procedura.

W żadnym przypadku nie widzę zastosowania aneksu ani zmiany umowy ani konieczności zamówień uzupełniających.

12

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

"zlecił" na budowie tzn. powiedział "róbcie" .... smile
właśnie da się spokojnie podstawowy zakres wykonać bez tego kanału i rowu... dlatego tez obawiam się trochę zarzutu bezpodstawnego rozszerzania przedmiotu zamówienia... albo czegoś takiego... i wykonywania robót, o których w przedmiarze nie było mowy...
niestety czasami osoby nadzorujące budowę z zamówieniami publicznymi się nie liczą...

13

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

po pierwsze nadzór jak piszesz czyli inspektor nadzoru nie ma prawa niczego zlecać bo jego rola jest zupełnie inna - zlecić może tylko i wyłącznie zamawiający !!

Umowa o roboty dodatkowe

Teoretycznie zlecenie robót dodatkowych i jego przyjęcie powinno nastąpić w drodze sporządzonego na piśmie porozumienia stron, czyli ? inaczej mówiąc ? w formie dodatkowej umowy akceptowanej (podpisywanej) przez osoby upoważnione do reprezentacji stron. Często jednak zarówno inwestor, jak i wykonawca są bardziej zainteresowani postępem budowy, niż legalizowaniem jej poszczególnych etapów i zaniedbują zachowanie tego trybu. W konsekwencji zdarza się, że firma budowlana zrealizuje dodatkowe roboty, a następnie inwestor ma podstawy, by odmówić zapłaty, ponieważ nie wyraził na nie odpowiedniej zgody. Wykonawcy z kolei też nie zawsze dbają o sformalizowaną legalizację robót dodatkowych, gdyż uważają, że koszty wykonania takich robót bez uprzedniego zawarcia stosownej umowy i tak będą mogli odzyskać przez zgłoszenie zamawiającemu roszczeń z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Dlatego, aby uniknąć podobnych konfliktów, warto w umowie o roboty budowlane ustalić, że w przypadku zlecania robót dodatkowych konieczne jest wyrażenie w formie pisemnej zgodnej woli obu stron na wykonanie tego rodzaju robót oraz konsekwentnie wywiązywać się z tego postanowienia.

Zakaz zmiany umów zawartych w trybie zamówień publicznych

Realizacja robót dodatkowych może stanowić problem w przypadku, gdy inwestycja jest realizowana w ramach zamówień publicznych. Ustawa prawo zamówień publicznych zakazuje dokonywania istotnych zmian warunków umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Ewentualna modyfikacja dopuszczalna jest tylko wtedy, jeśli zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określił z góry, kiedy i na jakich warunkach stosowna zmiana umowy może nastąpić. Przepis nie określa wyraźnie, czym są ?istotne zmiany?, co może powodować poważne konsekwencje z punktu widzenia trwałości umowy i tempa realizacji inwestycji. Wydaje się jednak, że za istotne trzeba uznawać także takie zmiany, które są na ogół naturalnym następstwem rozszerzenia zadań wykonawcy ? przez zlecenie mu robót dodatkowych, tzn. zmiany dotyczące terminu zakończenia robót i kosztów ich wykonania.

14

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

Należy wyraźnie rozróżnić co najmniej:
1) RD. jako roboty nie zapisane w przedmiarze (ani ofercie), ale objęte przedmiotem zamówienia (np. objęte projektem, specyfikacją, wynikające z przepisów itp.)
2) RD. jako roboty nie zapisane w przedmiarze, a jednocześnie nie objęte przedmiotem zamówienia, czyli nie objęte umową (wraz z załącznikami).

Post 13. dotyczy raczej tylko przypadku 2. choć to nie jest jasne.

W zależności od zakwalifikowania sposób postępowania jest znacząco różny, w przypadku 2. mamy do czynienia z nowym zamówieniem, w przypadku 1. to ciągle to samo.
Jeśli roboty spełniają warunek 1. to moim zdaniem MUSZĄ być wykonane, automatycznie, niezależnie od bieżącej woli zamawiającego (ale owszem, na ogół powinien o nich wiedzieć) i nie można mówić o zlecaniu.

15

Odp: reozliczenie robót dodatkowych

hubal napisał/a:

Należy wyraźnie rozróżnić co najmniej:
1) RD. jako roboty nie zapisane w przedmiarze (ani ofercie), ale objęte przedmiotem zamówienia (np. objęte projektem, specyfikacją, wynikające z przepisów itp.)
2) RD. jako roboty nie zapisane w przedmiarze, a jednocześnie nie objęte przedmiotem zamówienia, czyli nie objęte umową (wraz z załącznikami).

Post 13. dotyczy raczej tylko przypadku 2. choć to nie jest jasne.

W zależności od zakwalifikowania sposób postępowania jest znacząco różny, w przypadku 2. mamy do czynienia z nowym zamówieniem, w przypadku 1. to ciągle to samo.
Jeśli roboty spełniają warunek 1. to moim zdaniem MUSZĄ być wykonane, automatycznie, niezależnie od bieżącej woli zamawiającego (ale owszem, na ogół powinien o nich wiedzieć) i nie można mówić o zlecaniu.

i tu się zgadzam.