uruchomienie kanałów wewnętrznych niezbędnych do zgłaszania naruszeń przez sygnalistę, zapewniających mu poufność, anonimowość i gwarantujących mu bezpieczeństwo przed działaniami odwetowymi,
przeszkolenie pracowników w zakresie procedur zgłaszania nieprawidłowości, odpowiedzialności za działania odwetowe.
Zakres tematyczny szkolenia: Wdrożenie systemu ochrony sygnalistów w podmiocie publicznym - procedury, dokumentacja, odpowiedzialność.
Część I – Regulacje dotyczące ochrony sygnalistów – czyli co bezwzględnie powinieneś wiedzieć:
Które podmioty zobowiązane są do stosowania ustawy o sygnalistach? Na kim konkretnie w instytucji spoczywają obowiązki ustawowe i kto podległa odpowiedzialności z tytułu zaniechania stosowania ustawy o ochronie sygnalistów?
Jak należy rozumieć pojęcia ustawowe: sygnalista, informacja o naruszeniu prawa, zgłoszenia wewnętrzne, zgłoszenia zewnętrzne, działania następcze, działania odwetowe.
Kto może być sygnalistą? – pojęcie „kontekstu związanego z pracą”. Kto nie może być sygnalistą? – wyłączenia.
Kogo poza sygnalistą chroni ustawa?
Zakres przedmiotowy polskiej ustawy o ochronie sygnalistów – przykłady naruszeń prawa będących podstawą zgłoszenia sygnalisty.
Co nie może stanowić przedmiotu zgłoszenia sygnalisty?
Część II – Ochrona sygnalisty. Działania odwetowe. Odpowiedzialność sygnalisty
Na czym konkretnie polega ochrona sygnalisty oraz kiedy sygnalista podlega ochronie? Od kiedy i do kiedy? – prawne granice ochrony.
Kiedy sygnaliście przysługuje: odszkodowanie, zadośćuczynienie, kiedy postępowanie wobec sygnalisty zostanie umorzone?
Działania odwetowe – kto odpowiada za ich dokonanie?
Co wolno a czego nie wolno sygnaliście? Odpowiedzialność sygnalisty za zgłoszenie – w jakich sytuacjach możemy pociągnąć sygnalistę do odpowiedzialności?
Część III – Wdrożenie rozwiązań organizacyjnych oraz dokumentacji. Wewnętrzny kanał dokonywania zgłoszeń i działania następcze:
Co to jest kanał wewnętrzny – czym nie jest i jak wzorcowo powinien wyglądać? Ile kanałów należy wdrożyć?
Kto powinien wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych?
Wdrożenie procedury przyjmowania zgłoszeń – elementy obligatoryjne i fakultatywne.
Wzory dokumentów – na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Sposoby przyjmowania zgłoszeń – ile kanałów zgłoszeń powinien wdrożyć pracodawca?
Zgłoszenia anonimowe – kiedy podmiot publiczny powinien je rozpatrywać?
Prowadzenie dokumentacji i rejestrów zgłoszeń wewnętrznych.
Właściwe wprowadzenie działań następczych – jakie czynności powinien podjąć podmiot publiczny?
Przetwarzanie danych osobowych w postępowaniach wyjaśniających – możliwe błędy i nieprawidłowości.
Część IV – Zgłoszenia zewnętrze i ujawnienie publiczne.
Zgłoszenia zewnętrzne do RPO oraz właściwych organów publicznych – zasady postępowania, obowiązki podmiotów, terminy.
Co to jest ujawnienie publiczne – warunki jego dokonania, przesłanki objęcia sygnalisty ochroną.
Część V – Kontrola, odpowiedzialność i sankcje.
Możliwe naruszenia ustawy o ochronie sygnalistów– katalog sankcji.
W jakich sytuacjach osobie zarządzającej / decyzyjnej w instytucji grozi odpowiedzialność? Jakie inne osoby w instytucji i w jakich sytuacjach mogą dotknąć sankcje?
Sankcje karne – kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie ustawy?
Jak może wyglądać kontrola w zakresie wdrożenia procedur ochrony sygnalistów w instytucji.