noweprzetargi.pl

Szkolenia dla sygnalistów

Od 25 września 2024 roku obowiązuje ustawa o ochronie sygnalistów, która nakłada na podmioty publiczne nowe obowiązki:

 

Prowadzący: mec. Klaudia Przeradzka

WIĘCEJ

Cena od: 590 zł

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego szkolenia - skontaktuj się z nami:

tel. (17) 85 33 777
tel: (22) 225 28 42
infolinia: 801 889 888
szkolenia@noweprzetargi.pl

Zakres tematyczny szkolenia: Wdrożenie systemu ochrony sygnalistów w podmiocie publicznym - procedury, dokumentacja, odpowiedzialność.

Część I – Regulacje dotyczące ochrony sygnalistów – czyli co bezwzględnie powinieneś wiedzieć:

  1. Które podmioty zobowiązane są do stosowania ustawy o sygnalistach? Na kim konkretnie w instytucji spoczywają obowiązki ustawowe i kto podległa odpowiedzialności z tytułu zaniechania stosowania ustawy o ochronie sygnalistów?
  2. Jak należy rozumieć pojęcia ustawowe: sygnalista, informacja o naruszeniu prawa, zgłoszenia wewnętrzne, zgłoszenia zewnętrzne, działania następcze, działania odwetowe.
  3. Kto może być sygnalistą? – pojęcie „kontekstu związanego z pracą”. Kto nie może być sygnalistą? – wyłączenia.
  4. Kogo poza sygnalistą chroni ustawa?
  5. Zakres przedmiotowy polskiej ustawy o ochronie sygnalistów – przykłady naruszeń prawa będących podstawą zgłoszenia sygnalisty.
  6. Co nie może stanowić przedmiotu zgłoszenia sygnalisty?

Część II – Ochrona sygnalisty. Działania odwetowe. Odpowiedzialność sygnalisty

  1. Na czym konkretnie polega ochrona sygnalisty oraz kiedy sygnalista podlega ochronie? Od kiedy i do kiedy? – prawne granice ochrony.
  2. Kiedy sygnaliście przysługuje: odszkodowanie, zadośćuczynienie, kiedy postępowanie wobec sygnalisty zostanie umorzone?
  3. Działania odwetowe – kto odpowiada za ich dokonanie?
  4. Co wolno a czego nie wolno sygnaliście? Odpowiedzialność sygnalisty za zgłoszenie – w jakich sytuacjach możemy pociągnąć sygnalistę do odpowiedzialności?

Część III – Wdrożenie rozwiązań organizacyjnych oraz dokumentacji. Wewnętrzny kanał dokonywania zgłoszeń i działania następcze:

  1. Co to jest kanał wewnętrzny – czym nie jest i jak wzorcowo powinien wyglądać? Ile kanałów należy wdrożyć?
  2. Kto powinien wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych?
  3. Wdrożenie procedury przyjmowania zgłoszeń – elementy obligatoryjne i fakultatywne.
  4. Wzory dokumentów – na co należy zwrócić szczególną uwagę.
  5. Sposoby przyjmowania zgłoszeń – ile kanałów zgłoszeń powinien wdrożyć pracodawca?
  6. Zgłoszenia anonimowe – kiedy podmiot publiczny powinien je rozpatrywać?
  7. Prowadzenie dokumentacji i rejestrów zgłoszeń wewnętrznych.
  8. Właściwe wprowadzenie działań następczych – jakie czynności powinien podjąć podmiot publiczny?
  9. Przetwarzanie danych osobowych w postępowaniach wyjaśniających – możliwe błędy i nieprawidłowości.

Część IV – Zgłoszenia zewnętrze i ujawnienie publiczne.

  1. Zgłoszenia zewnętrzne do RPO oraz właściwych organów publicznych – zasady postępowania, obowiązki podmiotów, terminy.
  2. Co to jest ujawnienie publiczne – warunki jego dokonania, przesłanki objęcia sygnalisty ochroną.

Część V – Kontrola, odpowiedzialność i sankcje.

  1. Możliwe naruszenia ustawy o ochronie sygnalistów– katalog sankcji.
  2. W jakich sytuacjach osobie zarządzającej / decyzyjnej w instytucji grozi odpowiedzialność? Jakie inne osoby w instytucji i w jakich sytuacjach mogą dotknąć sankcje?
  3. Sankcje karne – kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie ustawy?
  4. Jak może wyglądać kontrola w zakresie wdrożenia procedur ochrony sygnalistów w instytucji.
  5. Odpowiedzi na pytania uczestników.