Wejście w życie w dniu 5 października 2021 r. Ustawy o doręczeniach elektronicznych zmieniło zasady doręczania pism utrwalonych w postaci elektronicznej. Już od 5 lipca 2022 r. pełną dostępność cyfrową, w tym doręczanie pism za pomocą publicznej usługi rejestrowanego doręczenie elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej będą musiały wprowadzić m.in. organy administracji rządowej (oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy) organy kontroli państwowej i ochrony prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Narodowy Fundusz Zdrowia. Konieczne jest nie tylko przygotowanie się od strony technicznej i organizacyjnie (gdyż każdy organ będzie miał nowy adres do doręczeń elektronicznych) ale również przeszkolenie pracowników, którzy w praktyce będą doręczali korespondencję.
Szkolenie to realizowane jest w formule 1-dniowej.
To szkolenie możesz zamówień również w formule zamkniętej, wyłącznie dla pracowników Twojej instytucji lub firmy. Zadzwoń teraz: (17) 85 33 777 lub (22) 22 52 842.
E-doręczenia w administracji publicznej - kluczowe zagadnienia
Nowe zasady doręczeń elektronicznych:
geneza, korzyści dla administracji, dlaczego i od kiedy nie można doręczać korespondencji oficjalnej przy pomocy zwykłego maila?
nowe znaczenie dokumentu wg Rozporządzenia eIDAS oraz obowiązujących przepisów (m. in. definicja dokumentu, domniemania prawne związane z dokumentem).
Doręczanie korespondencji elektronicznej do organów administracji publicznej a do osób fizycznych – nowe „stare zasady”:
stosowanie przepisów k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu (przed. 05.10.2021 r.) w przypadku
doręczeń do osób fizycznych;
zasady prowadzenia korespondencji elektronicznej z organem publicznym (nowa zasada pisemności oraz nowe brzmienie art. 63 k.p.a., w tym rodzaje podpisów elektronicznych umożliwiających podpisywanie pism utrwalonych w postaci elektronicznej)
pozostawienie pisma skierowanego zwykłym mailem do organu bez rozpoznania – obowiązki organu;
pouczenia o nowych zasadach komunikacji elektronicznej w przypadku pozostawienia pisma bez rozpoznania.
doręczenie z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (zasady doręczania);
„Dowód otrzymania” a „chwila doręczenia lub wpłynięcia korespondencji”.
393 k.p.a. po zmianach – czy można skutecznie doręczać korespondencję w tym trybie?
Adres do doręczeń elektronicznych i skrzynka do doręczeń – z perspektywy organu administracji publicznej:
kto będzie mógł a kto będzie musiał posiadać adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego?
ile adresów do doręczeń może mieć jeden organ?
skutki prawne wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych;
administrator skrzynki do doręczeń elektronicznych;
zarządzanie skrzynką do doręczeń;
kto wystawia upoważnienie do odbioru korespondencji?
Baza adresów elektronicznych:
dane przetwarzane w bazie adresów elektronicznych;
sposoby wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych;
skutki prawne wpisu do bazy adresów elektronicznych;
na jaki okres dokonuje się wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych?
Dyskusja.
E-doręczenia - do kogo adresujemy to szkolenie?
Szkolenie dedykowane jest wszystkim pracownikom administracji publicznej. Szkolenie kładzie nacisk na praktyczne aspekty i jego zadaniem jest przybliżenie nowych zasad dotyczących e-doręczeń, zasad liczenia terminów procesowych w przypadku doręczenie elektronicznego (dowód doręczenia, chwila doręczenia), praktycznego znaczenia art. 393 k.p.a. (wydruku decyzji utrwalonej w postaci elektronicznej). Zostanie także omówiona nowa usługa: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczna usługa hybrydowa. Przybliżone zostaną zagadnienia związane z nowym adresem do doręczeń, skrzynką do doręczeń czy też obowiązki administratora skrzynki do doręczeń.