Trochę tego dużo ale warto poczytać.
Od 25 maja 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych. Zgodnie z nim masz obowiązek stosować opisane w nim inne niż cena kryteria oceny ofert, jeżeli przedmiotem udzielanego przez Ciebie zamówienia jest zakup pojazdów samochodowych, które na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep zostały zakwalifikowane do kategorii M i N. Dodatkowymi kryteriami oceny ofert w odniesieniu do zamówień publicznych na zakup pojazdów samochodowych kategorii M i N są:
zużycie energii,
emisja dwutlenku węgla,
emisje zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
W związku z powyższym pierwszą czynnością, jakiej powinieneś dokonać przed wszczęciem postępowania, musi być ocena czy pojazdy, które zamierzasz zamówić, należą do wskazanych wyżej kategorii.
Które pojazdy należą do kategorii M i N?
Zgodnie z załącznikiem 1 wskazanego wyżej rozporządzenia do kategorii M zalicza się pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, w tym:
kategoria M1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;
kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę nieprzekraczającą 5 ton;
kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę przekraczającą 5 ton.
Do kategorii M2 lub M3 należy także ?autobus przegubowy?, co oznacza autobus, który składa się z dwu lub więcej części połączonych przegubowo; przedziały pasażerskie tych części muszą być połączone, tak aby było możliwe swobodne przemieszczanie się pasażerów między nimi, a części składowe powinny być połączone na stałe.
Natomiast do kategorii N należą pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę nieprzekraczającą 3,5 tony;
kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę przekraczającą 3,5 tony, ale nieprzekraczającą 12 ton;
kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę przekraczającą 12 ton.
Jeżeli ustalisz, że zamawiane przez Ciebie pojazdy zaliczają się do jednej ze wskazanych wyżej kategorii, musisz przy udzielaniu zamówienia zastosować inne niż cena obowiązkowe kryteria oceny ofert określone w rozporządzeniu.
Wyjątek - kiedy nie musisz stosować dodatkowych kryteriów
Jedynym wyjątkiem od powyższej reguły jest sytuacja, kiedy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określisz dokładne wymogi techniczne pojazdów dotyczące:
zużycia przez nie energii,
emisji dwutlenku węgla oraz
emisji zanieczyszczeń tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
Jednym słowem, jeżeli opis przedmiotu zamówienia określać będzie precyzyjnie, jakie pojazd musi posiadać parametry techniczne odnośnie do zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych, aby został uznany przez Ciebie za spełniający wymogi siwz, wówczas nie będziesz już stosował pozacenowych kryteriów oceny ofert.
PrzykładCzy w przypadku gdy zamawiający określa, że pojazd musi być zgodny z normą PN-EN 1789 i normą Euro 5 lub równoważną normą, a sama norma wyznacza pewne cechy eksploatacyjne pojazdu, możliwe jest skorzystanie z wymienionego w rozporządzeniu zwolnienia z określania dodatkowych kryteriów?
W powyższym przypadku musisz wskazać wymagania odnośnie do każdego z wymienionych w rozporządzeniu czynników. Wydaje się, że w opisanym przypadku samo powołanie się na normę Euro 5 i normę PN-EN 1789 nie będzie wystarczające. Należy podkreślić, iż żadna z wskazanych norm nie dotyczy zużycia energii przez pojazd, a norma Euro 5 wskazuje jedynie najwyższy dopuszczalny poziom emisji spalin. Twoim zadaniem jest zaś wskazanie w siwz takich wymogów technicznych, jakie satysfakcjonują Ciebie jako zamawiającego, które niekoniecznie muszą być tożsame ze wskazaniami normy, mogą zaś od niej odbiegać w dół.
Stosujesz wszystkie 3 kryteria łącznie
W przypadku natomiast gdy zdecydujesz się odstąpić od opisu w siwz warunków technicznych pojazdu dotyczących zużycia energii i emisji spalin, masz obowiązek wskazać te czynniki jako pozacenowe kryteria oceny ofert. Z treści rozporządzenia wynika, iż powinieneś zastosować wszystkie z trzech wskazanych kryteriów oceny ofert łącznie.
Jak opisać kryteria pozacenowe?
Przepisy rozporządzenia precyzyjnie określają, w jaki sposób powinieneś opisać obowiązkowe kryteria pozacenowe. Zgodnie z § 4 kryteria powinieneś wyrazić w postaci:
wielkości zużycia energii oraz emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń lub
wartości pieniężnej odzwierciedlającej koszty zużycia energii oraz koszty emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń podczas cyklu użytkowania pojazdu samochodowego. W tym przypadku rozporządzenie w § 7-9 dokładnie określa metodologię dokonywania tego rodzaju obliczeń.
Możesz więc, zgodnie ze swoim wyborem, dokonać opisu sposobu oceny pozacenowych kryteriów w jeden z wyżej wskazanych sposobów. Wydaje się, że pierwsza ze wskazanych metod jest prostsza. Jeżeli ją wybierzesz, powinieneś dokładnie określić, jak będzie punktowane określone zużycie energii oraz emisje poszczególnych spalin. Możesz np. wprowadzić matematyczny wzór, zgodnie z którym będziesz dokonywał oceny punktowej lub wskazać przedziały zużycia i emisji (od-do), za które będą odpowiednio przyznawane punkty we wskazanej przez Ciebie wysokości.
Podstawa prawna:
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych (Dz.U. nr 96, poz. 559),
załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. nr 238, poz. 2010 ze zm.).